Test Honda Insight: hybrid pro každého?

Insight je po Toyotě Prius dalším výlučně hybridním kompaktem. Jde na to jinak a i cenou se snaží tento pohon zpřístupnit širšímu publiku.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Karoserie ve znamení aerodynamiky
  2. Interiér aneb V salónu ekologově, Pohon hraje hlavně na „zelené city“, Spotřeba
  3. Na silnici je to Honda jak se patří, Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Jméno Insight není ve světě automobilů žádným nováčkem. Podobně jako Toyota Prius má za sebou i tato hybridní Honda dlouhou a trnitou cestu od „vznešené enviromentální myšlenky“ (nebo nápadu na chytrý „zelený marketing“, jak chcete), přes podezřele vypadající prototypy až k autu s reálnými ambicemi výrazněji promluvit do prodejních čísel na automobilovém trhu.

Celý hybridní program Hondy je již přes deset let založen na koncepci Integrated Motor Assist (IMA) čili spolupráci klasického benzinového a malého elektrického motoru využívajícího energii vznikající při brzdění. Ta je, místo toho aby přišla vniveč v podobě hluku a tepla, rekuperována do stovoltového akumulátoru dlejícího v bytelné schráně hluboko pod podlahou kufru, aby byla následně upotřebena k pohonu elektromotorku, který má v některých jízdních fázích za úkol podpořit při akceleraci motor hlavní.

Celý systém byl poprvé v praxi předveden příznačně v třídveřovém Insightu z roku 1999, resp. v konceptu Honda J-VX předvedeném na Tokijském autosalonu v roce 1997. Jeho další evoluce se posléze objevila pod kapotou konvenční Hondy Civic, nejprve jako Civic IMA a od roku 2007 jako Civic Hybrid. Honďácký bestseller s tímto pohonem však asi i vinou nevýrazné karoserie sedan příliš zákazníků nepřesvědčil a v hlavách marketingových stratégů Hondy tak uzrála myšlenka vytvořit jako reprezentativního nositele svoji hybridní technologie svébytný vůz, který bude na první pohled vyzařovat svůj ohleduplný přístup k životnímu prostředí. Zvláštní pozornosti bylo přitom věnováno zacílení na evropského zákazníka, který okolo vozů s alternativním pohonem dosud našlapoval velmi zlehka.

Výsledkem je nijak přehnaně extravagantně vyhlížející automobil kompaktních rozměrů označený staronovým jménem Insight. Vedle většího hybridního Civicu, který rovněž zůstává ve výrobě, je pro boj s o 65 mm větším Priusem trumfovým esem v rukávu hlavně výrazně lidovější cenová politika. A jak se s ním jezdí?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Karoserie ve znamení aerodynamiky

Jistě znáte ty žánrové záběry - střih na nekonečně rovný povrch uprostřed Údolí smrti a z horkem se tetelícího vzduchu  se počíná vynořovat superaerodynamická silueta některého rekordního automobilu, pokud možno na elektrický nebo solární pohon. Stačilo by přitom mít o nějakou tu dioptrii navíc a pramálo by pak vadilo, že do ústřední role dramatického průletu okolo čočky kamery se vplížil Insight a místo světoznámé testovací lokality vymetal milovickou normalizační ranvej. Zkrátka a dobře, Insight nejde v šlépějích ordinérního sedanu Civic Hybrid a podobně jako u Toyoty Prius nebo třeba Chevroletu Volt, je jeho tvar výmluvným důkazem ekologického zaměření a to jak po stránce praktické, tak i symbolické.

Ostatně nejedná se o jediné auto podobně aerodynamické siluety, které má Honda ve svém arzenálu. Směr návrhářských prací totiž značně ovlivnil větší typ Clarity FCX poháněný pro změnu výlučně vodíkem, který automobilka řidičům prozatím pouze půjčuje a to ještě jen v USA a doma v Japonsku. Toto vnitro-značkové sepjetí udává téměř totožný ráz čelních partií, vnímavý pozorovatel by si jistě povšiml i nápadné podobnosti předních světel s Hondou Accord. Zbývající části vozu jsou už o něco více přizpůsobeny továrnímu zadání stylizujícímu Insight do pozice méně okázalého auta běžně dostupného všem pozemšťanům, zejména pak těm ze starého kontinentu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To ale neznamená, že by kompakt ztratil něco ze své ojedinělosti a sepjetí s větší sestrou. Naopak, příslušnost k jiným vozům „zelené“ koncepce je nepřehlédnutelná. Patrné to je především u bočního profilu přísně aerodynamické kapky bez zřetelných přechodů mezi kapotu, čelním oknem, střechou a zadním oknem. Záď stylově identická s Priusem je typickým příkladem podivuhodné konfigurace karoserie oscilující mezi liftbackem a hatchbackem, jaká se pomalu začíná stávat jedním z hlavních rozlišovacích znaků podobných automobilů. Význačným determinantem této partie je odtrhová hrana zalamující horní část extrémně skloněného zadního skla kolmo dolů, která současně slouží jako široká světelná rampa třetího brzdového světla. Vnější okraje diodových koncových světel trojúhelníkového tvaru pak plynule navazují na hranu nárazníku. Ve sněhobílém laku, jakým byl náš exponát obdařen působil Insight skutečně jako nevinnost sama.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Honda Accord 2.204
Rok výroby: 2004
Stav: 180 374 km
Cena: 95 000 Kč
Honda Civic 2.204
Rok výroby: 2007
Stav: 148 548 km
Cena: 115 000 Kč
Honda CR-V 1.597
Rok výroby: 2013
Stav: 77 574 km
Cena: 400 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků