Test Honda Civic i-VTEC: UFO přistává

(test ojetiny) Toto auto patří bez pochyb k tomu nejpodivnějšímu, co na našich silnicích jezdí. Jaké je po dvou letech provozu?
Seznam kapitol
  1. A všechno bylo jinak..., Nabídka provedení, Spolehlivost a bezpečnost
  2. Zkoušený vůz, Motor bez konkurence, Na první pohled, Katastrofální výhled vzad
  3. Uvnitř, Velmi slušný zavazadelník, Za volantem
  4. Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

A všechno bylo jinak...

Osmá generace řady Civic, stěžejního modelu Hondy nejen v Evropě, se světu představila v roce 2005 a od té doby se na našich silnicích dobře zabydlela. Tradiční příznivci tohoto typu až do poslední chvíle nevěřili, že se z jejich oblíbeného kompaktu stane zmenšenina kosmické lodi, ale bylo tomu tak. Kámen nezůstal na kameni.

Dosud vyráběný Civic osmé generace byl tehy ve své pětidvéřové verzi výrazně zaměřen na evropské zákazníky, také proto se vyrábí výhradně v britské továrně Swindon. V porovnání s dosavadními generacemi vůz získal skutečně extrémní design, návrháři hodně zariskovali, ale jak se zdá, vyplatilo se jim to.

Hned po letmém seznámení nám bylo jasné, že toto auto stále patří k tomu nejlepšímu, co lze v nižší střední třídě dnes koupit. Jedná se o harmonickou soustavu pohodlí, snadného ovládání a prostorného interiéru, vždyť základní objem zavazadelníku činí nadprůměrných 415 litrů.

Při podrobnější prohlídce však zjistíme, že nic není zadarmo, požadavkům na ideální využití obestavěného prostoru a přijatelné výrobní náklady totiž například padly za oběť některé tradiční prvky používané od roku 1987. Civic tak v roce 2005 přišel o typickou víceprvkovou zadní nápravu, kterou nahradila obligátní klika, zatímco sofistikovaná přední lichoběžníková ramena ustoupila běžným vzpěrám McPherson již v předchozí, sedmé řadě. V našem testu však zkoušený vůz prokázal, že i v otázce jízdních vlastností patří k těm nejlepším. Vloni na podzim pak prošel aktuální Civic zdařilým faceliftem, o čemž jsme vás informovali na tomto místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nabídka provedení

Pětidvéřová verze do prodejů přišla jako první a následovala ji třídveřová a čtyřdvéřová provedení, záhy doplněná hybridním provedením.

Vůz zkoušeného karosářského provedení byl od počátku dodáván se zážehovými motory 1,4 i-DSI/61 kW se dvěma ventily a dvěma svíčkami na válec a čtyřventilovým 1,8 i-VTEC/103 kW, ovšem s jediným vačkovým hřídelem, a neméně vyspělým vznětovým čtyřválcem 2,2 i-CTDi se stejným výkonem jako i-VTEC a takřka shodnými dynamickými parametry.

V době startu stál nejlevnější Civic 1,4i Comfort 639 000 Kč, právě základní motor však byl záhy nahrazen modernějším 1,4 i-VTEC s výkonem 73 kW, jenž se nyní prodává o 10 000 Kč levněji.

K mání jsou výbavové stupně Comfort, Sport a Executive, přičemž již ten základní zahrnuje i šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání všech oken a zrcátek, palubní počítač, automatickou klimatizaci nebo rádio s přehrávačem CD a MP3 a ovládáním na volantu. Sport přidává mlhovky, alarm, tempomat, „kamaráda do deště“ (tj. automatické stěrače), kožený volant, vyhřívaná sedadla, couvací asistent či litá kola. Executive se pak vyznačuje xenonovými světly nebo duální klimatizací (vzhledem ke kompaktnosti palubní desky spolujezdec ovládá svůj okruh na loketní opěrce ve dveřích!).

U třídveřového provedení Civicu ze Swindonu lze navíc zvolit motor 2,0 i-VTEC o výkonu 148 kW, jenž je vyhrazen sportovně střiženému modelu Type R. Za zmínku stojí, že veškeré vozy Honda Civic s tří a pětidvéřovou karosérií se dodávají výhradně s šestistupňovými manuálními převodovkami. V kombinaci se zážehovými jednotkami lze připlatit za automatizované převodovky i-SHIFT (+ 30 000 Kč).   

Spolehlivost a bezpečnost

Vzhledem k tomu, že se tyto vozy vyrábí teprve krátce, je dosti brzy usuzovat na jejich spolehlivost, ačkoli Honda Civic patří tradičně k těm lepším. Spíše ojediněle jsme například zaznamenali potíže se spínací skříňkou.

První crashtest podle metodiky EuroNCAP však pro osmou generaci nedopadl nikterak oslnivě, což příliš nezlepšil ani reparát z roku 2006, o němž jsme vás podrobně informovali na tomto místě. Civic tehdy dosáhl jen na čtyři hvězdičky, což bylo v době, kdy se zisk pěti hvězd v nižší střední třídě pomalu stával normou. Bodem kritiky se stala například nedostatečná funkce airbagu před řidičem, díky čemuž figurína přišla do bolestivého kontaktu s volantem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. A všechno bylo jinak..., Nabídka provedení, Spolehlivost a bezpečnost
  2. Zkoušený vůz, Motor bez konkurence, Na první pohled, Katastrofální výhled vzad
  3. Uvnitř, Velmi slušný zavazadelník, Za volantem
  4. Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Honda CR-V 1.997
Rok výroby: 2010
Stav: 83 304 km
Cena: 270 000 Kč
Honda Accord 2.204
Rok výroby: 2004
Stav: 180 374 km
Cena: 95 000 Kč
Honda CR-V 1.597
Rok výroby: 2013
Stav: 77 574 km
Cena: 390 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků