Test Harley-Davidson Street 750: Odmocnina z V-Rodu

Menší, lehčí, levnější, ale srdcem pořád Harley – takový chce být nový vstupní model kultovního amerického výrobce. Jeho hlavním úkolem je přivést ke značce novou generaci zákazníků. Pokud možno takových, kteří u ní už zůstanou.
Seznam kapitol
  1. Zacíleno na mladší; dlouhý, nízký, spartánský; vrčí jako Harley
  2. Ledviny vám neodrazí; a přece se točí; váš první Harley
  3. Technické údaje; kompletní fotogalerie

I nejzavilejší odpůrci musí přiznat, že žádná jiná motocyklová značka nemá u široké veřejnosti takový zvuk jako Harley-Davidson. Těžkotonážní, nostalgicky stylizované stroje berou za srdce a inspirují představivost i těch, jimž jinak jedna stopa nic neříká. Harley je pro mnohé zákazníky naplněním celoživotní ambice, doslova splněným snem. A za splnění snu se platí. Vysoké ceny špičkových modelů přinášejí značce marže, které jí většina jiných výrobců motocyklů může jen závidět.

Zacíleno na mladší (a chudší)

S orientací na vysokopříjmové skupiny jsou ale spojeny specifické problémy. Okruh právníků, lékařů a podnikatelů, kteří se chtějí odměnit za úspěch a neváhají utratit za motocykl ověšený mnoha příplatkovými doplňky desítky tisíc dolarů není nekonečně velký – a kdo jezdecky vyrostl na menších, lehčích a obratnějších motorkách, najde si v pozdějším věku cestu k Harleyi jen zřídkakdy. Nová řada Street to má změnit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Styling řady Street balancuje na pomezí power cruiseru a café raceru; nádrž a blatníky mohou být kromě matné černé Black Denim lakované také lesklou černou Vivid Black nebo třpytivě červenou Red Sunglo – ovšem za příplatek

Primárním cílem řady Street jsou začínající mladí motocyklisté ve Spojených státech, kde je tento model k dostání v kubaturách 500 a 750 cm3, a také noví zákazníci v zemích třetího světa. V Evropě s jinou motorkářskou kulturou a zejména legislativou to je trochu jinak, proto zde H-D nabízí jen silnější sedmsetpadesátku. Konstrukční filozofií se tak trochu jedná o  zmenšený V-Rod – kontroverzní vodou chlazený model, o kterém sami představitelé značky říkali, že je to „Harley pro lidi, kteří nesnášejí Harleye“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kapkovitá nádrž nebo štítek nad reflektorem odkazují do bohaté minulosti HD, jako celek ale Street nepůsobí retro dojmem

Mimochodem, po V-Rodu představeném už v roce 2001 je Street prvním zcela novým modelem značky. Všechny ostatní novinky za poslední jednu a půl dekády jsou vylepšené verze a nové deriváty stávajících platforem.

Postavení Streetu nejlépe vynikne ve srovnání s nejmenším a nejdostupnějším tradičním Harleyem, modelem Iron 883:

Harley-Davidson Street 750 vs. Sportster Iron 883
  Délka (mm) Rozvor (mm) Výška sedla (mm) Hmotnost bez náplní (kg) Toč. moment
(Nm v ot./min.)
Cena (Kč)*
Street 750 2225 1534 709 206 59/4000 214 000,-
Iron 883  2255 1510 735 245 73/3750 247 000,-

*Ceny v Kč jsou přibližné, získané z oficiálních cen v eurech přepočtem podle aktuálního kurzu

Jak vidíte, Iron je podobně velký (respektive malý), ale o pětinu těžší a dražší. A samozřejmě vypadá odlišně. Tradičně a nostalgicky, zatímco Street působí na první pohled… prostě jinak. Spíš jako japonská interpretace malého cruiseru než jako Harley. Ale sluší mu to.

Dlouhý, nízký, spartánský

Díky malé výšce se Street zdá být při osobním setkání mnohem subtilnější, než by odpovídalo jeho délce. Skoro nemusíte zvedat nohu, abyste se usadili v nízko položeném světle za vysokými, tak akorát širokými řídítky. Sedíte ve vzpřímené poloze s nohama jako na klasických motorkách – ani pod sebou, ani vpředu.

Zajímavosti | Motocykly

Svět už není, co býval. Je tu elektrický Harley-Davidson

Ačkoliv měřím jen 1,78 m, osobně bych vážně uvažoval o zvýšeném sedadlu. Podobně jako na Sportsterech a Dynách s „mid-mounted“ stupačkami mám totiž kolena o něco výš než kyčle, což dokáže být po delší době strávené v sedle poněkud nepohodlné. Standardní ergonomie Streetu je nepokrytě optimalizovaná pro jezdce drobnějších postav.

Vybavení kokpitu je velmi spartánské. Za minikapotáží reflektoru najdete centrálně umístěný rychloměr s několika nejdůležitějšími kontrolkami a počitadlem ujetých kilometrů. To je vše. Na otáčkoměr, ukazatel stavu paliva nebo dokonce palubní počítač zapomeňte.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spartánský kokpit se ke Streetu hodí, v zrcátkách ale nic neuvidíte; pro Harley netypické ovládání blinkrů jedním tlačítkem na levé straně řídítek

Na rozdíl od větších harleyů má Street běžné ovládání blinkrů jedním tlačítkem na levé straně řídítek, samočinné vypínání chybí. Rovněž spínací skříňka je klasická, Street nedostal „bezklíčové“ startování z větších a dražších modelů.

Skromné vybavení odpovídá ceně i charakteru stroje, ale zpracování detailů by mělo být lepší. Nemyslím si, že to souvisí s faktem, že Streety pro mimoamerické trhy se vyrábějí v Indii. Vynikajícím dílenským zpracováním všech detailů se nemohou chlubit ani tradiční modely, vyráběné v Americe pro Ameriku. Tady je to ale ještě o úroveň slabší. Ošklivá zakončení řídítek, provedení stupaček nebo vystrčený klakson značce čest nedělají, stejně jako odhalená elektroinstalace nebo neopracované kovové díly.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chápeme, je to nejlevnější Harley, ale zpracování některých detailů by mělo být lepší

Tyto detaily vás mohou mrzet v garáži, na silnici však bude víc vadit jiné opomenutí. Zvlášť u motorky pro začátečníky je na pováženou, že ve zpětných zrcátkách nevidí ani průměrně vzrostlý muž nic víc než svoje ramena. V městském provozu, do kterého je Street určen, to může být i dost nebezpečné.

Zajímavosti | Americká auta | Fascinace | Motocykly | Cestování | První svezení | Ostatní značky

Harley-Davidson: jízda napříč Moravou aneb Automobilista za řidítky

Krátké protočení elektrického startéru probudí k životu vidlicový dvouválec  Revolution X s úhlem rozevření válců 60 stupňů a vpravdě kacířskou konstrukcí. Má vodní chlazení, vačkové hřídele v hlavách a čtyřventilovou techniku. Točivý moment 59 Nm ve 4000 ot./min. nepřekvapí, údaj o nejvyšším výkonu však ano. Svých 42 kW totiž motor odevzdává v astronomických (na poměry H-D) osmi tisících otáčkách za minutu!

Vrčí jako Harley

Na volnoběh a první vrknutí plynem na místě zvuk motoru až nečekaně připomíná „big twiny“ svých větších sourozenců. Typický bublavý rytmus, charakteristické nízkofrekvenční vibrace a dokonce i kakofonie mechanických zvuků, které kupodivu nezůstávají za pláštěm vodního chlazení, připomínají tradiční harley do té míry, že člověk automaticky očekává i podobný charakter motoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Designéři se nesnažili zapřít způsob chlazení – masivní vodní chladič je opravdu nepřehlédnutelný; motor Revolution X spolupracuje se 6stupňovou převodovkou

A také ano. Bezchybná reakce na plyn, jemný nástup už od nejnižších otáček a důrazná vlna točivého momentu ve středním rozsahu vás automaticky přimějí jezdit „na krouťák“ a řadit někde okolo čtyř tisíc otáček. (Bez otáčkoměru mohu jen hádat.) Nejen začínající jezdci ocení mnohem lehčí chod spojky a snazší hledání neutrálu než u velkých harleyů, přestože spojka testovaného kusu zabírala až hodně „nahoře“.

Šestistupňová převodovka řadí hlasitě, ale jinak hladce a spolehlivě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kryt vzduchového filtru; celočerný výfuk 2 do 1; pro Harley typický pohon zadního kola řemenem – je tichý, bezrázový a bezúdržbový

Velké Harleye umějí příjemně překvapit tím, jak lehce se po rozjezdu ovládají a jak snadné je udělat s nimi rychlou kličku, když chcete třeba objet víko od kanálu. Menší a lehčí Street je na tom ještě lépe. Dlouhý rozvor v kombinaci s nízkým těžištěm zajišťuje příjemnou směrovou stabilitu, zatímco geometrie řízení (úhel krku 32°, závlek 115 mm) stojí za svižnou a přesnou reakcí na lehké zatlačení do řídítek. Proplétat se na téhle motorce městem je učiněná radost – dokud vás náhlý manévr jiného účastníka provozu nedonutí rychle zpomalit. 

Radosti
Pružný a točivý motor
Autentický H-D charakter
Ovladatelnost ve městě
Nízká výška sedla
Na poměry značky dostupná cena
Nabídka doplňků
Starosti
Spartánské vybavení
Ochrana před větrem
Volnost náklonu
Odbyté detaily
Nepoužitelná zrcátka
7  /10
75 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie75 fotografií
Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 163.jpg Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 164.jpg Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 165.jpg

Následující kapitola
Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků