Kapitoly článku:
První velké zlepšení přišlo už v roce 2009, kdy Harley konečně vyztužil rám řady FL, respektive jeho kombinaci se zadní kyvnou vidlicí. Tím zmizel typický neklid ve vyšších rychlostech. Další posun nastal loni, kdy Harley osadil své cestovní modely masivnější přední vidlicí (49 místo 43 mm) v kombinaci s pevnějšími „brýlemi“, většími ložisky řízení a upraveným odpružením. Tím se dramaticky zlepšila přesnost směrového vedení i odezva od předního kola.
A série drobných funkčních vylepšení, pro které firma z Milwaukee zavedla shrnující marketingové označení „Project Rushmore“, se postarala o to, že Harleye FL modelového roku 2015 jsou komfortnější, praktičtější a uživatelsky přívětivější, než jsme si ještě nedávno dokázali představit.
V rámci projektu Rushmore dostaly HarleyeFL lépe řešené kufry nebo LED světlomety
Tak třeba brzdy. Nejen že mají dobře fungující ABS, ale jsou propojené jako třeba u cestovních Hond a BMW. Při nižších rychlostech přitom pořád fungují odděleně, abyste měli možnost třeba právě stabilizovat motocykl zadní brzdou při pomalé jízdě, jak o tom už byla řeč.
Žralok versus netopýr
Pevná „Sharknose“ (žraločí příď, podle bočního profilu) kapotáž modelu Road Glide i na řídítcích montovaná kapotáž „Batwing“ (netopýří křídlo) slavnější sestry Electra Glide mají tradiční tvary, díky rozsáhlé optimalizaci v aerodynamickém tunelu ale poskytují daleko klidnější svezení. Zejména v dálničních rychlostech a s integrální helmou bývaly dřív turbulence skoro nesnesitelné. V kapotáži dokonce přibyla klapka, kterou můžete regulovat proudění vzduchu.
Průduchem Slipstream můžete regulovat podtlak vznikající za kapotáží a tím i míru turbulencí; když ho necháte otevřený, je jízda mnohem klidnější
Když ji necháte otevřenou, míří část vzdušného proudu přímo na přilbu. Tím se vyrovnává tlak před a za kapotáží a výsledkem je klidnější jízda. V dešti nebo za velmi chladného počasí můžete klapku uzavřít. Turbulence pak budou sice výraznější, ale ne tolik jako dřív. Součástí projektu Rushmore jsou také LED světlomety nebo praktičtější otevírání bočních kufrů, které se teď obsluhují jedinou páčkou a zejména jejich zavírání je daleko snadnější. Rushmore ale znamená třeba i ergonomicky příznivější tvar sedla a řídítek.
Zatímco nejvybavenější křižníky H-D mají dnes ve spodní kapotáži schovaný malý chladič, Road Glide Special stále pohání vzduchem chlazený dvouválec Twin Cam 103. Číslo udává objem v krychlových palcích. Twin Cam existuje ve dvou verzích: v řadě Softail mírní jeho vibrace vyvažovací hřídel, zatímco v řadách Dyna a Touring plní stejný účel uložení motoru v pryžových silentblocích.
Motor Twin Cam 103 (1,7 l) má skutečně úctyhodný točivý moment – 138 Nm. Díky tomu slušně cvičí i se strojem, jehož hmotnost atakuje čtyři metráky
O harleyích se traduje, že mohutně táhnou už ze sklepa otáček, ale úplně pravda to není – přinejmenším ne dnes, v době vstřikování a katalyzátorů. Hladkého a mocného zatlačení do opěrky v sedle se dočkáte až od nějakých dvou tisíc otáček. Pak následuje mohutný příval síly, provázený hlubokým, hrdelním zvukem, a v pěti tisících je po všem. Rozsah otáček tedy není dramaticky široký, ale díky rozumnému odstupňování šestistupňové převodovky se ve většině situací budete spokojeně pohybovat mezi dvěma a čtyřmi tisíci.
I sedět se musí stylově
Široké, bohatě polstrované a dobře tvarované sedlo se neprosedí na tvrdé body ani po několikahodinové projížďce a bližší řídítka vás nenutí kulatit záda, jako tomu ještě nedávno bylo u jiných modelů Touring (třeba Road King Classic). Škoda, že kvůli stylu Harley během let postupně „sestěhoval“ řidiče níž a dozadu. Přál bych si, aby šlo na cestovních harleyích sedět jako na policejních verzích, výš a blíž řídítkům. Taková pozice by umožnila přirozenější úhel kolen a zejména jistější vedení stroje.
Ale uznávám, zase by to nevypadalo tak hezky. A koneckonců kdo chce, může si objednat méně stylové, ale ergonomičtěji tvarované sedlo z křižníku Electra Glide Ultra. To by ocenil i spolujezdec, jehož místo je v sériovém provedení prakticky nepoužitelné. Kvůli sedlu skloněnému vzad z něj bude pořád sklouzávat.
Vedle samotné velikosti stroje jsou limitujícími faktory na českých okreskách zejména zdvih zadního odpružení (54 mm) a volnost náklonu (32°vlevo, 31°vpravo); přesto Road Glide toleruje i zacházení, které by se dalo nazvat lehce sportovní jízdou
Jestli se právě teď divíte, jak může mít cestovní motorka nepoužitelné sedlo spolujezdce, je na místě vysvětlit, že Road Glide Special vlastně není cestovní motorka. Podobně jako je Street Glide Special odstrojenou a vyšperkovanou verzí cestovní Electry Glide za cenu jistých ústupků v praktičnosti, je Road Glide Special stylovým derivátem cestovního Road Glide Ultra. A nenechte se zmást tím, že v aktuální nabídce značky z Milwaukee takový model nefiguruje.
Stejně jako Street Glide Special má Road Glide Special litá kola Enforcer s pneumatikami 130/60 19 vpředu a 180/65 16 vzadu; dvojitá řadička umožňuje měnit rychlosti i patou
Harley-Davidson má ve zvyku některé modely na rok, dva či víc vyřadit z nabídky, aby je tam později vrátil lehce pozměněné. Road Glide (dříve Tour Glide) je prostě ekvivalent Electry Glide, jen má na rozdíl od ní pevnou kapotáž. V průběhu let se může vyskytovat v různých provedeních, třeba Ultra s vysokým plexi, kryty kolen, horním kufrem a výbavou i ergonomií pro dlouhé cesty. Verze Special je stylový „bagger“ na bulváry amerických velkoměst nebo kratší výlety.
Nižší a speciálnější
Special se vyznačuje sníženým kouřovým plexi, hladkým předním blatníkem, 19“ předním kolem (běžné modely Touring mají 17“), dekoračními proužky a ozdobným provedením některých detailů, jako jsou třeba stupačky. Zadní pneumatické pružící jednotky mají zdvih jen 54 místo standardních 76 mm (vpředu je to vždy 117 mm).
V Evropě se Road Glide Special dodává standardně s plnou výbavou. Dostanete tak kombinovanou brzdovou soustavu Reflex Linked Brakes včetně ABS, LED světlomety Daymaker, geniální systém bezklíčového odemykání a startování i infotainment systém Boom! Box 6.5 GT se zabudovanou navigací. Cena je ale opravdu prémiová – činí 26 197 eur, což při aktuálním kurzu dělá 714 000 Kč. (Na oficiálním českém webu H-D najdete částku 21 650 eur, jenže to je cena bez DPH.)
K ovládání zábavního a komunikačního systému slouží malé páčky na řídítkách; dotykový displej nevyniká rozlišením ani grafikou, ale lze ho obsluhovat i v rukavicích
Stejně jako u všech jiných modelů H-D i v tomto případě platí, že vaší touze utrácet se meze nekladou. Mnohasetstránkový katalog Genuine Motor Accessories umožňuje proměnit Road Glide Special v plnohodnotný křižník s vyhřívaným, vzduchem nastavitelným sedlem, horním kufrem včetně opěrky a reproduktorů pro spolujezdce atd.
Objednat si koneckonců můžete i pérování s normálními zdvihy nebo 17palcové přední kolo, se kterým je ovladatelnost o další kousek přirozenější. Nebo naopak postavit rychlý a ostrý „bagster“ s výkonným motorem Screamin’ Eagle.
Harley-Davidson Road Glide Special: Verdikt
Specifika verze Special nechme stranou. Jsme na převážně automobilovém webu, proto chápejme tento test jako příležitost k seznámení se s pokroky, které za poslední roky udělala celá řada cestovních modelů Harley-Davidson. Tradiční vzhled už dávno neznamená tradiční jízdní vlastnosti: cestovní Harley se ve městě i v zatáčkách ovládá tak dobře, jak lze vůbec u motocyklu této velikosti doufat.
A série funkčních vylepšení výrazně usnadnila každodenní soužití s motocyklem a jeho praktické používání. O Touring modelech roku 2015 můžeme bez váhání prohlásit, že jezdit na nich je stejná radost jako se na ně dívat.