Test Harley-Davidson Road Glide Special: Nostalgicky moderní

Harley na to jde chytře. Jeho modely vypadají prakticky stejně jako před lety, pod ikonickými konturami ale procházejí řadou funkčních zlepšení. Přestože model Road Glide má nostalgický vzhled, funguje a ovládá se víceméně jako moderní motorka. Jen trochu velká…
Seznam kapitol
  1. Neviditelná evoluce
  2. Projekt Rushmore; ergonomie a výbava; verdikt
  3. Technické údaje; kompletní fotogalerie

Cestovní modely řady FL patří k základním stavebním kamenům modelové řady Harley-Davidson už od poloviny 20. století. Přibližně od 70. let vypadají na první pohled skoro stejně a dlouho také platilo, že pořád stejně i jezdily. 10 let stará Electra Glide vás možná okouzlí svým vzhledem a charakterem, ale svezení na ní vás vrátí zpět o celé desítky let: přesnost směrového vedení je tak nějak přibližná, rám se v rychlostech nad 100 km/h strašidelně kroutí, turbulence cloumají přilbou tak, že vidíte rozmazaně, a ten velký motor má sotva dost výkonu na to, aby udržel krok s běžným automobilovým provozem. O brzdách raději vůbec nemluvme…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modely Road Glide zde nejsou tak známé, protože v Evropě se prodávají teprve krátce. V domovské zemi jsou to ale etablovaní bratranci modelu Electra Glide

A teď přeskočme k odpovídajícímu modelu z roku 2015. (Road Glide vypadá trochu jinak než Electra Glide, ale technický základ má stejný. K rozdílům a specifikům verze Special se dostaneme později.) Ano, je gigantický. A těžký. Když omylem zaparkujete na mírně svažitém místě, máte o silový trénink postaráno. Ano, vypadá jako Tour Glide ze začátku 80. let. A mohutný vidlicový dvouválec rozechvívá na volnoběh celý stroj nízkofrekvenčními vibracemi tak silnými, že se bojíte, aby motor neodpochodoval z rámu. Jakmile se ale rozjedete, nebudete věřit vlastním smyslům.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kapotáž se na rozdíl od Electry Glide neotáčí spolu s řídítky; v pravé odkládací schránce je vstup USB pro připojení disku s hudebními soubory nebo telefonu

Už ve městě si všimnete, jak lehce se tento mastodont vede. Kvůli fyzickým rozměrům se mezi auty proplétat nebudete, ale i v rychlosti pomalu jedoucí kolony jede velký Harley rovně a nemá tendenci přepadávat na stranu. Stačí ho lehce stabilizovat zadní brzdou, což je základní jezdecká abeceda pomalé jízdy na každém těžším motocyklu.

Město, dálnice? Žádný problém

V pryžových blocích uložený motor se hned nad volnoběžnými otáčkami uklidní a na plyn reaguje s takovou jemností a precizností, jaké se třeba italští výrobci motocyklů po nuceném přechodu na vstřikování nenaučili dodnes. Převodovka řadí sice hlasitě, ale přesně a spolehlivě. I ten neutrál se většinou daří najít.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Takový motocykl by v našich končinách byl nepřehlédnutelný i v khaki odstínu, ale testovaný exemplář na sebe upozorňoval oranžovým lakem Amber Whiskey

Když vyjedete na dálnici, po chvíli zjistíte, že jedete sto padesát. Motor s tím nemá žádnou drastickou práci a přestože proud vzduchu okolo přilby není zcela klidný, míra turbulencí nepřekračuje obvyklý standard motorek s přední kapotáží. Takže se nakonec osmělíte a sjedete z dálnice na úzkou silnici plnou zatáček. A nebudete vycházet z údivu, jak svižně a jistě lze s americkým ingotem mazat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pneumatiky Dunlop, kombinované brzdy Brembo a nová přední vidlice dělají z amerického kolosu sice ne vyloženě mrštný, ale předvídatelný a poslušný stroj

To tam je znervózňující (a potenciálně nebezpečné) vlnění od zadního kola i odtažitě gumový pocit z předku. Road Glide jede tam, kam ji pošlete (pravda, důraznějším) kontra tlakem na řídítka, od předního kola dostáváte docela srozumitelnou zpětnou vazbu a když je před zatáčkou zapotřebí důrazně zpomalit, brzdy se svého úkolu zhostí s téměř moderním elánem. Plošinové stupačky sice tu a tam zavadí o asfalt, hlavně v ostrých zatáčkách do kopce, ale to už se musíte celkem snažit. 

Nebudu vám tvrdit, že s Road Glide se jezdí jako s běžnou sportovně-cestovní motorkou, to pravda není. Kombinace hmotnosti a rozvoru přece jenom znamená značnou setrvačnost, takže rychlé změny směru ve vyšší rychlosti vyžadují silové vedení řídítek i trochu toho plánování, stroj se nepřeklopí ze strany na stranu hned. Omezené zdvihy zadního pérování pak žádají obezřetnost, pokud narazíte na zatáčku s hrbolatým povrchem.

Testy | Fascinace | Motocykly

Test Harley-Davidson Street 750: Odmocnina z V-Rodu

A řídit s nasazením tak hmotný stroj je opravdová fyzická práce – večer budete určitě v těle cítit, že jste jezdili na motocyklu. Oproti tomu, jak se na silnici chovaly velké Harleye ještě v polovině minulé dekády, je tohle ovšem úplně jiný vesmír. Jak se to stalo?

Radosti
Překvapivě dobrá ovladatelnost
Charakter motoru
Dílenské zpracování
Geniální bezklíčové startování
Kombinované brzdy
Audio, navigace a USB v ceně
Možnost regulovat proudění vzduchu
Starosti
Velmi vysoká hmotnost
Nepraktické sedadlo spolujezdce
Chybějící ochrana nohou
Grafika a rozlišení displeje
Spojka ve městě unavuje ruku
Vysoká cena
8  /10
96 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie96 fotografií
Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 171.jpg Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 169.jpg Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 148.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Neviditelná evoluce
  2. Projekt Rushmore; ergonomie a výbava; verdikt
  3. Technické údaje; kompletní fotogalerie
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků