Kapitoly článku:
- Jméno, které funguje, Stále aktuální technika, Nabídka verzí a zkoušený vůz
- Stále ve formě, Na první pohled, Na palubě
- Zavazadlový prostor, Za volantem, S chutí do života
- Spolehlivý koráb, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie
Spolehlivý koráb
O jízdních vlastnostech aktuálního Mondea již byly popsány stohy papíru, ovšem také tentokrát musím konstatovat, že i po dlouhých letech služby patří Ford Mondeo na silnici k suverénům. Ihned po rozjetí (tedy poté, co si zanadáváte na tu spojku) je vám jasné, že toto auto vás jen tak ve štychu nenechá. Už řízení je naprosto precizní. Při parkování je sice možná trochu tužší, ale i při vysokých rychlostech nabízí řidiči dokonalý kontakt s vozovkou a čitelné informace o chování celého auta a případně hrozícím překročení fyzikálních zákonů.
Ford Mondeo: příjemné setkání i po letech
A důvod? Nejen kinematika závěsů předních kol, ale především dnes již raritní, konvenční kapalinový posilovač řízení, který nikdy žádným svým požadavkem nepřekvapíte. Mezi krajními rejdy pak leží jen 2,7 otáček volantem. Mondeo je stabilní v přímém směru a oproti výrazně těžším vznětovým verzím také o poznání hbitější v rychle střídaných zatáčkách. V nich se prakticky nenaklání, a že by snad měla kola tendenci na nerovnostech odskakovat? Utopie…
K celkově příkladnému ovládání přispívají také dostatečně výkonné a přesně dávkované brzdy. V rámci faceliftu prošly dílčí modernizací také díly podvozku, což se projevilo také na ještě kvalitnější izolaci karoserie od rázů z nerovností vozovky. Přesto je Mondeo laděno spíše komfortně a pro každodenní užívání, na vysloveně sportovní jízdní vlastnosti si ostatně ani nečiní ambice. Ve vyšších rychlostech jsme zaznamenali tlumený aerodynamický hluk okolo zrcátek, jinak je interiér velmi dobře odhlučněn jak od okolních ruchů, tak od přejížděných nerovností.
A vystupujeme
Hlavní zjištění tohoto testu? Ford Mondeo, veterán evropské střední třídy, je díky průběžným modernizacím stále ve formě. Nabízí osvědčenou techniku i moderní výbavové prvky, takže za konkurencí v ničem nijak výrazně nezaostává. Jistě, v určitých parametrech mohou být jiná auta lepší, ale Mondeo nemá výraznější slabinu. S tímto autem dnes už asi nikoho vysloveně neohromíte, ovšem pokud hledáte solidního parťáka na dlouhé cesty a nevadí vám, že Mondeo stojí na každém rohu, je to auto pro vás.
Mondeo oslovuje prostorným interiérem, robustní stavbou a zajímavou cenou
Nejvíce zvědavi jsme samozřejmě byli na poměrně malý zážehový motor. Otázka je, jakou bude mít v Mondeu výdrž, ale z našich zkušeností nabytých během tohoto testu plyne, že Mondeu sedí a nabízí mu více než dostatečnou dynamiku. S vozem jsme tentokrát najeli něco přes 1 100 km v nejrůznějších podmínkách a dosáhli průměrné spotřeby 7,8 l/100 km.
Ve městě jsme jezdili zhruba za 8,5 l/100 km a v dálničním provozu na horní hranici limitu lze počítat s průměrem 6,6 l/100 km, s nímž mimochodem jezdí i řada naftových aut stejné třídy. Pokud se ale chcete svézt a motor budete točit, spotřeba samozřejmě poletí i k 12 l/100 km, což je ale u podobných motorů běžné. Už takřka nejnižší výbava s podivně znějícím označením Winner Plus nabízí ve svém seznamu prakticky vše potřebné a cenu testovaného vozu jsme i díky tomu hodnotili jako velmi zajímavou. Nehledě k tomu, že ve skutečnosti bude samozřejmě ještě o poznání nižší...
Technické údaje: Ford Mondeo kombi
Rok • stupeň výbavy
2013 • Winner Plus
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 596 cm3
Nejvyšší výkon
118 kW (160 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
270 Nm při 1 600 až 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,6 s
Nejvyšší rychlost
210 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
537 l • 1 728 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
1 501 kg • 2 200 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,9 • 5,3 • 6,6 l/100 km
Rozměr pneumatik
215/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 837 × 1 886 × 1 548 mm
Naměřené hodnoty
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 3 200 ot./min. | – | – |
3 | 2 100 ot./min. | 3 900 ot./min. | – |
4 | 1 500 ot./min. | 2 800 ot./min. | 4 100 ot./min. |
5 | – | 2 250 ot./min. | 3 300 ot./min. |
6 | – | 1 900 ot./min. | 2 700 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 32 db |
50 km/h | 53 db |
130 km/h | 67 db |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 10,12 s |
2 | 9,46 s |
3 | 9,77 s |
Průměr | 9,783 s |
60 – 100 km/h |
3. st. | 6,50 s |
4. st. | 8,01 s |
80 – 120 km/h |
4. st. | 7,51 s |
5. st. | 10,80 s |