Test Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost: král se jen tak sesadit nenechá...

Je to služebně nejstarší model evropské střední třídy, a tím také ještě nějakou dobu zůstane. Co nabízí v šestém roce svého života?
Seznam kapitol
  1. Jméno, které funguje, Stále aktuální technika, Nabídka verzí a zkoušený vůz
  2. Stále ve formě, Na první pohled, Na palubě
  3. Zavazadlový prostor, Za volantem, S chutí do života
  4. Spolehlivý koráb, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Jméno, které funguje

Letošním rokem shodou okolností slaví jméno Ford Mondeo své 20. výročí. Připomeňme, že název „Mondeo“ je slovo uměle odvozené z latinského výrazu „mundus“, tedy „svět“, což od první chvíle naznačovalo ambice vozu proslavit se i za hranicemi Evropy. Zde Mondeo záhy obdrželo titul Automobil roku 1993. I přes značné prodejní úspěchy byla první generace Mondea výrazně faceliftována již v roce 1996, ačkoli si po celou dobu svého života musela vystačit s jediným vznětovým motorem 1,8 TD.

Zajímavosti | Retro | Ford | Byznys | Design | Ford Mondeo

Ford Mondeo: 20 let zásadního modelu ve fotografiích

Druhá generace Mondea nastoupila v roce 2000. Zatímco benzínové motory prošly pouhou evolucí, vznětové jednotky byly tím, co fordově střední třídě do té doby chybělo. Přímovstřikové čtyřválce TDDI představovaly jakýsi mezistupeň, teprve jednotkami TDCI s plněním common rail se však Ford dorovnal své konkurenci (byť byly až do poloviny roku 2004 zatíženy řadou problémů, ale o tom jsme již psali mnohokrát). Mondeo patřilo k nejlepším zástupcům střední třídy svojí spolehlivostí, prostorem a jízdními vlastnostmi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mondeo: ozkoušeli jsme aktuální kombi s prakticky základním motorem

Třetí a dosud stále vyráběná generace modelu Ford Mondeo stojí na podlahové plošině C/D, kterou sdílí také s modely Galaxy a S-MAX, s nimiž se také od března 2007 vyrábí v belgickém Genku, kde v rámci dvou předchozích generací vznikly více než čtyři miliony Mondeí. Připomeňme, že v rámci nutných škrtů bude právě legendární továrna v Genku uzavřena, což je ve svém důsledku důvodem, proč se náběh výroby čtvrté generace Mondea zpozdí

nakonec o plné dva roky…

Stále aktuální technika

U stávajícího Mondea je polovina použité oceli vysokopevnostní, také díky tomu vzrostla torzní tuhost karosérie o 30%. Konstrukce zádě i přídě probíhala s ohledem na zlevnění a zjednodušení oprav případných následků havárie, ale stávající Mondeo se zapsalo také do pokroku v bezpečnosti. Zatímco Mondeo první generace bylo prvním autem své třídy na světě, jež nabízelo ve standardu airbag řidiče, to současné patřilo k prvním, které se ve všech verzích dodává se stabilizačním systémem ESP.

Testy | Kombi | Ford | Ford Mondeo

Test Ford Mondeo kombi 2,2 TDCi: pan Dokonalý

Všechna kola jsou u Mondea zavěšena nezávisle, ta přední na kombinaci spodních ramen tvaru L a vzpěr McPherson, ta zadní na soustavě trojic příčných a páru podélných ramen. Brzdové kotouče na všech kolech (přední s vnitřním chlazením) mají průměr 300 mm, posilovač řízení má proměnný účinek v závislosti na rychlosti jízdy a necelé tři otáčky volantu mezi krajními rejdy.

Zajímavosti | Ford | Byznys | Ford Mondeo

Ford Mondeo definitivně až na konci roku 2014, kombík ještě později

Za pozornost stojí skutečnost, že na výrobě současného Mondea se podílí více než desítka dodavatelských firem v České republice, z nichž většina tyto díly nejen vyrábí, ale také samostatně vyvíjí. Dosud nejvýraznější modernizací prošel Ford Mondeo pro modelový rok 2011, nicméně výrobce tento svůj model vylepšuje průběžně, takže lze jen konstatovat, že Mondeo stále drží s konkurencí krok.

Nabídka verzí a zkoušený vůz

Díky průběžným modernizacím je dnes nabídka modelové řady Ford Mondeo úplně jiná, než byla v roce 2007. A musím poznamenat, že je to ještě větší zmatek. Zatímco dříve to u fordů bylo tak, že běžné verze byly značeny běžnými symboly či jmény a ta nejlepší se jmenovala Ghia, dnes je to podstatně méně přehledné. V současnosti je Ford Mondeo k dispozici ve verzích Core Plus, Winner Plus, Titanium Plus, Titanium S Plus a Titanium X Plus, nádavkem přicházejí „akční“, cenově zvýhodněné varianty Core Plus a Titanium Plus.

K dispozici jsou stále tři karosářské verze, čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a pětidveřové kombi. Všechny, výhradně čtyřválcové pohonné jednotky mají dnes přímé vstřikování a přeplňování. Paletu zážehových motorů EcoBoost tvoří agregáty 1,6 l/118 kW, 2,0 l/149 kW a 2,0 l/176 kW, vznětové TDCI jsou zastoupeny jednotkami Duratorq 2,0 l/88, 103 a 120 kW, přičemž na špici stojí 2,2 TDCI/147 kW. Raritou vyhrazenou pro nejlevnější Core Plus je zážehový 1,6 l/88 kW, který postrádá přímý vstřik i přeplňování a jako jediný je kombinován s pětistupňovou převodovkou (všechny ostatní mají „šestikvalty“, ať už manuální, nebo automatické).

Testy | Ford | Ford Mondeo

Test Ford Mondeo 1,8 TDCI: slušný základ

K testu jsme převzali, a to je celkem neobvyklé, jednu z nejlevnějších verzí, a sice kombi s motorem 1,6 l Ecoboost a takřka základním výbavovým stupněm Winner Plus. I ten ale velmi příjemně překvapil rozsahem své standardní výbavy, v níž stojí jako kombi 613 690 Kč. Námi zkoušený vůz byl navíc opatřen jen metalízou (+ 16 500 Kč) a sadou Winter, která za rozumných 15 000 Kč přidává vyhřívání předních sedadel, čelního skla a trysek ostřikovačů a automatické světlomety a stěrače.

Ford Mondeo kombi 1,6 EcoBoost Winner Plus
Rok výroby2013
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)645 190 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)449 990 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy7x
El. řízení podvozkuABS, ESP, TCS, EBA
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x, aut.
El. ovládání zrcátekAno vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněnítextil
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno, el.
Stavitelná bederní opěraAno
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., dvouzónová
AutorádioCD, MP3, USB
BluetoothAno
NavigaceAno
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno
Xenonové světlometyNe
Denní svíceníAno, LED
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaAno
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, vpředu i vzadu
Start/stop systémNe
MetalízaAno

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jméno, které funguje, Stále aktuální technika, Nabídka verzí a zkoušený vůz
  2. Stále ve formě, Na první pohled, Na palubě
  3. Zavazadlový prostor, Za volantem, S chutí do života
  4. Spolehlivý koráb, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie
Ford Focus 1.56
Rok výroby: 2005
Stav: 154 211 km
Cena: 40 000 Kč
Ford S-MAX 1.997
Rok výroby: 2007
Stav: 161 211 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.56
Rok výroby: 2005
Stav: 154 732 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 10 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků