Je to služebně nejstarší model evropské střední třídy, a tím také ještě nějakou dobu zůstane. Co nabízí v šestém roce svého života?
Kapitoly článku:
- Jméno, které funguje, Stále aktuální technika, Nabídka verzí a zkoušený vůz
- Stále ve formě, Na první pohled, Na palubě
- Zavazadlový prostor, Za volantem, S chutí do života
- Spolehlivý koráb, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie
Jméno, které funguje
Letošním rokem shodou okolností slaví jméno Ford Mondeo své 20. výročí. Připomeňme, že název „Mondeo“ je slovo uměle odvozené z latinského výrazu „mundus“, tedy „svět“, což od první chvíle naznačovalo ambice vozu proslavit se i za hranicemi Evropy. Zde Mondeo záhy obdrželo titul Automobil roku 1993. I přes značné prodejní úspěchy byla první generace Mondea výrazně faceliftována již v roce 1996, ačkoli si po celou dobu svého života musela vystačit s jediným vznětovým motorem 1,8 TD.
Druhá generace Mondea nastoupila v roce 2000. Zatímco benzínové motory prošly pouhou evolucí, vznětové jednotky byly tím, co fordově střední třídě do té doby chybělo. Přímovstřikové čtyřválce TDDI představovaly jakýsi mezistupeň, teprve jednotkami TDCI s plněním common rail se však Ford dorovnal své konkurenci (byť byly až do poloviny roku 2004 zatíženy řadou problémů, ale o tom jsme již psali mnohokrát). Mondeo patřilo k nejlepším zástupcům střední třídy svojí spolehlivostí, prostorem a jízdními vlastnostmi.
Ford Mondeo: ozkoušeli jsme aktuální kombi s prakticky základním motorem
Třetí a dosud stále vyráběná generace modelu Ford Mondeo stojí na podlahové plošině C/D, kterou sdílí také s modely Galaxy a S-MAX, s nimiž se také od března 2007 vyrábí v belgickém Genku, kde v rámci dvou předchozích generací vznikly více než čtyři miliony Mondeí. Připomeňme, že v rámci nutných škrtů bude právě legendární továrna v Genku uzavřena, což je ve svém důsledku důvodem, proč se náběh výroby čtvrté generace Mondea zpozdí
nakonec o plné dva roky…
Stále aktuální technika
U stávajícího Mondea je polovina použité oceli vysokopevnostní, také díky tomu vzrostla torzní tuhost karosérie o 30%. Konstrukce zádě i přídě probíhala s ohledem na zlevnění a zjednodušení oprav případných následků havárie, ale stávající Mondeo se zapsalo také do pokroku v bezpečnosti. Zatímco Mondeo první generace bylo prvním autem své třídy na světě, jež nabízelo ve standardu airbag řidiče, to současné patřilo k prvním, které se ve všech verzích dodává se stabilizačním systémem ESP.
Všechna kola jsou u Mondea zavěšena nezávisle, ta přední na kombinaci spodních ramen tvaru L a vzpěr McPherson, ta zadní na soustavě trojic příčných a páru podélných ramen. Brzdové kotouče na všech kolech (přední s vnitřním chlazením) mají průměr 300 mm, posilovač řízení má proměnný účinek v závislosti na rychlosti jízdy a necelé tři otáčky volantu mezi krajními rejdy.
Za pozornost stojí skutečnost, že na výrobě současného Mondea se podílí více než desítka dodavatelských firem v České republice, z nichž většina tyto díly nejen vyrábí, ale také samostatně vyvíjí. Dosud nejvýraznější modernizací prošel Ford Mondeo pro modelový rok 2011, nicméně výrobce tento svůj model vylepšuje průběžně, takže lze jen konstatovat, že Mondeo stále drží s konkurencí krok.
Nabídka verzí a zkoušený vůz
Díky průběžným modernizacím je dnes nabídka modelové řady Ford Mondeo úplně jiná, než byla v roce 2007. A musím poznamenat, že je to ještě větší zmatek. Zatímco dříve to u fordů bylo tak, že běžné verze byly značeny běžnými symboly či jmény a ta nejlepší se jmenovala Ghia, dnes je to podstatně méně přehledné. V současnosti je Ford Mondeo k dispozici ve verzích Core Plus, Winner Plus, Titanium Plus, Titanium S Plus a Titanium X Plus, nádavkem přicházejí „akční“, cenově zvýhodněné varianty Core Plus a Titanium Plus.
K dispozici jsou stále tři karosářské verze, čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a pětidveřové kombi. Všechny, výhradně čtyřválcové pohonné jednotky mají dnes přímé vstřikování a přeplňování. Paletu zážehových motorů EcoBoost tvoří agregáty 1,6 l/118 kW, 2,0 l/149 kW a 2,0 l/176 kW, vznětové TDCI jsou zastoupeny jednotkami Duratorq 2,0 l/88, 103 a 120 kW, přičemž na špici stojí 2,2 TDCI/147 kW. Raritou vyhrazenou pro nejlevnější Core Plus je zážehový 1,6 l/88 kW, který postrádá přímý vstřik i přeplňování a jako jediný je kombinován s pětistupňovou převodovkou (všechny ostatní mají „šestikvalty“, ať už manuální, nebo automatické).
K testu jsme převzali, a to je celkem neobvyklé, jednu z nejlevnějších verzí, a sice kombi s motorem 1,6 l Ecoboost a takřka základním výbavovým stupněm Winner Plus. I ten ale velmi příjemně překvapil rozsahem své standardní výbavy, v níž stojí jako kombi 613 690 Kč. Námi zkoušený vůz byl navíc opatřen jen metalízou (+ 16 500 Kč) a sadou Winter, která za rozumných 15 000 Kč přidává vyhřívání předních sedadel, čelního skla a trysek ostřikovačů a automatické světlomety a stěrače.
Ford Mondeo kombi 1,6 EcoBoost Winner Plus |
Rok výroby | 2013 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 645 190 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 449 990 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 7x |
El. řízení podvozku | ABS, ESP, TCS, EBA |
Centrální zamykání | Ano, na DO |
El. ovládání oken | Ano, 4x, aut. |
El. ovládání zrcátek | Ano vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění | textil |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, el. |
Stavitelná bederní opěra | Ano |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio | CD, MP3, USB |
Bluetooth | Ano |
Navigace | Ano |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano |
Xenonové světlomety | Ne |
Denní svícení | Ano, LED |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ano |
Vyhřívaná sedadla | Ano |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ano, vpředu i vzadu |
Start/stop systém | Ne |
Metalíza | Ano |