Kapitoly článku:
Motorové dopování
Testované Mondeo bylo vybaveno známým pětiválcem o objemu 2 521 ccm. Ten je navíc přeplňován turbodmychadlem a Ford ho používá napříč modely i automobilkami. Měli jsme jej tak možnost otestovat ve Focusu ST, Fordu S-MAX nebo sesterském Volvu XC70. I když se jedná stále o stejný agregát, Ford má v nabídce hned několik výkonnostních variant. A navíc v každém z těchto vozů se motor projevuje trochu jinak a v každém působí po svém.
V Mondeu poskytuje pětiválec výkon 162 kW (220 k) při 5 000 ot/min a točivý moment 320 Nm v širokém pásmu od 1 500 do 4 000 ot/min. Výkon je tedy stejný jako u S-Maxu a točivý moment je pak k dispozici ve stejné výši a stejném pásmu jako u Focusu ST.
Otázkou ovšem je, zda naladění není u všech agregátu nakonec stejné a není pouze papírově upraveno dle použitého modelu. Ovšem to je jen má spekulace.
Základní charakter turbo-pětiválce je zřejmý již po přečtení tabulkových hodnot. Motor se probouzí opravdu nízko a turbo se dokáže roztáčet již kousek nad volnoběhem a díky tomu je dostatek síly k dispozici i v nízkých otáčkách. Zátah začíná již pod hranicí patnácti set, ale to pravé přichází až poté. Díky většímu objemu není počáteční nárůst točivého momentu tak drastický, ale přeci jenom se dají na trhu najít komfortnější motory.
Po překonání bariéry maxima točivého momentu přichází zátah. Téměř zcela plynulý, bez větších výkyvů až k šesti tisícům. Zátah je opravdu působivý a u Mondea lze říci, že není jen dojmový, ale vůz dokáže zrychlovat velmi dobře. Ostatně to dokládají i naměřené hodnoty. Zátah ovšem nabere ještě na obrátkách ve středním pásmu svých otáček.
Ovšem i zde platí, že to nejlepší je třeba hledat trochu jinde. Od tří do šesti tisíc je to pásmo, kde motor ukáže vše, co dostal do vínku. Pokud se správně podřadí a sešlápne plynový pedál, přichází krátký okamžik, kdy se téměř nic neděje a sání nabírá potřebou zásobu vzduchu pro sprint směrem kupředu. Po kratší díře v zátahu přijde opravdu působivá akcelerace. V těchto otáčkách se navíc probudí i velmi dobrá zvuková kulisa, která není rušivá, ale mírný baryton pětiválce doslova nadchne.
O tom, že tento motor nemá mnoho sportovního charakteru jsme se ale mohli přesvědčit již u dřívějších testů. Je to silný dříč, ovšem se svými mouchami, které z mého pohledu směřují tento motor k řidičům, kteří sice mají rádi rychlost a dynamiku, ale takovou, která je dosažena hrubou silou. Je to tedy motor, který by mohl uspokojit řadu milovníků nafty, protože motor umí s autem pohnout i v nízkých otáčkách a to bez jakéhokoli zaváhání.
Po stránce komfortu je to motor vynikající. Po rozjezdu stačí zařadit šestku a dostatek síly kdykoli a kdekoli se již postará o to, že ani s manuálem moc řadit nebudete. Ovšem, když bude potřeba, stačí podřadit...
Z mého pohledu je to skvělý motor pro ty, kteří rádi rychlost a dynamiku. Jezdí svižně, ale ne příliš sportovně. Je to kombinace vozu a motoru, který by mohl sloužit jako přestupní stanice od nafty k benzínu. Schopnosti motoru jsou totiž v nízkých otáčkách s naftovým motorem shodné a navíc umožní zjistit, jaké výhody má ve středních a vyšších otáčkách motor benzínový. Prostě taková převlečená nafta do benzínového kabátu.
Zrychlení a pružnost:
0-100 km/h: 7,8 s
0-140 km/h: 13,8 s
0-160 km/h: 18,6 s
0-180 km/h: 24,1 s
0-200 km/h: 32,1 s
0-240 km/h: 1 min 3,9 s
60-100 km/h: 2 st. 4,3; 3 st. 5,2 s; 4 st. 6,7 s
80-120 km/h: 3 st. 5,7 s; 4 st. 6,9 s; 5 st. 8,8 s
Přesnost tachometru (tacho/GPS)
50 - 46
90 - 86
130 - 123
Převody:
40: 2 - 2500; 3 - 1500
60: 2 - 3750; 3 - 2500; 4 - 1750
80: 2 - 5000; 3 - 3250; 4 - 2500; 5 - 2000; 6 - 1500
100: 2 - 6250; 3 - 4000; 4 - 3000; 5 - 2500; 6 - 2000
120: 3 - 5000; 4 - 3500; 5 - 3000; 6 - 2500
140: 3 - 6000; 4 - 4000; 5 - 3500; 6 - 3000
Nebeská spotřeba
Mondeo s tímto motorem si dle výrobce má řici o 13,6 l naturalu ve městě, 6,8 mimo město a 9,3 l naturalu v kombinovaném cyklu.
Pokud budeme brát Mondeo jako nějaký dálniční managerský cruiser střední třídy, dá se dosáhnout zhruba kombinované spotřeby. Ovšem to znamená mít zapnutý tempomat a dodržovat rychlostní limity.
Ovšem jako z říše snů pak působí udávaná spotřeba mimo město. Vůbec nechápu jak se dá takové spotřeby dosáhnout, pokud má být jízda alespoň trochu plynulá. Pod 7 to nešlo nikdy, ani osmdesátka na rovině nedokázala stáhnout spotřebu pod sedm, takže opravdu nevím, co bych měl ještě dělat, abych tohoto výsledku dosáhl.
Spotřeba okolo sedmi a půl je již dosažitelná, ovšem opravdu při velmi defensivní jízdě, kdy vás ostatní řidiči milovat určitě nebudou.
Každopádně buďme realisté. Těžko si někdo koupí takto výkonnou verzi, aby s ní pak atakoval rychlosti blízké cyklistům. Při rozumné jízdě se dá jezdit okolo deseti a půl. Tedy žádná divočina, vcelku klidné tempo.
Osobně jsem za celý test dosáhl spotřeby těsně pod čtrnáct litrů, což považuji za přijatelnou spotřebu s ohledem na potenciál vozu a na spotřeby, které běžně dosahuji.
Každopádně i zde existují extrémy. Při opravdové demonstraci možnosti motoru je pak těžké odhadnou, kde je vrchol dosažitelné spotřeby. Každopádně při dovádění na okruhu atakuje spotřeba hravě třicet litru na sto kilometrů. Ovšem toto pokládám za jakousi mezní hodnotu. Při ostré jízdě mimo okruh se pak dá vejít do dvacet pěti, což také není zrovna nejméně, ale vypadá to již lépe.
Jednu malou výhodu ovšem motor skutečně má. Aby poskytl tabulkový výkon, stačí mu natural 95. Ten mu nedělá, na rozdíl od některých konkurentů, žádné problémy.