Test Ford Galaxy 2,0 TDCi: panský dostavník

Největší MPV od Fordu si nemusí nic dokazovat, přesto jsme přivítali možnost zkusit jej s inovovaným dieselem a automatem PowerShift.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design nešokuje ani neurazí, Interiér je decentní klasika
  2. Naftový dvoulitr umí s cvalíkem zacvičit, Komfort i rychlost v jednom
  3. Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Jakkoliv jsme denně oběťmi všestranné tiskové masáže řešící, jak ukrutnou konkurencí je nabytý ten či onen segment, jsou auta, která mohou po léta zůstávat v klidu a je jim úplně jedno, co se o nich zrovna píše. Jedním z nich je i Ford Galaxy, jehož letitá obliba si nezadá ani s praotcem Espacem, případně Voyagerem, nahlédneme-li za velkou louži. Úspěšná byla už první generace (1995 - 2000) vyprodukovaná ve spolupráci s Volkswagenem a z ní bez větších změn vycházející druhá (2000 - 2006), které se dostalo o trochu více vlastní identity díky aplikaci tehdy aktuálního New Edge designu. Jak známo, s bratrským Sharanem měli u VW ještě o čtyři roky delší trpělivost. V roce 2006 se vyloupl S-MAX vzápětí dekorovaný titulem Auto roku a trochu v jeho hvězdném stínu i Galaxy postavený na stejných základech, tedy na předchozí generaci Mondea.

Kvality velkolepě prostorného velkoprostoráku jsou notoricky známé a pro nezasvěcené to může vypadat, že chceme Fordu jen pomazat okolo „huby“ trochu víc medu. Pravda je taková, že od letošního roku je v nabídce nový, lépe řečeno vylepšený dvoulitrový turbodiesel z líhně PSA, který může nyní kooperovat s robotizovaným automatem PowerShift. No a takové novinky samozřejmě nemůžeme ponechat bez povšimnutí.

Design nešokuje ani neurazí

Představte si, že máte škatuli přes 4,8 metru dlouhou a 1 758 mm vysokou a teď z ní udělejte líbivé auto se sportovním šmrncem. Není to věru žádná legrace, ale u Fordu to v dvoutisícímšestém docela zvládli i bez VW a Galaxy dodnes vypadá dobře. Jistě, svalnatý S-MAX působí mnohem víc „kineticky“, jenže Galaxy je rodinný stěhovák a ne žádná „imidžovka“. Tím nechci říct, že by S-MAX něčím takovým byl, cílové skupiny těchto dvojčat jsou ale od sebe dál, než by se mohlo zdát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kde se forďácká MPV shodují je hodně skloněný dynamický předek s trojúhelníkovými hlavními světly a mlhovkami hodně za roh (jak by také ne, mají samozřejmě corner funkci). Ani zbytek praktické karoserie ale není vyloženě nudný. Přirozeně dodávkovitý profil boku auta osvěžují vytažené lemy blatníků, pozorovatele korpulentního pozadí zase zabaví velkoplošná koncová světla s LED diodami.

Model 2010 se dočkal několika sotva postřehnutelných inovací. Týká se to několika nových kovových lištiček a to ještě skoro výhradně u lepších výbav Ghia a Titanium - s tou jsme jezdili my. V našem případě byla majestátní maska před chladičem bohužel poznamenána černou krabicí adaptivního tempomatu. Podobně ošklivé byly ve svých začátcích třeba parkovací senzory v náraznících. Se stejným problémem se potýká Volvo, že to jde lépe naopak ukazují třeba šikulové od Mercedesu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Interiér sází na decentní klasiku

Na rozdíl od Espace nebo C8 sází Galaxy na neokázalou architekturu vnitřního prostoru, který při vysoké kvalitě zpracování nabízí obrovskou užitnou hodnotu. Největší osobní Ford je velké auto nejen navenek neboť i přivítání v kabině je vpravdě kolosální. Spousta prostoru, kam jen dohlédnete a dosáhnete (nebo spíš nedosáhnete), to je první vjem nováčka za volantem minivanu. V tom je citelný rozdíl oproti S-MAXu, který sice také není nijak zvlášť stísněný, sportovnější charakter už je ale patrný jen z toho, že v základu nenabízí sedm sedaček.

Při všech těch metrech a centimetrech je přitom moc fajn, že z řidičova sedadla je velmi dobře vidět do většiny směrů, včetně ožehavého vizíru šikmo vpřed. A sloupky totiž nejsou zbytečně obézní a svůj praktický význam mají i pomocná trojúhelníková okénka mezi sloupky a rámem dveří. My jsme se navíc mohli pokochat i výhledem vzhůru k nebi, díky příplatkové panoramatické střeše se čtyřmi okénky a nezbytnými slunečními clonami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Středem stropu v případě její zástavby prochází od předního skla nad zadní sedadla dlouhá plastová konzole s pěti (!) uzavíratelnými přihrádkami různých velikostí, do kterých se i lecos vejde. O jejich reálném využití mám nicméně vážné pochybnosti nehledě na to, že uložené drobnosti umí nad hlavou pěkně drnčet. Součástí sady je také vnitřní pátrací zrcátko umožňující ostřížímu oku řidičovu detailně sledovat neplechy v zadním oddílu.

Poloha za volantem se díky osmisměrnému elektrickému seřizování řidičovy sedačky hledá velmi snadno a potěšilo i její sportovní tvarování s příkladným bočním vedením. V bleděmodrém to platí pro spolujezdce, absentuje však sada servomotorků. Všechny sedačky bez výjimky se pak mohly chlubit fešným čalouněním kombinujícím černou kůži (na krajích) a Alcantaru (uprostřed).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Tvary přístrojové desky jsou dobře známé z Mondea a samozřejmě z S-MAXu, u Galaxy je ale vše ještě o něco uhlazenější a konzervativnější. Oproti dřívějšku ubylo levně působící postříbření v okolí středové konzole a  zbylo jen několik střídměji rozmístěných kovových dekorů. Měkčené plasty a jejich precizní slícování jsou samozřejmostí.

Špičková výbava Titanium byla vylepšena ještě o pěkný seznam příplatků, mezi nimiž vysoko čnělo 82.500,- Kč za nadupaný audiosystém s DVD navigací čítající mj. přehlednou sedmipalcovou dotykovou obrazovku na středovém panelu nebo 11 reproduktorů. Při vědomí děsivé cenovky si však v pohodě dovedu představit soužití s levnější navigací na SD (+ 36 400,- Kč) nebo dokonce „jen“ se špičkovým hi-fi se 13 repráky (+13 000,- Kč) a autoatlasem. V komfortním arzenálu nechyběl ani velký informační displej mezi otáčkoměrem a palivoměrem ovládaný z příčky volantu - světe div se, u vrcholné výbavy ve standardu... Také u něj je grafika dobře čitelná a umí zřetelně upozornit na události klíčové pro bezpečnou jízdu, život ale dovedou pěkně otrávit nekonečná menu. Z dalších „atrakcí“ tu bylo bezklíčové odemykání i startování (+ 26 800,- Kč), zadní parkovací kamera s barevným obrazem promítaným na středový displej včetně příslušných zaměřovacích přímek (+ 28 900,- Kč) a třeba taky hlídání mrtvého úhlu pomocí systému BLIS (Blind Sport Information System) známého i z Volva (+ 16 000,- Kč). Jde o šikovnou pomůcku, která zachrání zdravou  kůži nejednomu odrzlému messengerovi na mopedu, který vás zrovna bere zprava. V příslušném vnějším zrcátku se v takových případech rozbliká varovná oranžová dioda, seřídit lze i citlivost zařízení. Za zmínku stojí trojzónová topná a chladící soustava, která velmi účinně funguje i v zadní části auta. Neovládá se ale právě nejintuitivněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Až zhýrale mnoho místa nabízí každé ze třech pohodlných sedadel ve druhé řadě - ano, na jazyk se mi dere slovo Superb, Galaxy je navíc o dost širší. S jednotlivými sesličlkami lze samozřejmě různě šíbovat - sklápět, překlápět, posouvat (cca 17 cm) nebo zasouvat pod podlahu. Charakter posledních dvou míst právem budí dojem, že nesedíte v MPV, kde bývají tato místa spíše „hanbářská“, ale ve velkém mikrobusu. Ve třetí řadě zkrátka najdete dvě naprosto plnohodnotná místa k sezení včetně možnosti jejich posuvu. Nechybí elektrické odklápění bočních okének. Se svými 190 cm jsem řešil jedině logicky obtížnější nastupování přes odsunutá boční křesla ze středové trojice (bohužel to nejde jedním pohybem). Narozdíl od některých kolegů není z Galaxy možné sedačky vyjmout, nýbrž je pouze sklopit pod podlahu. U druhé řady to jde velice snadno, u té třetí však nastávají komplikace. Skládání pod podlahu by se ještě sneslo - sklopit sedák, opěradlo a podlahový díl zabere pár desítek vteřin. Opačný postup ale vyžaduje poměrně značné fyzické úsilí, zejména vytahování opěradla zpod podlahy jde opravdu hodně ztuha. Skládání sedadel sice podlahu reálně zvyšuje, díky vysokému stropu to ale v praxi není vůbec žádný problém, plusem je také absolutně rovná ložná plocha, která složením vznikne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Samotný kufr je výborně přístupný obrovskými zadními vraty s nízkou nakládací hranou, více elánu by ale mohly mít jejich plynové vzpěry. Objem zavazadelníku osciluje mezi 308 až 2 325 litry podle toho, kolik osob zrovna přepravujete, jak mají nastavené sedačky a jestli počítáte objem do výše opěradel nebo až po střechu. Základních 308 litrů (po opěradla) v sedmimístném uspořádání se sedačkami v nejzazší zadní poloze je spíš podprůměrný, 1130 litrů (po střechu) dostupných ve variantě bez třetí řady (1260 se druhou řadou posunutou vpřed) ale nabízí netušené přepravní možnosti, o nákladním prostoru po sklopení obou zadních řad ani nemluvě. Nešťastník s píchlou pneumatikou se bude muset spokojit s opravnou lepící sadou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Ford C-MAX 2
Rok výroby: 2005
Stav: 150 042 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 143 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2009
Stav: 145 223 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků