Říká se, že není takový, kdo by se zavděčil všem. V případě Fordu Focusu to ale až tak neplatí. Tohle auto je vskutku globální, boduje na obou stranách Atlantiku.
Kapitoly článku:
Skvěle se prodává v USA i na starém kontinentu. Jeho tvůrcům se už roky překvapivě daří strefovat do vkusu jak Američanů, tak i Evropanů. V létě jsme se podrobně podívali na hatchback třetí generace Ford Focus 1,6i EcoBoost, který to jen potvrdil. Byl jsem tedy zvědavý, zdali to bude platit i u nového focusu kombi. Testoval jsem verzi s dvoulitrovým turbodieselem a dvouspojkovou samočinnou převodovkou.
V jednoduchostí je síla
Ford Focus Kombi třetí generace má silného soupeře - Škodu Octavii Combi. Jak si stojí ve srovnání s ní? Kdyby se bodovala jen krása, tak ji porazí. Sice nijak ohromujícím rozdílem, ale je hezčí.
Marek Lutonský , Jiří Červenka
Při pohledu na focus totiž nemáte pocit, že by před vámi stál nějaký mastodont. Karoserie vychází očividně vstříc usedlejším motoristům. Je jednoduchá, střídmá. Zdařile tají, kolik prostoru vůz nabízí uvnitř – a to jak pro posádku tak i pro zavazadla.
Klame tělem. Design nového focusu kombi skvěle maskuje to, kolik prostoru vůz nabízí v interiéru cestujícím a pro přepravu nákladu.
Nový focus kombi změnil dost zásadně figuru, zeštíhlel. Proti svému předchůdci se snížil o 2 mm (1505 mm), natáhl o 88 mm (4556 mm) a zúžil o 16 mm (1832 mm). Rozvor náprav narostl o 8 mm (2648 mm).
Oproti současnému hatchbacku pak narostl do délky o 198 mm (4556 mm a povyrostl do výšky o 21 mm (1055 mm). Jak se to projevilo v interiéru?
Designéři přední i zadní světla "propojili". Koncová světla tak jsou poprvé uspořádána horizontálně.
Čahouni, těšte se
Zavazadlový prostor neohromuje, nabízí průměrných 476 litrů. Ve srovnání s předchůdcem překvapivě ztrácí (!), je menší o 6 litrů. Stejné je to i s maximálním objemem: nyní 1502 l, dříve 1525 l.
Kladem je ale uspořádání. Jednak je zavazadlový prostor velmi dobře přístupný (spodní hrana je pouhých 610 mm nad zemí, lépe je na tom jen Peugeot 308 SW – 560 mm), ale hlavně má pravidelný tvar a kolmé stěny.
Zavazadlový prostor je velmi dobře přístupný.
Když už jsem nakousl soupeře Octavii Combi, ten nabízí 605 respektive 1665 litrů. Tady má tedy výrazně navrch.
Mezi stěnami je nejmenší vnitřní šířka 1140 mm (opět menší než u předchůdce, tam byla 1180 mm), základní objem u dna má délku 1000 mm, výška ode dna k rolovacímu krytu je 490 mm.
Hodně praktické jsou háčky a úchytná oka v podlaze, pod krytem zavazadelníku je dojezdová rezerva.
Velkým kladem vozu je, že po sklopení zadních sedadel vznikne téměř rovná ložná plocha. Ve voze je pak možné převážet zavazadla o délce nejméně 1680 mm. Sedadla se sklápějí na "dvě doby", nejprve sedáky, pak opěradla.
Zadní sedadla nyní nabízejí více pohodlí. V druhé řadě budou mít šanci se protáhnout i dlouháni. Nad hlavami mají o 60 mm více prostoru díky tvaru střechy.
Sedáky jsou 380 mm nad podlahou, což je slušná hodnota, ale pokud máte nad sto devadesát centimetrů a chcete se cítit opravdu pohodlně, tak je třeba postoupit o patro výše a pořídit si mondeo. Hlavní problém focusu dnes totiž není nedostatek prostoru nad hlavami, ale poměrně málo místa pro nárty nohou.
Přední sedadla jsou pohodlná, stěžovat si může snad jen náročnější spolujezdec, který občas může levou nohou narazit do asymetrické středové konzole.
Proč platit o 34 000 korun více za kombi? Oproti hatchbacku nabízí o poznání více místa - a to jak na sedadlech, tak i v zavazadlovém prostoru.
Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.
Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně. Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.
Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost