Test: Ford Focus 1,6i EcoBoost – dobrá práce

Jednou z hlavních předností nové generace řady Focus jsou nové zážehové motory EcoBoost. A jeden z nich jsme vyzkoušeli.
Seznam kapitol
  1. Zrození legendy, Focus potřetí, Nabídka verzí
  2. Motory (minimálně) na výši doby, Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Svérázný a vzdušný interiér, Zavazadelník uspokojí…, Za volantem
  4. Na silnici, Samočinné parkování
  5. A vystupujeme, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Zrození legendy

Když koncem roku 1998 první Focus nahradil přesluhující model Escort, byl to pro většinu veřejnosti šok: ve srovnání se svým poněkud usedle pojatým předchůdcem tu stál Focus, který se svým extravagantním vzhledem daleko lišil od všeho, co v té době brázdilo silnice světa. Facelift z roku 2001 jeho ostří poněkud otupil, nicméně základní proporce si ponechal. Po prvotní nedůvěře si záhy Focus první generace získal značnou oblibu a pustil se do sbírání vavřínů od odborníků i laiků. Obdržel tituly Auto roku 1999 v Evropě a Vůz roku 2000 v USA a Kanadě, zvítězil i v národních kolech soutěží od České republiky až po Argentinu.

Tomu odpovídaly i prodejní úspěchy. První Ford Focus také na chvíli stanul na samém vrcholu spolehlivosti ve statistikách německé zkušebny TÜV. Modernizace z roku 2001 přesunula přední blikače dosud izolované v náraznících do středů nových hlavních světlometů. Ty se vyznačují také lepší svítivostí, protože dostaly pomocná dálková světla se samostatnými parabolami pod společným čirým krytem. Drobné změny se dotkly i zádi, interiéru a techniky. Focus se nabízel ve čtyřech karosářských variantách, jako pětidvéřové kombi, čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí a tří či pětidvéřový hatchback, z nichž právě dvě posledně jmenované vynikají nejodvážnějšími proporcemi. V roce 2002 nabídku obohatila sportovní verze ST s ročním odstupem následovaná ještě ostřejším provedením RS.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace řady Focus na světové trhy dorazila v roce 2004 a pro všechny příznivce svérázu generace první, na jejíž vzhled si nakonec zvykli, znamenala zklamání. Vůz působil sice robustním a důvěryhodným dojmem, ale celkové linie jeho karoserie upadly do konzervativní sterility, jež ale lépe odpovídala požadavkům klíčových fleetových zákazníků. Druhá generace stanula na podlahové plošině Ford C1, která se pak v řadě modifikací uplatnila nejen u značkových modelů C-Max a Kuga, ale v rámci aliančních projektů také ve vozech Mazda 3 a 5 nebo Volvo C30, S40, V50 a C70. Souhrnem svých vlastností si však i druhý díl ságy jménem Focus udržel mezi veřejností dobrou pověst a nejvyšší příčky v nejdůležitějším evropském segmentu nižší střední třídy.

Focus potřetí

Zcela nový Ford Focus třetí generace, určený pro modelový rok 2011, se světu v plné své kráse ponejprv ukázal vloni na detroitském autosalonu NAIAS. Dočkal se příznivého přijetí za vyvážené proporce svých čtyřdveřových karoserií sedan, hatchback a kombi (dvoudveřový hatchback z nabídky vypadl, Derrick Kuzak z vedení FMC to zdůvodnil tím, že „dynamické linie pětidveřového Focusu ve stylu kupé nechaly v modelové nabídce jen málo prostoru pro třídveřový vůz“).

Novinka dostala do vínku ty nejmodernější (nebo spíše „nejmódnější“…?) soustavy včetně sledování bdělosti řidiče, korekci neúmyslného opuštění pruhu, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, asistent rozjezdu do kopce, hlídání slepého úhlu vnějších zrcátek, adaptivního tempomatu, samočinného parkování (podrobně popíšeme dále), nebo stavitelných lamel před chladičem snižujících odpor vzduchu. O pohon se starají zážehové čtyřválce 1,6 Duratec s proměnným časováním ventilů Ti-VCT a moderní EcoBoosty se stejným objemem a řízením ventilů, ale také přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním. Stoupence nafty a papírově nižších provozních nákladů potěší moderní common-raily TDCI v několika verzích. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nabídka verzí

Třetí generace modelu Ford Focus je u nás dostupná se všemi třemi již výše zmíněnými karosářskými verzemi a výbavovými stupni omezenými jen na dva: Trend a Titanium. To však neznamená, že by nebylo možno přizpůsobit nový Focus přesně požadavkům majitele. Slouží k tomu široká a poněkud nepřehledná škála výbavových paketů, ale také individuálních prvků (což je výraznou výhodou zejména v porovnání s asijskou konkurencí, kde jsou specifikace prakticky dané). Až do konce tohoto měsíce FMC u nás nabízí nové Focusy s plošnou slevou 65 000 Kč na všechny verze, díky čemuž lze nejlevnější Ford Focus koupit za 359 990 Kč.

Tip: Na tomto místě najdete kompletní specifikace a ceny k modelové řadě Ford Focus.

Již základní stupeň Trend se vyznačuje dlouhým seznamem standardní výbavy, v němž nechybí ani klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem, denní svícení nebo rádio s přehráváním CD a MP3, konektivitou USB a ovládáním na kůží potaženém (!) volantu. Provedení Titanium se pak vyznačuje startováním tlačítkem, dvouzónovou klimatizací, koncovými obrysovkami složenými z LED, hlídáním tlaku v pneumatikách DDS, „šikovnějším“ palubním počítačem s větším displejem, soustavou Bluetooth hands-free, lépe tvarovanými předními sedadly nebo osvětlením interiéru diodami, na první pohled je rozpoznáme podle šestnáctipalcových, desetipaprskových litých ráfků a leskle černě lakovaných okrajů předních svítilen a mřížek chladičů.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Zrození legendy, Focus potřetí, Nabídka verzí
  2. Motory (minimálně) na výši doby, Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Svérázný a vzdušný interiér, Zavazadelník uspokojí…, Za volantem
  4. Na silnici, Samočinné parkování
  5. A vystupujeme, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
Ford Focus 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 168 275 km
Cena: 145 000 Kč
Ford Grand C-MAX 1.998
Rok výroby: 2014
Stav: 166 671 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Galaxy 1.997
Rok výroby: 2006
Stav: 213 623 km
Cena: 120 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků