Test Fiat Punto 1,4 T-Jet: dostupný hothatch

Fiat Uno Turbo je zpět? Jeho reinkarnací je Punto s nejlepším italským turbem. Nastupte si a připoutejte se, čeká nás ostrá jízda.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Italské umění oblékat se, Na cestě k dokonalosti
  2. Vzpomínka na budoucnost, Naměřená dynamika, Schopný, ale tvrdý podvozek
  3. Skvělá cena, Závěr, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Fiat Uno Turbo byl v osmdesátých letech přímým konkurentem Golfu GT a dalších řidičsky nesmrtelných vozů ze zlaté éry motorismu, kdy ještě motoristům nešlapali po krcích a peněženkách „ekologové”. Jak se jeví pokus navázat na slávu Una Turba v podobě Grande Punta, vybaveného nejpovedenějším z turbomotorů automobilky?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Italské umění oblékat se

Italům se musí nechat, že jejich automobily jsou strhující. Grande Punto nepřineslo do nižší třídy automobilů nic jiného než strhující design a la Maserati. Chybí skutečně jen trojzubec a osmiválec pod kapotou.

Masivní příď ctí oblé linky, mandlové oči v podobě předních světlometů s čirou optikou naznačují sportovní ambice. Grande Punto je unisex, hodí se stejně dobře k muži jako k ženě. Italský sršeň dává přednost jemnému splynutí předního nárazníku s karosérií, aniž by naznačoval přechody. Připomíná tak svého druhu formuli, která se ráda prohání nejen po autostrádách, ale také po městě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Gril přední masky je v podstatě až neskutečně nenápadný a dovoluje oblým tvarům vyniknout extravagancí, zatímco sám celek umravňuje. Pohled zboku prozrazuje přikrčenou siluetu – boční prosklení spěchá kupředu a nechává za sebou masivní C sloupek s opticky navazujícími koncovými svítilnami protaženými lehce do boku.

Sedmnáctipalcová litá kola ctí italské tradice a přinášejí spíše konzervativní tvary. Líbivým detailem jsou nástavce prahů a zejména provokativní sytě oranžová barva, která je v Čechách vyhrazena především Fordu Focus ST.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď nabízí nekomplikované tvary pátých dveří, zdůraznění masivu díky posunu koncových svítilen nahoru k zadnímu sklu. Páté dveře s robustním zadním nárazníkem tak tvoří opticky dokonalý celek zvětšující malý hatchback v očích kolemjdoucích.

Zadní nárazník si nechává ve spodní části úzkou štěrbinu, ve které se nachází couvací světlo a zadní mlhovka, zatímco koncovka výfuku jde už pod nárazníkem, samozřejmě s jemným vykrojením v něm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Design Grande Punta je strhující a ve sportovním paketu oslovuje muže i ženy. Netřeba dalšího stylingu, malý Ital je dokonalý ve své jednoduchosti a provokativní ve své nenucené eleganci. Tak nějak si představujeme hothatch v nižší třídě automobilů.

Na cestě k dokonalosti

Českému konkurentovi Škoda Fabia často vyčítáme tvrdé plasty. Také krásný Ital se jich na své palubě dopouští, ale to už je globální trend. Naopak plusem je dokonalé dílenské zpracování a vynikající optický dojem z tvrdších plastů a jejich barevného sladění.

Po otevření předních dveří je interiér okamžitě identifikovatelný s ostatními modely značky Fiat. Zejména tříramenný sportovní volant je příslibem hezkých zážitků v kokpitu nedonošeného Abarthu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  

Palubní deska nabízí kombinaci několika barevných odstínů a povrchové zpracování vzdáleně připomíná zvrásněnou kůži. Přístrojový štít s bílými ciferníky nezastírá sportovní esprit Fiatu a středová konzole na palubní desce nese klasickou architekturu italských interiérů. Nechybí ani logo Grande Punto v podobě řidiče závodníka. Ten se nám bude ještě během testu hodit.

Přední sedadla s vynikajícím tvarováním jsou pohledná a dobře podrží těla posádky i v prudce projetých zatáčkách. Horší už je podpora krční páteře, kde Italům chybějí ergonomické znalosti Švédů. Jinak ale sezení vpředu hodnotíme vysoce pozitivně. Tak nějak si představujeme sportovní sedačky v hothatchi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přístupnost zadních sedadel je v třídvířku vždy horší. Těžkopádné nastupování ulehčují posuvná přední sedadla, ale úklonu budou muset provést všichni cetsující bez rozdílu. Jedinou výjimku má podle nás Tomáš Cikrt, mluvčí Ministerstva zdravotnictví.

Sezení vzadu je pohodlné, místo je omezené v oblasti hlavy vyšších pasažérů a také v oblasti kolen je třeba přesvědčit pasažéry na předních sedadel, aby se uskrovnili a posunuli dopředu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Zavazadlový prostor má základní objem 275 litrů, což je v této třídě automobilů skutečné minimum. Zatímco páté dveře jdou vyklopit dost vysoko na to, aby se ani dvoumetroví pasažéři neuhodli při nakládání do hlavy, nákladová hrana je přece jen vysoká. Po sklopení zadních sedadel lze zavazadelník rozšířit až na 1 020 litrů. Grande Punto tak stačí běžným potřebám mladých lidí nebo rodin s malými dětmi. V českých podmínkách pak často plní i roli rodinného vozu pro pět osob.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Italské umění oblékat se, Na cestě k dokonalosti
  2. Vzpomínka na budoucnost, Naměřená dynamika, Schopný, ale tvrdý podvozek
  3. Skvělá cena, Závěr, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Fiat Panda 1.242
Rok výroby: 2010
Stav: 57 235 km
Cena: 75 000 Kč
Fiat Panda 1.108
Rok výroby: 2010
Stav: 70 799 km
Cena: 65 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků