Test Fiat Fiorino a Fiorino Combi: italský legionář

Takto by asi vypadal vůz římských legií. Chvilí tu, chvíli onde, vždy ale bez poruch s jednoduchou technikou. Vyzkoušeli jsme dvě verze italské dodávky.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Líbivá kráska, Na palubě dodávky, A nákladní verze?
  2. Za benzin se stydět nemusí, Naměřená dynamika Fiorina 1,4 i, Podvozková solidarita
  3. Fiorino válí cenou, Technické údaje Fiat Fiorino 1,4 8V
  4. Kompletní fotogalerie

Úvodem se sluší připomenout, že jméno Fiorino je v oblasti kompaktních dodávek pojmem. Už v roce 1977 se objevilo na evropských trzích Fiorino první generace na podvozku Fiatu 127. Cílem bylo na podvozku konvenčního automobilu nižší třídy nabídnout co největší prostor. Dobrým příkladem je dnes například konkurenční Opel Combo na podvozku Corsy.

V roce 1984 se představilo Fiorino druhé generace na podvozku populárního Una. Ve výrobě vydrželo až do roku 2003 s benzinovou jednačtyřkou a naftovou jednasedmičkou. Třetí generace je jen lehce modernizovanou druhou generací a je určena výhraděn pro latinskoamerické trhy. Konečně čtvrtá generace se představila letos a představuje revoluce na poli kompaktních dodávek. Vyvinuli ji společně koncerny Fiat a PSA. Fiat nabídl svou podvozkou platformu z Grande Punta se zjednodušenou zadní nápravou, PSA pak benzinový motor. Naftové motory mají oba koncerny z vlastní líhně. Jaké je tedy Fiorino?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Líbivá kráska

U nových trojčat Peugeot Bipper, Citroen Nemo a právě Fiat Fiorino lze bez nadsázky hovořit o kubistických tvarech. Kritik by jim možná vyčetl trochu mongoloidní výraz přídě, ale mohutný přední nárazník a hluboko posunuté přední světlomety jsou vysoce praktické při drobných kolizích ve městě.

K posuzování designu jsme si vybrali vybavenější verzi kombi, která nabízí standardní rodinný automobil s možností používat ho jako dodávku. Příď je trojčatům společná, rovněž masivní lemy blatníků jsou poznávacím rysem. Testovaný kousek je navíc vybaven líbivými střešními lištami v nelakovaném plastu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zboku pak Fiat Fiorino vypadá jako malý tank, zejména jako kapesní tanky v první světové válce. Mohou za to jeho tvary, masivní příď a malé boční prosklení, které je u kombiverze oddělené. Dozadu se totiž nastupuje posuvnými dveřmi převzatými z nákladní verze a trochu to vypadá jako výlet za trest, dokud cestující vzad nezjistí, že je od těch vpředu skutečně nedělí ocelová mříž.

Právě výše zmíněné tvary činí Fiorino roztomilým a robustním, i když rozměrově patří spíše k prckům. Záď vozu je pak lidštější než socialismu s lidskou tváří v roce 1968. Fiorinu totiž sluší zadní křídlové dveře s prosklením, které z dodávky dělají zajímavé MPV a možná tak trochu crossover.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Fiat Fiorino je svým designem ojedinělý, vlastně tak trochu úchvatný a tak jen zbývá řečnická otázka,kdy někoho napadne udělat z něho hotMPV s nabroušeným motorem pod kapotou...

Na palubě dodávky

Po otevření rozměrných předních dveř na palubě vládnou tvrdé šedivé plasty v líbivých kulatých tvarech. A kupodivu nedrnčí ani při přejezdu kolejí. Palubní deska má jednoduchou Fiatovskou architekturu s přístrojovým štítem, výdechy klimatizace a středový panel začíná obligátně malou poličkou na hřbetu přístrojovky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Chvályhodná je podélná aretace sloupku řízení, rovněž řazení na středovém panelu patří k ergonomickým přednostem nového Fiorina. Přední sedadla už moc ergonomie nepobrala, a tak se na dlouhé cestování nehodí. Dojem komfortu doplňuje středový tunel s držáky nápojů a popelníkem, případně loketní opěrka umístěná přímo na opěradle sedačky řidiče.

Na zadních sedadlech je dostatek místa na výšku, možná by se sem v tomto směru vešli i basketbalisté NBA, ale v oblasti kolen se ho nedostává a tak je třeba vytáčet kyčle směrem k sousedovi. Fiorino Kombi nás vrací o dvacet let zpátky, na druhé straně nikdo od něho nečeká, že bude nabízet totéž co Grande Punto.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nákladový prostor je u kombiverze překvapivě velkorysý a nabízí základních 356 litrů s úžasnou dostupností díky dvojici křídlových dveří. Samozřejmě nelze v nákladovém prostoru očekávat koberečky a měkké materiály, vše vychází z nákladní verze.

Interiér kombiverze je překvapivě líbivý, ale žalostně spartánský. Asi nikdo, kdo by si kombiverzi pořizoval, nebude očekávat luxus z Grande Punta. Možná, že takoví zákazníci existují. Třeba instalatéři, kterým je líto pokládat špivnavé nářadí každý den na manželčinu sedačku.

A jak je na tom nákladní verze?

Pracoviště řidiče je stejné jako ve verzi osobní, jen od předních sedadel dozadu najdeme nákladový prostor. Námi testované Fiorino v nákladní verzi bylo vybaveno sympatickou ocelovou přepážkou jen za sedadlem řidiče. To má jediný účel - řidič může sklopit sedačku spolujezdce a převézt dlouhý náklad, který by se jinak do dodávky nevešel.

Kompaktní dodávka je díky tomuto vynálezu nesmírně prostorná a dostat dovnitř standardní zednické štafle není zase takový problém. Po stranách nákladového prostoru řidiče potěší úložné schrány na drobnosti. Fiorino v nákladní verzi představuje inteligentní řešení pro drobné živnostníky a představuje vynikající value for money.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků