Test Fiat Bravo 1,4 T-Jet vs. 1,6 M-Jet: turbo diesel, nebo benzin?

Zvolíte raději kompaktní turbodiesel nebo přeplňovaný benziňák fenomenálních výkonů?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Špička mezi kompakty, I tvrdé plasty dokážou vypadat skvěle
  2. Naftový kompakt, Za naftu lehčí, Naměřená dynamika 1,6 Mjet
  3. Italská infuze, Dámská verze svědčí peněžence, Podvozek bez limitu, Naměřená dynamika 1,4 T-Jet
  4. Výběr pro každého, Technické údaje Fiat Bravo 1.6 Multijet 120k, Technické údaje Fiat Bravo 1.4 T-Jet 150 k
  5. Kompletní fotogalerie

Fiat Bravo jsme vám již vloni představovali se 150koňovým turbodieselem 1,9 Multijet. Ten ale na cestu do práce a z práce uživí jen málokdo a tak na nejprodávanější motor vedle nudných benzinových agregátů aspiruje námi testovaná dvojice - přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,4 T-Jet a kompaktní turbodiesel 1,6 Multijet.

Ten, kdo jezdí málo a vyžaduje respekt na silnici, toho nejspíše osloví 1,4 T-Jet, kdo sází na spotřebu, zcela jistě zvolí zbrusu nový 1,6 Multijet. A nebo je to jinak?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Špička mezi kompakty

Stále si myslíme, žě nejlepším vozem v nižší střední třídě je Ford Focus a nejkrásnějším vozem Fiat Bravo. Ten přitom rozvíjí design Grande Punta a svým zevnějškem si získává sympatie mužů i žen. Jen málokdy se v historii podařilo natolik vyvážit mužské a ženské elementy na jednom vozidle.

Tak zatímco žraločí maska je jasně maskulinním rysem, přední světlomety připomínají Pandu v čínské zoo a dokážou okamžitě upoutat pozornost kolemjdoucích žen. Rovněž sametově se zvedající profil, hravý oblouk A sloupků a vajíčkovitý tvar kabiny získávají sympatie obou pohlaví.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď pak rozvíjí design původního Brava z poloviny devadesátých let, konkrétně zcela kulaté koncové svítilny a zakulacené páté dveře. Tím je Bravo jakoby připraveno ke skoku a přitom dokáže zapůsobit i na pacifistickou část obyvatelstva.

Design Brava považujeme za jedinečný a záleží jen na Fiatu, zda se úspěšného stylu bude držte a dokáže jej rozvinout v další generaci, jako se to daří Volkswagenu s legendárním Golfem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I tvrdé plasty dokážou vypadat skvěle

Fiat Bravo sice nepřináší do nižší střední třídy měkčené plasty jako jeho konkurent Škoda Octavia, ale estetickým dojmem ho lehce předčí. Už jen výplně dveří svědčí o italském vkusu a přední sedadla s kvalitním čalouněním a nevšedním dekorem svádějí k co nejrychlejšímu usazení. Fiatu se skutečně podařilo vytvořit vůz, který vás láká do svých osidel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Masiv palubní desky snese srovnání s automobily vyšších tříd a přes použití tvrdých plastů působí hodnotně. Nikde se neopakují bakelitové výlisky některých konkurentů, případně obdobně laděný interiér Fiatů v devadesátých letech.

Hravé tvarování palubní desky je stejně originální jako francouzská avantgarda v Citroënu C4 a stejně elegantní jako u Peugeotu 308. Navíc se zde daří kombinovat dva barevné odstíny, jako nejpůsobivější nás přišla šedomodrá a černá. Přístrojový štít vytáčí řidičovy smysly svým designem ještě před rozsvícením a tubusy tachometru a otáčkoměru lákají k červenému poli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový panel náleží kvalitnímu audiu, které se liší od chrastivých rádií ve Fiatech devadesátých let. Jednoduše nepoznáte, že by současný Fiat měl cokoliv společného s často zmiňovanou minulostí. Pod audiem se nachází ovládání automatické klimatizace, a na její panel navazuje středový tunel s úložnými boxy, středovou loketní opěrkou a především USB vstupem do palubního operačního systému Windows. Ne, skutečně si neděláme legraci – Fiat umí komunikovat s nejpoužívanějším software na Světě. Možná to u některých čtenářů povede k pobaveným vtipům na účet spolehlivosti Fiatu i Microsoftu, ale v tomto případě nejde o software řídící motor, ale umožňující přístup k audiu a dalším volitelným funkcím dle specifikace. Představa, že bychom totiž museli desetkrát za cestu restartovat moc úsměvná není.

K předním sedadlům nemáme z hlediska vzhledu a ergonomie na krátkých trasách výhrady, jako nedostatečné se ukázaly být na skutečně dlouhých výpravách okolo 1 000 km. Pak už je znát, že Fiat zatím nevynalezl perfektní ergonomii Volva nebo Saabu. Přesto i u sedadel jsme nalezli jeden podstatný rozdíl. Kožená sedadla sice vypadají báječně, ale po delších trasách v nich bolí záda. V tomto směru je lepší volit látkové gauče a užívat si kompromis – sice bez bočního vedení, ale s dostatečnou oporou i na cestě za dovolenou.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nastupování dozadu není tak pohodlné jako u Focusu a také ergonomie zadních sedadel je o trochu horší, ale prostorností si oba konkurenti nemají co vyčítat. Navíc použitými materiály vítězí italské Bravo nad chladným německým Focusem.

Objem zavazadlového prostoru 400 litrů činí z Brava dokonalý stěhovák pro českou chalupářskou veřejnost. Jednoduchým sklopením zadních sedadel lze vyzískat až 1 475 litrů prostoru a pak už lze převážet i stavební materiál, pokud vám nebude líto čalounění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér nového brava nejlépe ukazuje současnou situaci ve Fiatu – je kreativní a dílenské zpracování je vynikající. Příkladem jsou technologické spáry mezi jednotlivými díly,  které jsou nesrovnatelné se situací před deseti lety. Rovněž při jízdě v kabině neuslyšíte jediný pazvuk a spíše si tak trochu budete stěžovat, proč je Fiat najednou tak dokonalý. Asi proto, že pověst o něm vytvářeli hlavně ti, kteří Fiat nikdy neměli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Špička mezi kompakty, I tvrdé plasty dokážou vypadat skvěle
  2. Naftový kompakt, Za naftu lehčí, Naměřená dynamika 1,6 Mjet
  3. Italská infuze, Dámská verze svědčí peněžence, Podvozek bez limitu, Naměřená dynamika 1,4 T-Jet
  4. Výběr pro každého, Technické údaje Fiat Bravo 1.6 Multijet 120k, Technické údaje Fiat Bravo 1.4 T-Jet 150 k
  5. Kompletní fotogalerie
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 247 163 km
Cena: 34 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat Croma 1.799
Rok výroby: 2008
Stav: 125 436 km
Cena: 100 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků