Historie modelu 3008 se začala psát v květnu roku 2008, kdy jej Peugeot představil na akci v Chorvatsku, tehdy ještě jako kompaktní crossover. Na design automobilu byly rozporuplné názory. I tak si ale vysloužil několik ocenění, včetně titulu Car of the Year roku 2010 od časopisu What Car?.
Stanislav Kolman, Radek Pecák
Aktuální generace, která byla odhalena v loňském roce, je již čistokrevným zástupcem segmentu SUV. A v úspěších následuje svého předchůdce. Jen pár měsíců po oficiálním představení obdržel model 3008 v Ženevě ocenění za nejlepší evropské auto roku. Na to, proč jím je nový produkt francouzské automobilky zaslouženě, jsme se zaměřili během našeho posledního redakčního testu. A nakonec jsme vybrali pět hlavních důvodů.
#1 Design, za kterým se ohlédnete
Nový Peugeot 3008 je vůz, který díky jeho vzhledu rozhodně nepřehlédnete. Příď se tváří agresivně, dominuje jí výrazná maska s logem společnosti a z části rozdělené světlomety. Zadní partie vozu už jsou konvenčnější, zaujmou zadní světla, která jsou rozdělena po vzoru tzv. tygřích drápů.
Kolem dokola je vůz "obalen" ochrannými plasty s vystouplými stříbrnými lištami po stranách. O lak automobilu se tak nemusíte bát ani v případě nešetrnosti ostatních při otevírání dveří na parkovišti supermarketu.
Nový model 3008 oproti předchozí generaci rozměrově dospěl, nyní je 4 450 milimetrů dlouhý, 1 840 mm široký a 1 620 mm vysoký. Vzhledem k proporcím se tedy jedná o právoplatného zástupce segmentu SUV. Testovaný kousek byl posazen na 18" litých kolech.
Celkově je vzhled elegantní a působí až prémiovým dojmem. Nesčetněkrát jsme během testování byli svědky zvídavých pohledů lidí, kteří kolem vozu zrovna procházeli. Náš model měl modrý metalický lak Magnetic. Celkově mají zájemci na výběr z desítky barev (za metalický lak je příplatek 15 500 korun) a subjektivně nám přijde nejvzhlednější měděně hnědá.
#2 Moderní a přizpůsobivé pracoviště řidiče
Když jsme francouzskou novinku spatřili na prvních oficiálních fotografiích, řidičovo futuristické pracoviště vypadalo jako vypůjčené z kosmické lodi. Živý dojem už byl o poznání střízlivější, přesto je v interiéru několik prvků, na které si člověk za volantem rychle a rád zvykne.
Tím prvním je volant, který je poměrně malý a nahoře i dole zploštělý. Nechybí na něm řada ovládacích prvků, včetně tlačítka pro individualizaci takzvaného i-Cockpitu - digitálního displeje nahrazujícího klasické budíky. Vzhled lze uzpůsobit vlastním potřebám. Můžete zvolit decentní profil, který informuje jen o aktuální rychlosti, nebo si naopak zobrazit všechna důležitá data o jízdě, včetně aktuální i dlouhodobé spotřeby. Nechybí ani možnost integrace cesty z navigace, trasu tak nemusíte sledovat jen na displeji uprostřed palubní desky. Všechny funkce si můžete prohlédnout na následujícím videu.
Milou záležitostí jsou virtuální profily uživatelů vozu, které lze taktéž spravovat pomocí obrazovky displeje. Přizpůsobit si můžete nejen i-Cockpit, ale také barvu a intenzitu podsvícení interiéru, jízdní režim či vůni. Po uložení si vůz vaše nastavení zapamatuje a vy si jej můžete snadno zpětně navolit.
Mezi řidičem a kolegou sedícím vedle se nachází poměrně široká středová konzola, která na druhou stranu nabízí bohatý úložný prostor. Do skládací opěrky mezi sedadly tak uschováte nejen telefon, ale klidně i tablet s externí nabíječkou. Vůz měl sedadla a detaily uvnitř laděny do smetanově bílé barvy.
#3 Množství prostoru a komfortu
Interiér Peugeotu 3008 je nejen hezký, ale také prostorný. Redaktor s výškou okolo 177 centimetrů si za volantem udělal pohodlí a ještě si s přehledem sedl sám za sebe. V obou případech měl nad hlavou dostatek prostoru, který opticky umocňovalo také střešní panoramatické okno. Ani pro pětičlennou dospělou posádku tak dlouhé cestování v tomto autě nebude utrpením.
Bezpečný rozhled z vozu zaručuje relativně vysoký posez, řidič si navíc dělá pohodlí v tuhých, ale na druhou stranu dobře tvarovaných sedačkách. Pro cestující vzadu jsou přední sedadla drobně vykrojena tak, aby zde měl ještě více místa pro nohy.
I když je ve voze dost místa pro celou posádku, neutrpěl tím zavazadlový prostor. Ten v základu nabízí 520 litrů a pod spodní desku se vešla i plnohodnotná rezerva. Pokud s kolem budete potřebovat manipulovat, jistě vás potěší vychytávka v podobě zarážek pro podlahu kufru. Detailně si tento prvek můžete prohlédnout v závěrečné fotogalerii.
#4 Motor pro všechny typy jízd
Námi testovaný exemplář disponoval dvoulitrovou pohonnou vznětovou jednotkou o výkonu 110 kW. Stejný motor s vyšším počtem koní už najdete pouze ve variantě GT, její cena ale startuje na 895 000 českých korunách. Spolupracovali jsme se šestistupňovým manuálem, za automatickou převodovku si zájemci musí připlatit 50 000 korun.
Agregát je nejen kultivovaný, ale zejména dobře odhlučněný, v kabině vás tedy jeho chod rušit nebude. Pokud po vrnění jednotky v interiéru přesto prahnete, můžete sáhnout po sportovním režimu a s ním i umělém ozvučení. Spolupráce s jednotkou byla v průběhu celého testu pozitivní, s vozem si budete rozumět ve městech, na běžných cestách i dálnicích. To vše s vděčnou spotřebou paliva, o tom ale později...
Pro české cesty jsou vlastnosti podvozku více než dostačující. Jízda je komfortní, vůz se v zatáčkách nenaklání a i větší výmoly na tuzemských silnicích zvládá se zanedbatelnou reakcí. Potěšující je práce s řadící pákou, převody mezi jednotlivými stupni jsou snadné a přesné.
Jízdní režimy jsou uzpůsobeny nejrůznějším terénům, mezi jednotlivými možnostmi lze vybírat prostřednictvím otočného Grip Controlu na středové konzoli. Vůz disponuje také asistentem pro sjíždění prudkých svahů.
#5 Opravdu slušná spotřeba
Příjemným překvapením byla během testovacích dnů také spotřeba. Tabulkové informace slibovaly kombinovanou jízdu za 4,4 litru na každých sto kilometrů. Této hranice jsme sice nedosáhli, ale při snaze o ekonomickou jízdu ve městě i mimo něj jsme se jí přiblížili - dostali jsme se na 4,6 litru.
Při běžných delších trasách po českých okreskách se budete pohybovat okolo pěti litrů, aniž byste se na úsporu paliva museli soustředit. Městský provoz už je náročnější zhruba o jeden litr, dálniční o asi dvě desetiny méně. Přes spotřebu sedmi litrů na sto kilometrů se dostanete jen v případě skutečně hbité jízdy doprovázené aktivovaným režimem Sport.
A jaké má neduhy?
Během testovacích dní jsme však zaregistrovali i několik věcí, které nás v novém Peugeotu 3008 více či méně obtěžovaly. Velikost a tvar volantu jsou oproti konkurentům netradiční, což nemusí sednout všem - to je ale individuální a proporce volantu nemůžeme brát jako velké mínus.
Co však bude vadit většině řidičů, je způsob nastavování teploty ve voze. To lze provádět jen na dotykovém displeji uprostřed a musíte konat se značnou přesností, abyste prst přiložili správně. Řidičovu pozornost to tak může velmi snadno odvést od dění na vozovce a neomlouvá to ani fakt, že je displej šikovně nakloněný více k řidičově straně.
Ve světle laděném interiéru bude daní za krásu zejména jeho rychlé ušpinění. Námi testovaný vůz měl ujety jen jednotky tisíc kilometrů a už jsme si v něm všimli několika čmouh, které jen hadříkem neodstraníte.
V kategorii jízdních dojmů bychom měli výtku k "umělosti" řízení. V některých fázích je až zbytečně přeposilované a člověk si chvílemi připadá spíše jako za volantem závodního simulátoru. Alespoň zčásti to lze spravit aktivací již zmiňovaného režimu Sport, díky kterému je řízení o něco přirozenější.
Vzhledem k tvarům vozu by se dala očekávat také možnost získání pohonu všech kol. Tu však Peugeot nyní v tomto modelu nenabízí. Je tak zřejmé, že jde o model určený především do města. Lidé z horských a podhorských oblastí zřejmě velkou část zákazníků tvořit nebudou.
Jen dodejme, že cenovka modelu 3008 startuje na 510 000 českých korunách, za které dostanete vůz v základní výbavě Access s nejslabší pohonnou jednotkou 1.2i PureTech. Testovaná varianta byla osazena slabším dvoulitrovým dieselem a druhou nejvyšší výbavou Active. V takovém případě zaplatí zájemci za nové SUV 655 000 korun.
Prohlédněte si komentovanou fotogalerii Peugeotu 3008 a zajímavosti, které nás během testování zaujaly...
Technické údaje: Peugeot 3008 (2.0 BlueHDI)
Rok • stupeň výbavy
2016 • Active
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 997 cm3
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
370 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,6 s
Nejvyšší rychlost
207 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
520 l
Objem palivové nádrže
53 l
Hmotnost: provozní
1 500 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,1 • 4,0 • 4,4 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 450 × 1 840 × 1 620 mm