45
Fotogalerie

Test Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – James ví proč

Kapitoly článku:


 Kolik za ni?

Dacia Sandero je jedno z mála aut, které na českém trhu můžete nové pořídit za méně než 200.000 Kč. Základní linie Access s motorem 1.2 16V (54 kW) stojí 174.900 Kč, pod magickou hranici se vejde i druhá nejlevnější linie Open za 189.900 Kč, nicméně pokud přemýšlíte o zkoušené výbavě Stepway, připravte si nejméně 261.900 Kč. To už je poměrně dost a výhoda nízké ceny se tím vytrácí.

Dostanete vůz s testovaným motorem a manuálním pětikvaltem, za převodovku Easy-R, která není v případě správného zacházení špatná volba, dáte 15.000 Kč. Někoho by mohlo mrzet, že Stepway 0.9 TCe nelze pořídit s originální přestavbou na LPG, s výbavu Arctica (druhá nejvyšší) ale tato možnost existuje (vůz stojí 260.900 Kč).

dcsa30.jpgdcsa32.jpg
Sandero Stepway by se dalo považovat za crossover, pokud ale požadujete určité vlastnosti i mimo pevný povrch, sáhněte radeji po Dusteru.

U samotného vrcholu nabídky se předpokládá také pořádná výbava. Ve standardu máte šest airbagů, litá šestnáctipalcová kola, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování předních oken, výškově nastavitelný volant, nebo rádio s ovládáním pod volantem, USB připojení a bluetooth handsfree. Paradoxem nicméně je, že ve srovnání s výbavou Arctica, ze které Stepway vychází, nedostanete například zadní parkovací senzor. A ten se ve městě prostě hodí.

Zkoušený vůz měl nad rámec standardní výbavy zmíněnou metalízu (10.900 Kč), infotainmentu s dotykovým displejem a navigací (7.500 Kč), kompletní mapové podklady pro Evropu (3.000 Kč) a patnáctipalcovou dojezdovou rezervu (1.800 Kč). Celkově jsme v tom za 300.100 Kč, jde ale o samotný vrchol, jehož výbavu lze dále rozšířit pouze výběrem originálního příslušenství.

Verdikt

Dacia Sandero je třetím nejprodávanějším modelem rumunské automobilky na našem trhu, a ostatně se ani není čemu divit. Za rozumné peníze dostanete pohledné, kvalitně, i když s důrazem na co nejmenší náklady vyrobené auto, které nemusí být ochuzeno ani o luxusnější prvky výbavy. Na předsudky už se v dnešní době nehraje – stačí se pouze rozhlédnout po českých silnicích a každý den na spoustu Sander narazíte. Je ale potřeba si uvědomit, že jde o pohodlný vůz, nikoliv o sportovní hatchback pro řezání zatáček.

Zájemci o dostupný rodinný vůz uvažují jinak a je jim jedno, jaké logo si povezou na kapotě. Možná jste ale nevěděli, že po Sanderu nepokukují pouze zákazníci s omezeným rozpočtem, ale také ti, kteří peníze až tak neřeší. V roce 2009 udělal autu hezkou reklamu James May, bývalý moderátor Top Gearu, který ve speciálním dílu z Rumunska prohlásil, že po něm už dlouho pokukuje, a později si jej vybral pro cestu do Černobylu. James ale zkrátka ví proč!

Technické údaje: Dacia Sandero

Rok • stupeň výbavy
2016 • Stepway
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 898 cm3
Nejvyšší výkon
66 kW (90 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
140 Nm při 2 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11 s
Nejvyšší rychlost
168 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
320 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 113 kg • 1 535 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,7 • 4,7 • 5,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 590 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 497 mm • 1 486 mm
Rozměr pneumatik
205/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 081 × 1 733 × 1 618 mm

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud