127
Fotogalerie

Test Dacia Sandero 1,4i a 1,6i: auto pro krizi

Kapitoly článku:


Komfortní povoz

Dacia Sandero je především nesmírně komfortním vozem. Měkké polstrování sedaček, měkké odpružení vozu, relativně velký rozvor kol, to vše dává jízdě v Sanderu atributy pohodlí. Nebýt tedy vyšší hlučnosti ve vysokých otáčkách obou benzinových motorů, nenašli bychom na novém Sanderu jedinou výtku. Přiznejme si ale, kdo by chtěl s autem za 180 000 korun neustále točit 6 000 ot./min?

Řízení u Sandera je ukázkou francouzské gumovosti. Ve snaze ulehčit řidiči jeho výkon se tak následně nedozví vůbec nic od kol. Ne, že by to vadilo, ale při sportovní jízdě by taková drobnost chyběla, ještěže se Sanderem bude sportovat málokdo... Rovněž řazení není zrovna přesné a je otázkou, jak bude vypadat po 100 000 ujetých kilometrech.

dacia_sanderotest2/P2230179.JPG dacia_sanderotest2/P2230181.JPG dacia_sanderotest2/P2230183.JPG dacia_sanderotest2/P2230227.JPG

Spojka je měkká a plynule zabírá od horní úvrati. Brzdy zůstávají příjemně chladné a nevadnou ani po opakovaném déletrvajícím brzdění. Za zmínku stojí systém ABS, který ani v tomto levném voze nechybí a svou funkci plní svědomitě.

Při jízdě po rovině je Sandero sebejisté a houpavé při přejezdu příčných nerovností. S podélnými nerovnostmi a vyjetými kolejemi si rovněž hravě poradí svým typickým zhoupnutím. Teprve v zatáčkách poznáváme limity komfortního podvozku. Při pokusu utáhnout s předokolkou zatáčku velmi brzy přecházíme v nedotáčivý smyk a gumově se vezeme ze zatáčky ven. Naštěstí stačí menší korekce, aby se Sandero vrátilo zpět na svou původní dráhu.

Na závodění to tedy nebude. Naopak při klidné jízdě je Sandero nejbáječnějším společníkem a vyrovná se daleko dražším konkurentům.

Fantastická cena

To nejlepší jsme si pro vás nechali na úplný závěr. Nejúžasnější zprávou jsou u tohoto modelu české ceny. V západní Evropě se Dacia Sandero nabízí pod 8 000 Euro (přepočteno dle současného kurzu takřka 223 000,- Kč), u nás ale ve verzi se základním motorem 1,4 55 kW v základní výbavě Access startuje na úžasných 179 900,- Kč vč. DPH. To je cena za všestranně použitelné rodinné vozidlo v roce 2009 nevídaná. Majitel této nejlevnější Dacie musí oželet lem přední masky v barvě karosérie, dostane jen nelakovaný plast. Boční ochranné lišty vůbec nejsou v nabídce. Do základu patří patnáctipalcová ocelová kola. Na druhé straně nechybí ABS nebo airbag řidiče.

Základní výbava nenabízí ani stavitelné bezpečnostní pásy, mají zkrátka pevné ukotvení. Elektronický imobilizér je sice v ceně, ale řidiči kulturisté budou nadšeni absencí posilovače řízení. Otáčkoměr ani primitivní palubní počítač však nechybějí.

dacia_sanderotest1/P2130628.JPG dacia_sanderotest1/P2130635.JPG dacia_sanderotest1/P2130609.JPG

Topení a ventilace v základní verzi připomíná socialistické časy - k základu nelze dokoupit klimatizaci ani recirkulaci vnitřního vzduchu. Centrální zamykání v nabídce také nefiguruje a autorádio si také musíte nechat namontovat později, nikoliv v rámci převzetí nového vozu. To je tedy daň za lákavou cenu.

Základní výbava Access je nabízena pouze v kombinaci s nejslabším benzinovým motorem. Jaké je tedy poslání tohoto základního modelu? Pro rodinu s nízkými příjmy je daleko bezpečnější jezdit v novém Sanderu, než se přepravovat ve starší ojetině.

Kdo se rozhodne pro prostřední stupeň výbavy Ambiance, musí v kombinaci s motorem 1,4 55 kW zaplatit 209 900,- Kč vč. DPH. V základní výbavě pak přibude lem přední masky v barvě karosérie, airbag spolujezdce s možností odpojení, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, hydraulický posilovač řízení, recirkulace vzduchu v rámci ventilace (ovšem klimatizace v nabídce opět chybí), centrální zamykání a elektrické stahování oken u předních dveří, osvětlení zavazadlového prostoru. Zato si lze vybrat autorádia značky Blaupunkt za 5 000 korun s přehráváním CD a za 7 000 korun také s podporou MP3 formátu. Tato verze výbavy tak vypadá daleko soudoběji.

dacia_sanderotest1/P2130595.JPG dacia_sanderotest1/P2130602.JPG dacia_sanderotest1/P2130636.JPG dacia_sanderotest1/P2130632.JPG

Na vrcholu stojí výbava Arctica startující se základním motorem na západoevropské ceně 229 900,- Kč vč. DPH. Nabízí navíc chromovaný lem přední masky, skutečný palubní počítač s počítadlem okamžité spotřeby (standardní nabízí pouze průměrnou spotřebu, dle které se nedá směrodatně jezdit), výškově nastavitelný volant, mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná věnšjí zpětná zrcátka (dle nás zbytečnost u vozu této cenové kategorie), skutečnou manuální klimatizaci i s integrovanou recirkulací vzduchu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělitelné opěradlo vzadu v poměru 1:3/2:3.

Cena této verze již odpovídá cenám v západní Evropě. Přesto je třeba připlácet i v nejdražší verzi výbavy dalších 9 000,- Kč za litá kola, 9 000,- Kč za metalický lak, 5 – 7000,- Kč za autorádio a případně 5 490,- Kč za garanci prodlouženou na 60 měsíců nebo 100 000 ujetých kilometrů.

Námi testovaná Dacia Sandero 1.4 55 kW v nejvyšší výbavě Arctica byla vybavena navíc litými koly za 9 000,- Kč, metalickým lakem za 9 000,- Kč, autorádiem Blaupunkt za 5 000,- Kč. Cena se tak vyšplhala na méně příznivých 252 900,- Kč vč. DPH.

dacia_sanderotest2/P2230263.JPG dacia_sanderotest2/P2230260.JPG dacia_sanderotest2/P2230258.JPG dacia_sanderotest2/P2230257.JPG

Silnější motorizace 1,6 64 kW startuje v prostřední výbavě Ambiance na 219 900,- Kč vč. DPH. V námi testované nejvyšší výbavě Arctica pak na 239 900,- Kč vč. DPH. Příplatek za silnější motor tak činí přijatelných 10 000,- Kč. Testovaná Dacia Sandero 1,6 64 kW byla vybavena navíc litými koly za 9 000,- Kč, metalickým lakem za 9 000,- Kč, autorádiem Blaupunkt za 5 000,- Kč. Cena se tak vyšplhala na 262 900,- Kč vč. DPH.

Snažili jsme se na chvíli simulovat potřeby českého motoristy. Základní výbava Access s cenou snů 179 900,- Kč vč. DPH je pro skutečné pionýry motorismu, kterým nevadí absence posilovače řízení a v parném létě mohou nahradit klimatizaci mokrým tričkem v okně zadních dveří. Takový řidič si pak pro klid duše nechá domontovat nejlevnější autorádio v jakékoliv neznačkové prodejně, kde jej lze pořídit včetně reproduktorů a montáže do 3 000,- Kč vč. DPH.

Jakkoliv to zní smutně, cena za posilovač řízení činí takřka 30 000,- Kč, které je třeba připlatit za verzi výbavy Ambiance. Cena za klimatizaci je pak dalších 20 000,- Kč. I když v obou příplatcích jsou zahrnuty další důležité prvky výbavy, nabídka je chytře segmentována tak, abyste si prostě museli koupit vyšší verzi výbavy.

I přes značný příplatek za posilovač a klimu (+ 50 000,- Kč) zůstává Dacia Sandero špičkovým vozem pro dolních deset milionů motoristů. Kdo tedy hledá promyšlený low-endový vůz, ten je zde na správné adrese.

Technické údaje Dacia Sandero

Hodnoty udávané výrobcem

1,4i 55 kW

Motor

Řadový, kapalinou chlazený zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Objem: 1 390 ccm
Největší výkon: 55 kW (75 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 112 Nm při 3 000 ot./min
Palivo: Natural 95

Provozní vlastnosti

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,0 s
Max. rychlost: 161 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 9,6
Mimo město: 5,4
Kombinovaná: 7,0
Objem palivové nádrže: 50 l

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost: 975 kg
Užitečná hmotnost: 500 kg

Vnější rozměry

Délka: 4 020 mm
Šířka: 1 746 mm
Výška: 1 534 mm
Rozvor náprav: 2 588 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 320 l
Objem zavazadlového prostoru se sklopenými zadními sedadly: 1 200 l

1,6i 64 kW

Motor

Řadový, kapalinou chlazený zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Objem: 1 590 ccm
Největší výkon: 64 kW (85 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 128 Nm při 3 000 ot./min
Palivo: Natural 95

Provozní vlastnosti

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Max. rychlost: 174 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,0
Mimo město: 5,6
Kombinovaná: 7,2
Objem palivové nádrže: 50 l

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost: 980 kg
Užitečná hmotnost: 495 kg

Vnější rozměry

Délka: 4 020 mm
Šířka: 1 746 mm
Výška: 1 534 mm
Rozvor náprav: 2 588 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 320 l
Objem zavazadlového prostoru se sklopenými zadními sedadly: 1 200 l

 

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud