Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.
Kapitoly článku:
design exteriéru i částí interiéru
poměr výkon/cena
terénní schopnosti
solidní prostornost
renomé na trhu s ojetinami
tvrdší podvozek
náklony v zatáčkách
chudší základní výbava
absence zobrazování celého okolí vozu
spotřeba na dálnici
7 /10
Od roku 2010 se prodává vůz Dacia Duster. O tomto SUV se dá říci, že doslova proměnilo vnímání značky mezi širokou motoristickou veřejností. Zatímco dříve velká část Evropanů rumunské Dacie, poskládané obvykle z letitých dílů Renaultu, považovala pouze za dopravní prostředek těch chudších, nyní už o tomto voze přemýšlí i řada současných majitelů vozů zavedených evropských, korejských či japonských značek.
Tak jako se po mnoho desetiletí prakticky nemění základní linie vozu Volkswagen Golf, tak se nezměnil ani duster II v porovnání s první generací. A to přesto, že lidé od Dacie tvrdí, že všechny povrchové díly jsou zcela nové.
Za vzhledem vozu stojí Erde Tungaa, mongolský designér, který studoval mimo jiné i v Praze. Rozlišit novou generaci od té staré ovšem nebude úplně jednoduché. Zřejmě nejjednodušeji to půjde při pohledu zezadu, kde jsou nové čtvercové sdružené svítilny. Obdobné údajně v budoucnu získají všechny další chystané dacie. Z bočního pohledu si lze všimnout více skloněného sloupku čelního skla. Díky tomu kabina vypadá prostornější.
Vnější rozměry jsou prakticky stejné. Přidaných 26 milimetrů v podélném směru je dáno jinak tvarovanými nárazníky. Šířka, přestože příď vypadá mohutnější, je naopak kupodivu o 17 milimetrů menší. Rozvor je shodný a jen o tři milimetry se zvětšily rozchody kol vpředu i vzadu.
Podvozkem neškrtáte
Podstatné pro ty, kteří hodlají auto opravdu používat mimo silnice, je skutečnosti, že světlá výška zůstala 210 milimetrů. To je hodnota, která je shodná nebo dokonce větší než jakou disponují pravé offroady. Například nedávno testovaná Toyota Land Cruiser.
Dacia Duster II - technická data vznětových verzí a české ceny |
Motor |
dCi 90 |
dCi 110 |
dCi 110 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1461 |
1461 |
1461 |
Válce/ventily |
4/2 |
4/2 |
4/2 |
Největší výkon [kW/min] |
66/3750 |
80/4000 |
80/4000 |
Toč. mom. [N.m/min] |
200/1750 |
260/1750 |
260/1750 |
Převodovka |
6M |
6M(6A) |
6M |
Max. rychlost [km/h] |
158 |
171 |
169 |
Zrychl. 0-100 km/h [s] |
13,8 |
11,9(11,8) |
12,4 |
Cena Access [Kč] |
- |
- |
- |
Cena Essential [Kč] |
338.900 |
- |
- |
Cena Comfort [Kč] |
- |
376.900(411.900) |
421.900 |
Cena Prestige[Kč] |
- |
403.900(438.900) |
448.900 |
*údaje v závorkách platí pro převodovku EDC |
Jestliže zvenčí budou obě generace stále připomínat jednovaječná dvojčata, uvnitř se hraje úplně jiná písnička. Překvapí už na řidiče orientovaná palubní deska. To bych od Dacie úplně nečekal. A středový panel, to je doslova šok. "Klavírové" spínače některých funkcí vozu (například nového asistenta pro sjíždění svahů, systému start/stop či varovných světel) působí jako z aut řazených o jednu až dvě třídy výše.
Zhruba před dvěma lety jsem se rozplýval nad interiérem nového Audi TT, kde se zvolená teplota ve stupních Celsia zobrazuje digitálně přímo uprostřed kruhových ovladačů klimatizace. A ejhle, tento styl v ovladačích orámovaných precizně zpracovanými kovovými obroučky, má i nová Dacia Duster. Nezbývá než uznale pokývat hlavou. Tento styl je použitý i na vršku hlavice řadicí páky.
Z interiéru významně ubylo i levných řešení. Zůstala například klasická páka parkovací brzdy, ale to mně určitě nevadí. Ovládání bočních okének už není mezi sedačkami jako dříve, ale pěkně na dveřích. Dokonce i na těch zadních. Jen nastavování zrcátek není umístěno na panelu dveří, ale je trošku ukryté vlevo pod volantem.
Na rozloučenou zatroubí
Dacie už nabízí i startování pomocí tlačítka, a dokonce kartu umožňující bezklíčkový vstup. Majitel této karty nemusí při příchodu k vozu na nic sahat, stačí přijít k autu na metrovou vzdálenost a ono se samo odemkne. Také se samo zamkne. To když se zase od něho alespoň na dva metry vzdálíte, stejně jako u vozů Renault. Nejprve mě vždy trošku vylekalo, že činnosti zámků doprovází také bliknutí směrovek a zahoukání. Ne vždy totiž chcete, aby si vašeho příjezdu někdo rychle všimnul....
K dispozici jsme získali vrcholné provedení vozu s motorem 1,5 dCI (80 kW), pohonem všech kol a v nejvyšší výbavě Prestige. To znamená, že uprostřed palubní desky je dotykový displej multimediálního systému včetně navigace. Hardwarovými (a nutno přiznat, že v tomto případě docela nevzhlednými) tlačítky se dá pouze vypnout a zapnout, případně zesílit nebo ztlumit hlasitost. Další možností je využít virtuální tlačítka na displeji, případně sáhnout pod volant, kde se nachází v Renaultech již dlouhá léta používaný speciální sdružený ovladač.
Poněkud zvláštní mi připadalo rozhodnutí šéfů projektu Duster, že vůz sice může dostat čtyři kamery (jednu vpředu, jednu vzadu a dvě ve spodní části vnějších zpětných zrcátek, ale už ne příslušný software, který spojuje obraz dohromady. Právě díky tomu máte v jiných autech na displeji obraz okolí auta v úhlu 360 stupňů. V dusteru musíte přepínat dotyková tlačítka po straně displeje, abyste se mohli podívat vlevo, vpravo, dopředu i dozadu.
Dacia Duster - naměřené rozměry v interiéru
|
Šířka v úrovni ramenou vpředu [mm]
|
1350
|
Šířka v úrovni ramenou vzadu [mm]
|
1350
|
Délka sedáku vpředu (od opěradla) [mm]
|
510
|
Délka opěradla vpředu [mm]
|
625
|
Max. šířka sedáku vpředu [mm]
|
500
|
Délka sedáku vzadu (od opěradla) [mm]
|
480
|
Délka opěradla vzadu [mm]
|
580
|
Délka kufru [mm]
|
920
|
Šířka kufru min. [mm]
|
990
|
Maximální délka po sklopení opěradel [mm] |
1740
|
Duster není velké auto, ale pro přepravu čtyřech dospělých a jejich zavazadel na víkend či kratší dovolenou je dimenzovaný dobře. Líbily se mi přední sedačky, jejichž sedák se v porovnání s předchůdcem prodloužil. Sedačky jsou uchycené docela vysoko, takže vyšší jedinci se občas budou muset za volantem přihrbit, aby viděli na vysoko umístěné semafory. Dvoumetrový syn se dokonce hlavou dotýkal stropu.
Pokud jsem si nastavil sedačku řidiče do polohy, ve které se mi dobře řídí a usedl pak do druhé řady, měl jsem před koleny k dobru ještě 7 centimetrů a nad hlavou osm centimetrů.
Zavazadlový prostor je na tuto kategorii vozidel solidní. Činí 478 litrů. Pod podlahou testovaného vozu jsem pak nalezl ještě plnohodnotné šestnáctipalcové rezervní kolo. Pokud se sklopí opěradla zadních sedaček rozdělená v poměru 60:40, nevznikne sice rovná plocha, ale také se nekoná nepříjemný schod.
Vychytávek v kufru, na rozdíl třeba od Škodovek, v dusteru moc není. Našel jsem jednu dvanáctivoltovou zásuvku umístěnou poněkud netradičně na horní části plastového obložení, dva háčky a dvě upevňovací oka. Ta navíc nevypadají dvakrát bytelně.
Dalších 27 litrů odkládacích prostorů se nachází v kabině. Například pod sedačkou spolujezdce je solidně zpracovaný šuplík na dokumenty nebo jiné záležitosti, obstojně velké kapsy jsem našel také v obložení zadních dveří.