70
Fotogalerie

Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4: Naprav „chyby“

Kapitoly článku:


Výborný do města

Asi to teď bude trochu znít jako že jsem upadl z nějakého ovocného stromu, ale Duster po faceliftu je vynikajícím autem do města. Důvodů je několik. Na mezinárodní prezentaci se Dacia chlubila výrazným vylepšením odhlučnění interiéru. Automobilky mají tendenci přehánět, ovšem v tomto případě nezbývá, než uznat, že říkají pravdu. Duster díky modernizaci nabídne až překvapivě tichý interiér.

Samozřejmě musíme opomenout studené starty, kdy testovaná naftová jedna-pětka jakoby říkala, že má své kořeny v nějakém JZD a stejně tak je potřeba držet otáčky motoru cca pod 2500 ot./min. Poté, co se diesel ohřeje (to vám ale žádná kontrolka neprozradí), se uklidní a jestliže splníte výše zmíněné, o motoru vědět nebudete. Mimochodem k řazení kolem dvou tisíc vás nabádá také nápověda na přístrojovém štítu, která je taktéž faceliftovou novinkou.

dacia08.JPGdacia09.JPG 
Zřejmě největší zlepšení v rámci faceliftu odhalíte při krátkých denních cestách. Kombinace tichého interiéru a komfortního podvozku dokáže zařídit vzhledem k ceně zajímavý komfort.

Výrazně zlepšené odhlučnění (upravovalo se vše od podvozku, přes izolaci motoru až po těsnění kolem dveří a oken) jde ruku v ruce se skvěle naladěným podvozkem. Ten je sice jednoduchý, o nějakém nastavování tuhosti tlumičů se mu ještě ani ve snu nezdálo, ale dokáže pohltit všechno. A když říkám všechno, tak tím myslím naprosto kompletní a velmi pestrou škálu pastí českých silnic. Počínaje dlažbou, přes tramvajové koleje, výmoly až po klasické české kanály nebo třeba retardéry, které fakt akceptovat nemusíte.

Jestli se do interiéru něco dostane, pak to je jen důkladně tlumený ráz jako upozornění, že jste vjeli na něco nestandardního. Nic víc. Dohromady tedy v interiéru panuje ticho a posádku neobtěžují žádné rány a nárazy. Ne vždy platí, že násobně dražší auta dokážou nabídnout to samé.

dacia_int_10.JPGdacia_int_12.JPG 
Jestli má Duster nějakou vážnější nevýhodu, pak to je pozice za volantem. Ten stále lze nastavit pouze výškově a navíc ani sedadla příliš nepotěší.

Pro jízdu po městě se Duster hodí ještě z jednoho důvodu. Facelift z něj udělal málem pohodlné auto, ale na jednu věc se tak trochu pozapomnělo (nebo se do toho zasahovat nechtělo, protože by se zvyšovaly náklady, což zákazníci ani automobilka přece nechtějí). Jakkoliv se mi Duster nakonec líbí a vlastně bych si i dokázal představit, že ho budu používat na každodenní cestování, pozice za volantem je věc, kterou si tahle Dacie za rámeček dát nemůže. Volant je stále nastavitelný pouze výškově, sedák je krátký, boční vedení se vlastně ani nedostavilo.

Výsledná pozice je kompromis, který klidně přehlédnete při krátkých jízdách po městě, ale dlouhé cesty nebudou to pravé. Doufejme, až přijde další facelift, že se u Dacie zaměří také na toto. Když nic jiného, přední sedadla by si nějakou tu péči určitě zasloužila.

I tak ale stále platí, že Duster výborně zastane úlohu městského otloukánka. V terénu je samozřejmě stále výborný, ale díky faceliftu je dost dobrý také pro jízdu v hustém provozu. Cíl faceliftu tedy byl splněn.

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud