52
Fotogalerie

Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm: Může být Dacia krásná?

Kapitoly článku:


Jízda? Kdekoliv mimo asfalt

Naftová patnáctistovka pod kapotou se svým výkonem bohatě stačí. Mohou za to velmi krátké převody, kdy se můžete zcela samozřejmě rozjíždět na dvojku. Fakt, že je v autě šestistupňová převodovka, je lehce zavádějící. I šestka je stále poměrně krátká, takže ve 130 km/h se už motor dostává zhruba na tři tisíce otáček a Duster začíná být uvnitř hlučný.

Poslední facelift přinesl především výrazně lepší odhlučnění, což Blackstorm pouze potvrdil. Pokud nebudete na Duster spěchat (přesně řečeno do zhruba 110 km/h), odvděčí se vám příjemně tichou kabinou a rozumnou spotřebou. Bez problémů se vejdete pod šest litrů. Znovu ovšem připomínám, že nesmíte spěchat. Na dálnici při 130 km/h se velmi snadno i s dieselem pod kapotou dostanete k osmi litrům.

_DSC0104.JPG_DSC0106.JPG
Duster je skvělé auto za předpokladu, že potřebujete jezdit mimo silnice. Na nezpevněných cestách je podvozek jednoduše vynikající. 

Podvozek nastavený na všemožné prašné cesty si zcela logicky dobře ví rady s tím, co nabízejí české silnice. Do kabiny se nedostane prakticky žádný ráz a pokud nechcete zpomalovat před retardéry, nemusíte. Podvozek je bez problémů vyžehlí.

To nejlepší ale předvádí Duster mimo silnice. Rázem se z relativně pomalého auta stává velmi svižný dopravní prostředek. Tak rychle jako s touto Dacií byste po té louce určitě s ničím jiným (v dané cenové kategorii) nejeli, tak bezhlavě byste se do terénu zaručeně nepouštěli.

Duster vyjede neuvěřitelné věci, přesvědčili jsme se o tom v minulosti mnohokrát, poslední test to pouze potvrdil. Jednička bez problémů nahradí redukci, naplno uzavřená mezinápravová spojka zase mezinápravový diferenciál a elektronika ve spolupráci s brzdami zamaskuje absenci nápravových diferenciálů. Dvě kola ve vzduchu? Žádný problém.

Když najdete ten správný plácek, stačí už jen vyhledat tlačítko vypínající stabilizaci a zábava může začít. Duster umí mimo zpevněné cesty takové věci, jaké mu mohou mnohem dražší off-roady závidět.

_DSC0118.JPG_DSC0115.JPG
Že je Duster nudné auto? Ale jděte. Stačí vyhledat to správné prostředí a vypnout stabilizaci. 

Může být Dacia krásná?

Duster je především funkční auto. Jenže právě tato skutečnost je podle mého názoru největším problémem edice Blackstorm. Už jsme si řekli, že Dacia může být krásná. Alespoň na první pohled. Otázkou spíše je, zda taková opravdu má být. No a tím si nejsem tak docela jistý. Abych to napsal zcela upřímně, efektní edici Blackstorm považuji tak trochu za nesmysl. Proč?

Kdykoliv se mě někdo zeptá na Duster s tím, že by si to auto rád koupil, protože se mu líbí, řeknu mu, že je to dobrá koupě. Tím hlavním předpokladem je ale nutnost jízdy v terénu. Kdo terénní schopnosti nevyužije, ten si pouze kupuje auto plné kompromisů. A když s ním bude jezdit většinově pouze po silnici, nedá mu šanci k tomu, aby mu tyto kompromisy naplno vynahradilo.

_DSC0028.JPG_DSC0049.JPG
Chcete Duster, protože se vám líbí? Tak si to dobře rozmyslete. Pro běžnou jízdu nakonec nejde o zas tak skvělý vůz. I když může být v případě Blackstormu designově zajímavý. 

Poslední facelift a především výbava Blackstorm tlačí Duster směrem k SUV. Buďte si jisti tím, že Duster není SUV. Ani náhodou. Poznáte to podle posazu za volantem, poznáte to podle spotřeby při trochu rychlejší jízdě, poznáte to i podle nutnosti neustále řadit. Vtip je v tom, že Duster k tomu, aby z něj bylo dobré auto, nepotřebuje žluté rámečky, nálepky, tempomat nebo navigaci. Bez toho všeho se obejde a teprve potom se z něj stane to výborné auto. Z pohledu normální jízdy jde o auto s pohodlným podvozkem, ale jinak je spíše průměrné.

Kdysi jsem napsal, a pořád si za tím stojím, že nejhezčí Duster je bílý s nelakovanými nárazníky a plechovými disky. Taková verze je totiž nejlepší do terénu, kam Duster patří. 

_DSC0034.JPG_DSC0035.JPG

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Doporučujeme

Články odjinud