Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm: Může být Dacia krásná?

Byly doby, kdy Dacia tvrdila, že tempomat nabízet nebude, protože ho její zákazníci nechtějí. No vidíte, dnes testujeme Duster, který má nejen tempomat, ale také navigaci, vyhřívané sedačky a ještě k tomu stylové nálepky na karoserii.
Seznam kapitol
  1. Blackstorm pěkný je, Starý známý
  2. Jízda? Kdekoliv mimo asfalt, Může být Dacia krásná?
  3. Příplatek minimální, Verdikt, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Časy se mění. Před pěti lety Dacia představila nový model Duster jako levnou náhradu za všechna ta nablýskaná SUV. Od začátku bylo tohle auto připravené na nevybíravé zacházení mimo normální silnice, ale zákazníci si ho začali kupovat také pro běžné cestovaní, což byl režim, na který neměl Duster tu správnou průpravu. A tak přišel na podzim roku 2013 facelift, který udělal auto poněkud civilnějším.

SUV | Dacia | První svezení | Dacia Duster

Dacia Duster 2014: první jízdní dojmy

Duster svou podstatu nezměnil, pořád je jeho hlavním revírem terén, ale po faceliftu už není tak jednostranně zaměřený. Dnes před námi stojí provedení Blackstorm, které vnáší do nabídky něco naprosto nevídaného. Tahle edice totiž chce udělat z rumunského SUV auto, které se snaží zaujmout svým vzhledem. To jsou mi věci.

Nikdy nezapomenu na tiskovou konferenci při uvádění modelu Lodgy, kdy padl dotaz, proč má auto pouze omezovač rychlosti a proč tedy nemá i tempomat. Odpověď byla v tom smyslu, že to zákazníci Dacie nechtějí, protože by taková věc zvyšovala cenu. Budou vůbec ti stejní zákazníci toužit po příplatku za stylový vzhled? Může být Dacia v první řadě krásná?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Duster vznikl původně jako auto do nepohody a určitě neměl ambice zaujmout také po stránce designu. Edice Blackstorm ale původní plány mění. Také Duster chce být nakonec stylovým SUV. 

Blackstorm pěkný je

Duster Blackstorm není nic jiného než další výbava v nabídce. Kdo zaškrtne příslušnou kolonku, ten dostane šestnáctipalcová litá kola, žluté kryty zpětných zrcátek, matně chromové střešní ližiny, chromovou koncovku výfuku, tmavá zadní okna, žluté nálepky na kapotu, zadní a páté dveře, žluté detaily do interiéru a část výškoměru vyšitou na sedadla.

Design | SUV | Dacia | Byznys | Dacia Duster

Na český trh dorazila Dacia Duster Blackstorm s cenou od 359 900 Kč

Jestli si myslíte, že jde o naprosto zbytečnou věc, pak bych vás rád vyvedl z omylu. Testované černé provedení se žlutými detaily nevypadá vůbec špatně. Naopak, je velmi pěkné, efektní a atraktivní. Možná byste se divili, kolik lidí se za tímto vymóděným Dusterem otočilo. Takže pokud chcete být vidět a zároveň toužíte po Dusteru, tohle by mohla být věc přímo určená pro vás.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Blackstorm přidá na karoserii žluté detaily a šestnáctipalcová litá kola. Výsledek vypadá překvapivě dobře. 

Blackstorm je dostupný s benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW (105 k) nebo naftovým čtyřválcem 1.5 dCi (80 kW109 k). V obou případech je v autě systém pohonu všech kol. Výbava jako taková vyloženě kompletní není. Připlatit musíte třeba za metalízu, tempomat, zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel, multimediální systém a koupit si můžete dokonce kožené čalounění. Máte zájem?

Starý známý

Je to už více než rok od doby, kdy jsem s Dusterem jezdil naposledy. Aktuální setkání mi znovu připomnělo, jak zajímavé tohle auto je vzhledem ke své relativně nízké pořizovací ceně. Stejně tak jsem si ale připomněl i fakt, že ani zde nedostanete slevu zadarmo.

Už první otevření lehoučkých dveří jasně naznačuje, o co tu jde, stejně jako fakt, že když myjete auto hadicí zvenku, máte mokrá sedadla uvnitř. Něco podobného se mi naposledy stalo u Defenderu. Ano, tato dvě auta mají mnoho společného, i když se to na první pohled nezdá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Také uvnitř najdete speciality související s výbavou Blackstorm. Konkrétně jde o vyšitý výškoměr na sedadlech a žluté proužky. Jinak je Blackstorm pořád starý známý Duster. 

Interiér je samozřejmě plastový a pozice za volantem vysoce kompromisní. Volant si nastavíte pouze v jedné ose, sedadla by snesla lepší tvarování a hlavně delší sedák. Psal jsem to už dříve, v rámci posledního faceliftu se Duster zbavil mnoha svých chyb, nicméně ne úplně komfortní sedadla mu zůstala. Škoda.

Testy | SUV | Dacia | Dacia Duster

Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4: Naprav „chyby“

Žluté proužky na sedadlech a koberečcích interiér jednoznačně oživí, ale nejde o nic, bez čeho byste se neobešli. Letmý pohled na multimediální systém mi znovu připomněl, jak proklatě nízko byl umístěn a jak špatně je za jasného slunce čitelný. Mohu vám něco doporučit? Telefon s navigací umístěný na čelním skle poslouží mnohem lépe.

Ačkoliv Duster vypadá robustně, a on robustní opravdu je, v interiéru nečekejte prostor na úrovni velkých SUV. Auto je relativně malé, což poznáte hlavně na zadních sedadlech. Ale na toto téma jsme toho napsali už opravdu hodně. 

Radosti
Zajímavý a pro určitou skupinu zákazníků atraktivní design
Žluté detaily jinak plastový interiér oživí
Pohodlný podvozek
Vlastnosti v terénu
Cena
Starosti
Posaz za volantem
Kompromisní jízdní vlastnosti na silnici
Nad 110 km/h vyšší hluk uvnitř
Blackstorm se tváří jako SUV, ale to Duster není ani náhodou
7  /10
73 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie73 fotografií
_DSC0036.JPG _DSC0048.JPG _DSC0049.JPG
Následující kapitola
Dacia Sandero 1.39
Rok výroby: 2010
Stav: 89 088 km
Cena: 75 000 Kč
Dacia Logan 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 94 872 km
Cena: 95 000 Kč
Dacia Duster 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 111 673 km
Cena: 160 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 5 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek