Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.
Citroën C3 je v nabídce francouzské automobilky od roku 2002. Poznávacím znamením tohoto modelu jsou zejména oblé proporce, které vozu napříč generacemi vydržely dodnes. Nejnovější provedení modelu je ale designovou revolucí, která nabourává šeď běžných městských hatchbacků.
Není žádným tajemstvím, že se Citroën při tvorbě vzhledu inspiroval větším modelem C4 Cactus. Od svého sourozence přebrala C3 například úzké přední světlomety či boční ochranné Airbumpy.
Z aktuální nabídky čtyř pohonných jednotek jsme vůz vyzkoušeli s 1,2litrovým tříválcem o výkonu 60 kW - aktuálně nejsilnějším benzínovým motorem. Výběr se už za pár týdnů rozšíří o ještě výkonnější (81 kW) agregát, ten ale půjde spárovat výhradně s automatickou převodovkou.
Během testovacích dní jsme se zaměřili zejména na to, jestli je C3 v uličkách města skutečně tak dobrá, a jak obstojně si vede mimo ně. "Zátěžový" test proběhl v jednom z historicky nejvýznamnějších středočeských měst - Kutné Hoře. Fotogalerii z tohoto putování si můžete prohlédnout níže.
Extravagantní bublina
Ne každému se nekonvenční vzhled nové C3 musí líbit, za nás ale dostává palec nahoru. Barevný oblý hatchback je mezi ostatními městskými konkurenty příjemným osvěžením. Zájemci si jej navíc mohou personalizovat přesně podle vlastních představ - na výběr je z celkem 36 barevných provedení. Testovaná varianta dostala bílý lak a červené doplňky, kromě střechy jsou v sekundární barvě také zrcátka či výplň předních mlhovek.
Kolem dokola spodek vozu ochraňuje úzké plastové obložení, které se rozrůstá až v prostorech nárazníků. Hlavním ochranným prvkem jsou ale boční Airbumpy, které C3 převzalo od většího Cactusu. Díky tomuto prvku je riziko poškození laku na parkovišti alespoň částečně minimalizováno. Pokud ale Airbumpy nelahodí vašemu oku, nezoufejte. Montují se volitelně.
Náš exemplář byl posazen na 17" kolech s opravdu originálním designem. Ty jsou ale součástí pouze příplatkové výbavy. Základem C3 jsou kola patnáctipalcová (výbavy Live a Feel), případně 16" (testovaná Shine).
Uvnitř je pohodlně, místa by mohlo být více
Interiér nezaostává za zevnějškem, i vnitřek působí svěžím a funky dojmem. Jistě vás nepřekvapí, že i zde si vůz můžete barevně doladit podle vašich preferencí. Námi testovaná varianta měla palubní desku ozdobenou červeným obkladem, který ladil s doplňky exteriéru. Šuplíček uprostřed či držák na kelímky či plechovky jsou poměrně malé a téměř nevyužitelné. Naopak chválíme prostornost kapes ve dveřích i přihrádky u spolujezdce.
Redaktor s výškou kolem 177 centimetrů se na místo řidiče vešel tak akorát, vyšší lidé mohou mít problémy zejména s nedostatkem prostoru u kolen. Sednout si "sám za sebe" také nebylo žádným problémem a vzadu by se dalo absolvovat i několik desítek kilometrů. Při dlouhých celodenních jízdách už by to s komfortem a pohodlím bylo o poznání horší.
Na pracovišti řidiče naleznete jen minimum tlačítek. Veškeré klíčové funkce vozu obsloužíte na středovém displeji. Toto rozhodnutí nepovažujeme za ideální, protože zde nastavujete například i teplotu uvnitř auta. A trefovat se za jízdy přesně do malých ikonek na obrazovce je poměrně obtížné, zvláště když nejedete po vyhlazeném povrchu čerstvě položeného asfaltu. Další nevýhodou je samotné umístění displeje, který se nachází poměrně nízko.
Nejzajímavější novinkou uvnitř je integrovaná kamera ConnectedCAM. Ta je umístěna za zpětným zrcátkem a zvládá Full HD obraz v úhlu 120 stupňů. Disponuje pamětí 16 GB, GPS a má také inteligentní funkci, která sama uloží záběry před a po nehodě. Natočený (případně nafocený) obsah můžete pomocí aplikace v chytrém telefonu snadno sdílet s přáteli na sociálních sítích. Jak kamera funguje si prohlédněte na následujícím videu.
Trable jsme měli po spárování vozu s chytrým telefonem pomocí Bluetooth. Když jsme si ve voze pustili hudbu z telefonu, několik minut se "sekala". Nejedná se o vadu jen tohoto kusu. Stejný problém jsme zaregistrovali už dříve v testovaném Peugeotu 3008 a problém přetrvával, i když jsme smartphone vyměnili za jiný s rozdílným operačním systémem. Zdá se, že problém bude trápit vícero nových modelů skupiny PSA.
Do města ano, na dálnici jen v případě nutnosti
Dostáváme se k nejdůležitější kapitole, kterou jsou jízdní vlastnosti. Jen připomínáme, že v útrobách testovaného exempláře se uschovává 1,2litrový tříválec PureTech o výkonu 60 kW, který spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. Při jízdě v centru byla jednotka kultivovaná a na běžné městské popojíždění je dostačující.
Horší to je při cestách po dálnici. V rychlosti 130 km/h točí motor lehce pod čtyřmi tisíci otáček, a to už o něm v kabině budete vědět. Když k tomu přičteme i hlučnější podvozek a při pokusu o rychlou jízdu hbitě vzrůstající spotřebu, dojde nám, že C3 se skutečně nejlépe cítí ve městě, případně na klasických českých okreskách.
Tam vás při kultivované jízdě hluk motoru trápit nebude. Podvozek je navíc komfortně naladěn, takže vůz s přehledem zvládá i cesty z žulových kostek. A že jsme jich při putování po Kutné Hoře projeli hned několik. O tom, že se pod vámi "něco děje", budete vědět, ale na pohodlí posádky to nemá vliv. V kolonách nás ale několikrát pozlobily vibrace do volantu i řadící páky.
Umí jezdit za málo
Během testovacích dní jsme se pohybovali v hodně širokém rozpětí spotřeby paliva. Zatímco popojíždění po centru města si s občasným vystáváním na semaforech vzalo okolo sedmi a půl litru, ve zbylých podmínkách už to bylo o poznání lepší. Na dálnici se budete pohybovat okolo sedmi litrů, v běžném provozu pak kolem šesti. Při snaze o skutečně ekonomickou jízdu jsme se na okreskách dostali dokonce na 4,1 l!
Citroën C3 si ideálně představujeme jako druhý vůz do rodiny. Ten, do kterého sednete, když máte ve městě sjednanou schůzku a cestou domů se chcete zastavit na drobný nákup. V základní výbavě pořídíte vůz se stejnou pohonnou jednotkou od 244 900 korun. Ve vrcholové výbavě Shine už je to 309 900 Kč a s mnoha příplatkovými prvky jsme se s testovacím exemplářem dostali na celkovou hodnotu 350 500 českých korun.
Technické údaje: Citroën C3 (1.2 PureTech)
Rok • stupeň výbavy
2016 • Shine
Počet válců/ventilů na válec
3/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
118 Nm při 2 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
14,6 s
Nejvyšší rychlost
173 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
300 l • 922 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní
976 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,7 • 4,1 • 4,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 474 mm • 1 468 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 996 × 1 749 × 1 474 mm