80
Fotogalerie

Test: Citroën Jumper - autobus pro devět včetně řidiče

Kapitoly článku:


Vše pod kontrolou

Díky vhodně umístěnému schůdku a velkým, do široka se otevírajícím dveřím se na sedadlo řidiče elegantně a snadno vyšvihnete grifem zkušeného pošťáka. Sedíte vysoko, takže spolehlivě přehlížíte střechy nejen obyčejných osobáků, ale i nejrůznějších crossoverů. Sloupek volantu je sice poněkud kolmý, jinak se ale za ním cítíte bezmála jako v běžném osobním autě.

P1080239.JPGP1080246.JPGP1080251.JPG
Kontrolní a ovládací prvky pocházejí od Fiatu
 

Volant má dostatečně tlustý věnec a po stranách svého středu nese tlačítka dálkového ovládání audiosoustavy a hands-free sady. Záhy si uvědomíte, že palubní deska je dílem Fiatu, přičemž nejde jen o přístrojový štít, ale také o všechny ovladače a logiku jejich užívání. Pod volantem najdeme trojici robustních páček aktivujících běžným způsobem stěrače, blinkry a vnější osvětlení (kupodivu bez polohy pro „parkovačky…“) i tempomat.

P1080256.JPGP1080257.JPGP1080258.JPG
Palubní deska a celá přední část kabiny jsou plny nejrůznějších odkládacích míst
 

Palubní počítač se sadami informací pro dvě trasy (označené A a B) lze přepínat tlačítkem na konci páčky stěračů a jeho údaje jsou zobrazovány na rozměrném, monochromatickém displeji uprostřed přístrojového štítu. Na něm se ukazují také čas, teplota vnějšího prostředí a hodnoty počítadel ujeté vzdálenosti.

Vpředu pro tři

Středu palubní desky dominují panely automatické klimatizace a audiosoustavy. Pod nimi najdeme řadu spínačů centrálního zamykání, mlhovek, varovného osvětlení, vyhřívání zadního okna (funkce v daném případě zcela zbytečná) a deaktivace protiprokluzvé soustavy ASR , přičemž všem výše zmíněným jsou společné mimořádně přehledné ovládání a velká, a tedy i snadno dostupná tlačítka.

P1080275.JPGP1080271.JPGP1080273.JPG
Tlačítka na středu palubní desky jsou velká a přehledně uspořádaná

Námi zkoušený vůz byl vpředu opatřen celkem třemi sedadly, přičemž ani na jednom z nich se člověk běžného vzrůstu necítí nijak omezen. Přední část interiéru s usazením trojice pasažérů počítá, proto středový panel zcela chybí. Hlavice krátké řadicí páky spočívá v těsné blízkosti volantu přímo v palubní desce, zatímco madlo ruční brzdy najdeme po levé straně sedadla řidiče (při nastupování a vystupování ale nijak nepřekáží).

Na dlouhé cesty. Opravdu…?

Pracoviště řidiče bylo koncipováno s předpokladem, že vládce vozu bude za volantem trávit drtivou většinu svého života. Těšit se proto může na celou řadu odkládacích prostorů včetně kapsy ve dveřích, čalouněnou loketní opěru na dveřích, otevřené police v pravé části palubní desky nebo popelník, zapalovač i samostatnou zdířku 12V pro napájení navigace, telefonu či ledničky nebo dvojici uzavíratelných schránek v její spodní části.

P1080245.JPGP1080247.JPGP1080249.JPG

Ke komfortu užívání vozu Citroën Jumper Kombi dále přispívají také sklopný stolek ve středu opěráku prostředního sedadla či výklopná deska s klipsem, která se vyklápí vzhůru z horní části středu palubní desky. Sedadlo řidiče je standardně stavitelné ve všech směrech, regulovat lze nejen tuhost bederní opěrky, ale také výšku a sklon sedáku.

Přesto bychom si na takto exponovaném místě dokázali představit sedadlo s delším, tužším a celkově lépe propracovaným sedákem a opěrákem, které by tolik neunavovalo na dlouhých cestách. Za příplatek 10 500 Kč však můžete mít pro řidiče speciální, odpružené sedadlo, jež možná těmto nárokům vyhoví, ale my jsme je neměli možnost vyzkoušet.

A co ti vzadu?

Přístup k sedadlům zadních dvou řad je pohodlný skrze široké posuvné dveře na pravé straně karoserie, jež umožňují snadnou manipulaci i nastupování i v omezených prostorech. Přes osvětlený, odolným plastem obložený schůdek se nejpohodlněji dostanete k sedadlům v prostřední řadě.

P1080227.JPGP1080228.JPGP1080229.JPG

P1080230.JPGP1080234.JPGP1080237.JPG
Sedadla v zadních dvou řadách nabízejí pohodlný přístup, slušný komfort a dostatek prostoru do všech stran

Výškově stavitelné hlavové opěrky a samostatné tříbodové pásy pro všechny pasažéry jsou samozřejmostí. Na každé z míst obou zadních řad sedadel se pohodlně usadíte i s cylindrem na hlavě a trpět nebudete ani v ostatních směrech. Karoserie Citroënu Jumper je totiž natolik široká a vysoká, že umožní skutečně komfortní a pohodlné cestování i při plném obsazení.

Každý z šesti cestujících na dvojici zadních řad sedadel má k dispozici samostatný výdech ventilační soustavy s regulací teploty a otáček ventilátoru. Na rozdíl od velkoprostorových automobilů odvozených z běžných osobních aut Citroën Jumper navíc přidává také objemný prostor pro zavazadla s kapacitou zhruba 1 000 l v základním uspořádání a pod krytem znemožňujícím náhledy nepovolaných osob.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud