Kapitoly článku:
- (Ne)překvapivá evoluce, Nabídka verzí, Zkoušený vůz
- Nový vzhled, Komfortní, nikoli však bezchybný interiér
- Digitální přístrojový štít, atd., Skutečně praktický interiér, Na silnici
- Sváteční řidič pod kapotou, Velký hráč, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie
Sváteční řidič pod kapotou
Co však celkově zdařile vyváženému celku poněkud podráží nohy, to je převodovka. Jde o mechanicky řazenou, tzv. robotizovanou šestistupňovou rychlostní skříň bez spojkového pedálu, u níž se o změny převodů stará elektronika. Krkolomná věta? Převodovka ETG6 funguje podobně. Pokud jsem ve srovnávacím testu trojice vozů Suzuki SX4 S-Cross poněkud žehral na odladění skříně CVT, toto je další příklad pomyslného mezistupně mezi manuální a samočinnou převodovkou, který nenabízí přednosti ani manuálu, ani automatu, ale zvýrazňuje nectnosti obou.
Zatímco CVT vás může obtěžovat maximálně neuváženými změnami otáček motoru a převodu variátoru, „robot“ umí řádně potrápit nepříjemněji: záškuby při změnách převodového stupně a přerušením přísunu točivého momentu ve chvíli, kdy to potřebujete nejméně. Ústrojí v Citroënu Grand C4 Picasso dobře zvládá jízdu pouze velmi klidnou, anebo pod plným plynem, v jakémkoli jiném režimu vás může systém nepříjemně překvapit.
Tento motor z vozu trhače asfaltu nedělá, ovšem běžnému provozu plně postačuje
Pocit z jízdy je takový, jako by v motorovém prostoru seděl sváteční řidič, který za vás řadí. Při překročení určitých otáček beze spěchu vyšlápne spojku, přeřadí na vyšší rychlost a spojku opět sepne. Při klidné jízdě si na to zvyknete, až dostanete pod kůži reakce celého systému a momenty řazení, můžete nepříjemné propady přísunu točivého momentu potlačit tím, že ve správnou chvíli povolíte plyn a necháte soustavu v klidu přeřadit.
Celkem dobře to funguje i při vysloveně ofenzivní jízdě s plynem na podlaze. V takovém případě se doby řazení mírně zkrátí a tak nějak tušíte, co řazení bude dělat, nicméně cokoli mezi těmito krajními polohami je prostě špatně. Pokud tedy chcete předjíždět, podřaďte si s předstihem pádly pod volantem a prošlápněte plynový pedál k podlaze a držte jej až do konce manévru. Jistě, může to působit jako agresivní způsob jízdy, ale aspoň se nezpotíte ve chvíli, kdy by se systém rozhodl v půlce manévru řadit…
Velký hráč
Aktuální Citroën Grand C4 Picasso patří v současnosti k nejmodernějším a bezesporu nejzajímavějším sedmimístným MPV na našem trhu. S testovaným vozem v nejvyšší výbavě jsme tentokrát najeli celkem 1 700 km v různých podmínkách, lze přitom říci, že jsme nenašli žádné situace, v nichž by byl nejistý a jimž bychom doporučili vyhýbat se. Příjemně překvapil rozsahem výbavy a nabídkou vnitřního prostoru.
Tento vůz si v provozu s ničím jiným nespletete. Tedy snad až na menší C4 Picasso...
Zklamáním je robotizovaná převodovka, nicméně je třeba připustit, že se jí lze časem přizpůsobit. Na druhou stranu nechápu, proč by se měl řidič přizpůsobovat autu. Pokud za žádnou cenu nehodláte akceptovat manuální převodovku, robotizovaná skříň je pro vás levnější variantou. V případě Citroënu Grand C4 Picasso se za ni připlácí 20 000 Kč, kdežto za klasický „automat“ (ve verzi 2,0 BlueHDI) je to dvakrát tolik.
S vozem na snímcích jsme jezdili ve městě za 8,0 l/100 km, na dálnici za necelých 7,0 l/100 km a mimo město i za 5,5 l/100 km, což jsou hodnoty na takto velký a prostorný vůz velmi slušné.
Technické údaje: Citroën Grand C4 Picasso
Rok • stupeň výbavy
2013 • Exclusive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 560 cm3
Vrtání • zdvih
75,0 mm • 88,3 mm
Nejvyšší výkon
85 kW (115 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
285 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,6 s
Nejvyšší rychlost
189 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
645 l • 1 843 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 530 kg • 2 150 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,5 • 3,8 • 4,0 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 563 mm • 1 576 mm
Rozměr pneumatik
205/55 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 597 × 1 826 × 1 634 mm
Naměřené hodnoty
Rychlostní stupně a otáčky |
50 km/h | 4/1 500 ot./min. |
90 km/h | 6/1 700 ot./min. |
130 km/h | 6/2 400 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 41 db |
50 km/h (4. st.) | 57 db |
130 km/h (5. st.) | 68 db |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 13,22 s |
2 | 12,78 s |
3 | 12,88 s |
Průměr | 12,960 s |
60 – 100 km/h |
Aut. | 7,91 s |
Man. | 7,24 s |
80 – 120 km/h |
Aut. | 11,88 s |
Man. | 11,11 s |