Kapitoly článku:
Působivě komfortní jízda
Jízda ve městě je radostí, kdy si lze užívat komfortu odpružení, navíc podovozek je na město velmi dobře dimenzován a zvládá i tradiční české výtluky, které způsobují řidičům německých sedanů bolesti žaludku.
Mimo město se potvrzuje komfortní nastavení podvozku, které lze částečně otupit tlačítkem Sport na středovém tunelu. Výraz otupit je přesný. Charakteristika odpružení se přitvrdí, ovšem výsledkem jsou odskakující kola při ostrém průjezdu zatáček. Navíc posádka přichází o komfort standardního nastavení. Ostrých průjezdů zatáček se proto rychle vzdáváme a pošramocené sebevědomí si napravujeme na rovinkách, kde exceluje bravurní turbodiesel s nekonečným zátahem.
Radost z rovinek pokračuje i na dálnici, kde se C5 mění na luxusní křižník vyžadující pozornost řidiče pouze v ostře klopených zatáčkách, všude jinde je C5 sebejistá a rychlá. Kdekteré naftové BMW nám na německých dálnicích ve 210 km/h podléhá. K dálkovému testu jsme vybrali trasu Praha - Mnichov převážně po nových německých dálnicích. Plavba to byla neskutečně krásná a především fakt, že se můžeme soustředit jen na bezpečnost a nemusíme řešit vyděrače s radarem nás naplnil klidem a vyrovnaností.
Za zmínku stojí ticho, které patří k jízdě ve městě i vysokými rychlostmi po dálnic, kdy slyšíte jen nárazy bočního větru. Podíl na tom má perfektně odhlučněný motor, tiché podběhy a vcelku povedená aerodynamika.
Pasažéři vpředu i vzadu si užívají dostatek místa, i když nedá mi to, abych připomněl jedno srovnání. Zatímco vpředu je místa opravdu nadbytek, vzadu je srovnatelné s Renaultem Laguna první generace. To není málo, ale ani příliš a naznačuje, že C5 svým rozvorem nestojí na vrcholu střední třídy a mohla by klidně pár centimetrů pro cestující vzadu přidat. Francouzi to vědí a proto opěradlo předních sedadel pořádně vykrojili podobně jako svého času škodovka u Octavie první generace.
Sečteno a podtrženo, C5 je stále hlavně pohodlný cruiser. Snad bychom byli i zklamaní, kdyby jím nebyl, jízda s tímto vozem je stále něco zvláštního, příjemně zvláštního.
Hydractive pro dlouhé jízdy bez bolesti zad
Vlastnosti podvozku předurčuje hydropneumatické pérování, nahrazují vinuté pružiny a tlumiče. Pomocí čerpadel se dá tlak měnit i záměrně, takže můžeme volit tvrdost pérování i jeho výšku. Hydractive je vybaven senzory a řídicí elektronickou jednotkou, které samy přizpůsobují některé parametry poměrům na silnici. Stará se o komfort jízdy, stabilitu a výšku podvozku, bez ohledu na hmotnost zatížení cestujícími a nákladem.
Zařízení stále informuje řidiče o aktuální výšce, automaticky přenastavuje podovozek z nejnižší nebo nejvyšší polohy v závislosti na rychlosti a povaze vozovky. Když parkujete, dáte Citroëna do nejnižší polohy, abyste znemožnili případné usazení botičky na váš vůz, nebo znesnadnili krádež kol. Po nastartování buď ručně zvednete vůz, nebo to za vás udělá řídící jednotka systému.
Pokud jste právě parkovali na zákazu zastavení a na vašem autě se náhodou neocitla botička, můžete za to poděkovat právě hydropneumatickému pérování. Pokud jej spustíte dolů, některé typy botiček vám strážci zákona prostě nenamontují. Ale nespoléhejte na to často, lístku za čelním sklem se stejně nevyhnete.
Vůz se po startu během cca. 1 minuty zvedne a vy můžete vyrazit. Chcete-li projet terénem, není nic snažšího, než si auto zvednout a rázem projedete tam, kde bavoráky a mercedesy zůstanou stát. S Citroënem jsme také zkusili dost brutální věc - přejeli jsme zvýšený obrubník příčně. Vozu se nic nestalo, protože jsme ho předtím zvedli do maximální výšky. I takové věci umožňuje Hydractive 3. Zkusili jsme i více, ale o tom až v další kapitole.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 9,6 s
0-120 km/h: 12,8 s
0-140 km/h: 18,6 s
0-160 km/h: 24,8 s
0-180 km/h: 36,3 s
Nejvyšší dosažená rychlost: 220 km/h
Pružnost:
40 - 80 km/h: 2 st. 3,5 s; 3 st. 5,4 s; 4 st. 7,9 s
60-100 km/h: 3 st. 5,5 s; 4 st. 7,4 s; 5 st. 9,1 s
80-120 km/h: 3 st. 5,9 s; 4 st. 7,8 s; 5 st. 9,5 s; 6 st. 12,7 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:
1 – 45 km/h při 5 000 ot./min
2 – 85 km/h při 5 000 ot./min
3 – 130 km/h při 5 000 ot./min
4 – 170 km/h při 5 000 ot./min
5 – 210 km/h při 4 500 ot./min
Převody:
40: 2 - 2700; 3 - 1500; 4 – 1000
60: 2 - 3500; 3 - 2100; 4 - 1500; 5 - 1300; 6 - 1000
80: 2 - 4600; 3 - 3000; 4 - 2100; 5 - 1700; 6 - 1400
100: 3 - 3700; 4 - 2500; 5 - 2100; 6 - 1800
120: 3 - 4400; 4 - 3100; 5 - 2500; 6 - 2050
140: 4 - 3600; 5 - 3000; 6 - 2500
160 4 - 4100; 5 - 3900; 6 - 2900