Test Citroën C5 Break 2,2 HDi: redefinice nafty

Cé-pětka má svá nejlepší léta za sebou, silné naftové biturbo 2,2 HDi je naopak na začátku svého života. Jak toto spojení funguje?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design je srdeční záležitost, Pohodlný a prostorný interiér
  2. Dvě turba k radosti, Podvozek a ovladatelnost
  3. Působivě komfortní jízda, Hydractive pro dlouhé jízdy bez bolesti zad
  4. Terénní zkouška, Závěr a cena, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie

Citroën už pomalu chystá nástupce současné cépětky, ale příznivci francouzských vozů dosud skloňují ve všech pádech zatím poslední uvedenou motorizaci 2,2 HDi. Redefinice dieselu pokračuje po uvedení common-railu zavedením systému dvou turbodmychadel. Jak se to Citroënu zdařilo v praxi?

Srdeční záležitost

Zatímco první provedení cé-pětky působilo trochu fádně, facelift v roce 2004 přidal modelu na kráse. Nový koncernový design s uhrančivou maskou je minimálně hodně přitažlivý. Francouzi vždy dokázali dělat designově výjimečná auta a C5 je toho příjemným důkazem. Jistě se nezamlouvá každému, ale pro ty, kteří jeho vzhledu podlehli, je Citroën C5 srdeční záležitost. Boční linie připomínají klasický Citroën CX z osmdesátých let, příď dává vozu neopakovatelný půvab. Záď potvrzuje mimořádnost designu celého vozu.

citroen_c5_22hdirevue/P1470654.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1470675.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1470673.JPG 

Faceliftovanou příď ovládá přední maska tvořená protaženým chromovaným dvojitým šípem. Přední světlomety s krytem z polykarbonátu skrývají blikače a xenonové světlomety, které se natáčejí ve směru jízdy. Nárazník v barvě vozu elegantně navazuje a nese spodní gril a malé kulaté přední mlhovky. Dlouhá příď působí skutečně majestátně.

Podvozek, mimochodem v základu společný s Peugeotem 407, drží na silnici pneumatiky Michelin Pilot Primacy o rozměrech 215/55, obuté na šestnáctipalcových hliníkových kolech. Dlouhý přední převis s výrazným zkosením patří k Citroënu již od legendárního modelu DS z padesátých let. Zadní převis dotváří vzhled korábu evropských silnic. Nic na světě nedokáže napodobit krásu klasického Citroënu. Menší modely C1, C2, C3, anebo C4 by klidně mohly vyrábět jiné automobilky, ale C5 a vlajková loď C6 jsou identické pouze s Citroënem.

citroen_c5_22hdirevue/P1470669.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1470598.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1480117.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1480120.JPG

V duchu citroënovského designu je záď opatřena decentním horním spoilerem, který spojuje střechu a zadní výklopné dveře. Ty jsou protaženy až do nárazníku a v kombinaci s hydraktivním pérováním (vůz lze snížit na servisní výšku, tedy dolů k vozovce) umožňuje maximálně pohodlnou manipulaci s nákladem. Break je tak ideálním vozem pro drobného podnikatele - poslouží jako dodávka, luxusní rodinný vůz a reprezentativní služební koráb silnic.

Cépětka zdaleka není jen vozem střední třídy, kam je řazena svým výrobcem. C5 je především jezdícím klenotem a výkladní skříní ve výrobním programu francouzské automobilky. Není mnoho aut, o kterých bych po takřka sedmi letech výroby (nepočítaje v to facelift) tvrdil, že vypadají stále dobře.

Po usednutí

Po stisknutí tlačítka centrálního zamykání na vás zablikají varovná světla a vašemu Citroënu se vysunou sklopená zpětná zrcátka do standardní polohy. Otevřete pohodlné dveře a přivítají rozměrná sedadla, která by se mohla měřit s luxusní sedací soupravou ve vašem obývacím pokoji.

Po usednutí si upravíte elektricky ovládaná sedadla a nastavíte výškově stavitelný volant. Vystřelíte klíček z uzavřené polohy, zasunete a dočkáte se rozsvícení klasické kapličky.

citroen_c5_22hdirevue/P1470897.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1470959.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1470884.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1470913.JPG

Elegantní palubní desku tvoří kaplička, umístěná klasicky za masivní volant, potažený kůží, uprostřed na horní části palubní desky je umístěný displej palubního počítače, který je společný s kvalitní audiosoustavou JBL.

Pod volantem nalezneme kromě klasické multifunkční páčky také dálkové ovládání palubního počítače a dálkové ovládání audiosoustavy. Středový panel tvoří ovládání audiosoustavy, klimatizace a poměrně velký popelník. Středový tunel tvoří ovladače stahování oken a hydropneumatického pérování. Nechybí ani praktické schránky a prostor pro dva nápoje.

Sedadla se vyznačují francouzskou měkkostí a přesto dobrým bočním vedením. Výplně dveří jsou provedeny v kvalitním šedivém plastu doplněném elegantní černou lištou, která horizontálně přetíná palubní desku uprostřed. Kličky otevírání dveří jsou v elegantním hliníkovém provedení.


citroen_c5_22hdirevue/P1480075.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1480025.JPG citroen_c5_22hdirevue/P1480045.JPG

Zavazadlový prostor má základní objem 563 litrů a sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1 658 litrů. Čalounění je řešeno do detailu, stejně propracovaná je spodní hrana víka zavazadlového prostoru s praktickou nerezovou lištou. Pro snadnější nakládání je hned vedle pátých dveří zevnitř umístěno tlačítko na snížení světlé výšky, které funguje spolu s hydraulikou při spuštěném motoru.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C3 1.1
Rok výroby: 2003
Stav: 132 013 km
Cena: 60 000 Kč
Citroën C4 1.4
Rok výroby: 2006
Stav: 161 475 km
Cena: 65 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 161 854 km
Cena: 100 000 Kč