Kapitoly článku:
Benzinový dvoulitr míří vysoko
Nafta, nebo benzin? V tomto případě je to věru těžké rozhodování. Vždyť obě motorizace od sebe dělí v ceníku takřka 70 000 Kč. To už je dost na to, abychom počítali, která se vyplatí? Nejprve snad krátké představení. Začněme trochu netradičně u benzinu.
Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1 997 ccm poskytuje největší výkon 103 kW (140 k) při 6 000 ot./min. Maximální točivý moment činí 200 Nm při 4 000 ot./min. Posazení nejvyššího točivého momentu až u horních otáček je charakteristikou moderních šestnáctiventilových čtyřválců. Na japonské osmiventily se sice zatím nedotáhly (vždy si vzpomenu na grandiózní benzinové motory u Hondy nebo Toyoty), ale gumovost prvních šestnáctiventilů francouzské produkce je ta tam. Dvoulitr si jde poctivě za svým a snaží se při tom. Jak se to pozná?
Po nastartování si cvrliká podobně jako japonská konkurence svůj tichý ocelový koncert a svěřenou porci benzinu při razantnějším sešlápnutí benzinu promění v solidní zátah. Nečekejme sice nářez, na druhé straně vidím ohromný pokrok u francouzských motorářů. Ve městě je benzin pružný a dá se s ním docela pěkně šetřit. V redakci jsem znám jako řidič šetřílek, a tak mnou dosažená městská spotřeba 7,6 l/100 km asi nebude moc reprezentativní. Za osm a něco se dá ale bez problémů po městě jezdit a ekoteroristé by se dostali až k 6,5 l/100 km, což se povedlo při nesouhlasném troubení zdržovaných řidičů i mně během dvoudenního provozu v pražských zácpách.
Mimo město už je třeba vážit slov i plynu. Dvoulitr se umí pěkně rozjet, ale říká si za to o větší dávku benzinu. Při ostrém ježdění za hranicí rychlostních limitu se nám bez problémů podařilo jezdit s ním za 11,2 l/100 km. Sotva jsme zvolnili až na hodného dědu, ručička palivoměru si dala říct a naše průměrná spotřeba se snížila na bravurních 6,8 l/100 km. Dlouho se to ale vydržet nedá a první traktor vám vezme vítr z plachet. Hodnota sedm a něco tak bude blíže skutečné realitě.
Chybí nám ještě obligátní dálnice. Proč ne, vždyť už jsme dlouho neprojeli dvoulitrový benzin. Při razantní jízdě rychlostmi nad 170 km/h naše spotřeba stoupá na poctivých 12,8 l/100 km. Šestiválec sice nemáme, ale papká dost. Co tedy zvolnit? Při konstantní stotřicítce už jsme na solidnějších 9,4 l/100 km. Když zvolníme na šetrných 100 km/h a udržujeme rychlost do kopce i s kopce, naše spotřeba klesá až k 6,6 l/100 km.
Během našeho týdenních testu dosahuje pěkné průměrné spotřeby 7,8 l/100 km. Je to hodně, nebo málo? Jestliže jezdíte málo a potřebujete reprezentační kočár, pak se vám investice do naftového dvoulitru nevyplatí. Oněch 70 000 Kč navíc za motor HDI totiž při předpokládané průměrné ceně benzinu i nafty 25,- Kč/l a předpokládané průměrné spotřebě 8 l/100 km u benzinového (tato hodnota je zcela reálná a dosáhne ji i ten, kdo zrovna nemá ve zvyku lechtat plyn) a 6 l/100 km u naftového motoru, pak se zmíněné cenové navýšení 70 000 korun u naftové verze oproti benzinové motorizaci zaplatí až po ujetí 140 000 km. To je dost brutální číslo a to nepočítáme rozdíl v cenách servisní péče, který bude opět hovořit ve prospěch benzinu.
A tak i když jsem starým příznivcem nafty, nemohu než konstatovat, že benzin se vyplatí více než nafta, navíc nabízí zvukově komfortnější a rychlejší svezení. Ale pojďme se na naftovou alternativu přesto podívat.
Naměřená dynamika C5 2,0i
Zrychlení:
0-100 km/h: 9,5 s
0-120 km/h: 13,5 s
0-140 km/h: 18,7 s
0-160 km/h: 27,5 s
0-180 km/h: 42,3 s
0-200 km/h: 59,2 s
Pružnost:
40 - 80 km/h: 2 st. 5,4 s; 3 st. 6,4 s; 4 st. 13,2 s; 5 st. 24,5 s
60-100 km/h: 3 st. 6,7 s; 4 st. 9,7 s; 5 st. 15,9 s
80-120 km/h: 3 st. 8,3 s; 4 st. 15,2 s; 5 st. 12,4 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:
1 – 45 km/h při 6 200 ot./min
2 – 90 km/h při 6 400 ot./min
3 – 135 km/h při 6 500 ot./min
4 – 170 km/h při 6 000 ot./min
5 – 200 km/h při 5 500 ot./min
Nejvyšší dosažená rychlost: 207 km/h
Převody:
40: 2 - 2600; 3 - 1900; 4 - 1300; 5 - 1000
60: 2 - 4250; 3 - 2900; 4 - 2100; 5 - 1600
80: 2 - 5500; 3 - 3900; 4 - 2900; 5 - 2250
100: 3 - 4800; 4 - 3600; 5 - 2800
120: 3 - 5800; 4 - 4300; 5 - 3300
140: 4 - 4900; 5 - 3900
160 4 - 5800; 5 - 4500
Excelentně šetrný, zn. 2,0 HDI
Dvoulitrová nafta je u francouzského koncernu PSA klasika. Dokonce tak uznávaná, že si našla místo pod kapotou vznětových Fordů, Volva, Jaguaru, Land Roverů nebo třeba dodávkových Fiatů. Jak se popere se zvýšenou pohotovostní hmotností druhé generace Citroënu C5?
Přeplňovaný vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním typu common-rail má zdvihový objem 1 997 ccm. Největší výkon činí 103 kW (140 k) při obligátních 4 000 ot./min. Maximální točivý moment dosahuje 320 Nm při 2 000 ot./min.
Typické nýtování si zachoval, i když za volantem nové C5 si lze připadat stejně jako za volantem Jaguar X-Type. Ten totiž výborně utlumil nýtování dvoulitru, což se nyní povedlo i Francouzům. Nakolik se inspirovali u Jaguaru nevíme, každopádně zvukový dojem za volantem i pro zbytek posádky je snesitelný. Zvenku už typický klapot poznáme více a opět po zahřátí motoru se ztiší až na hranici, která neobtěžuje ani kolemjdoucí.
Francouzská nafta jde hezky měkce odspodu, netrhá sice asflat, ale není ani líná. Představuje zlatý střed v nabídce koncernu PSA mezi velkými motory 2,2 HDI a 2,7 HDI a kompaktním 1,6 HDI. Jak se s ní jezdí po městě? Řidič si může vybrat mezi úspornou letargickou jízdou a dynamický ježděním ve stylu chipovaných oktávek. Zatímco sportovec za volantem naftové C5 si užije svých pět sekund slávy na každé křižovatce se spotřebou kolem 8 l/100 km, šetřílek se po městě pohybuje se spotřebou 5,5 l/100 km. A to je vskutku pěkná hodnota.
Mimo město si lze vyhrát s plynem ještě důrazněji. Otestovali jsme proto více jízdních stylů. Zatímco řidič „prase“ s nohou jako pravá neodlehčená cihla ze socialistických časů skončí po sto kilometrech se spotřebou 12,6 l/100 km, řidič „jedu podle předpisů“ dosáhl na spotřebu 6,4 l/100 km. Konečně řidič „nenajedu pod 1000 km s jednou nádrží“ dosáhne perfektní spotřeby 3,9 l/100 km při pekelném snažení a odlehčování plynu při jízdě s kopce a chytrých nájezdech do kopce(rozjet a nepřidávat do kopce). Průměrný řidič bude v pohodě jezdit se spotřebou 5,3 l/100 km.
Dálniční sprint naftě rovněž nevadí. Opět při rychlostním průměru 170 km/h na německých dálnicích jsme dosáhli na spotřebu 9,5 l/100 km, která se tak opět povážlivě přiblížila hodnotám u benzinového dvoulitru. Při dodržování stotřicítky spotřeba klesne na 7,3 l/100 km. Při úsporné konstantní jízdě rychlostí kolem 100 km/h jsme dosáhli na průměr 4,2 l/100 km.
Součástí našeho testu bylo takřka 1 000 kilometrů po německých dálnicích. Spanilou jízdu po novém domovském kraji francouzské C5 činila 4,3 l/100 km. To je bezesporu krásná hodnota, která dovoluje při sedmdesátilitrové nádrži ujet až 1 600 km. Kdo nevěří, ať vyzkouší. Při běžné jízdě bez kontroly jízdního stylu jsme běžně dosahovali hodnot kolem 6 l/100 km, což považujeme za naprosto běžně dosažitelnou hodnotu.
Nafta se tedy vyplatí leda notorickým šetřílkům a velkým cestovatelům. Vidina ujetí 150 000 km ale není u českého motoristy příliš obvyklá. Zeptejme se tedy čtenářů: plánujete ujet s vaší novou C5 více než 100 000 km v následujících pár letech? Pokud ano, pak byste měli začít přemýšlet o naftě. Pokud ne, rychle se vraťte v katalogu k benzinovým motorizacím, ušetřete pár desítek tisíc na pořizovací ceně a připravte se na lepší dynamiku o 100 kilogramů lehčího benzinu.
Naměřená dynamika C5 2,0 HDI
Zrychlení:
0-100 km/h: 10,6 s
0-120 km/h: 14,1 s
0-140 km/h: 19,8 s
0-160 km/h: 27,1 s
0-180 km/h: 42,3 s
0-200 km/h: 63,9 s
Pružnost:
40 - 80 km/h: 2 st. 4,8 s; 3 st. 4,9 s; 4 st. 11,4 s
60-100 km/h: 3 st. 6,4 s; 4 st. 9,9 s; 5 st. 14,1 s
80-120 km/h: 3 st. 8,3 s; 4 st. 6,7 s; 5 st. 9,7 s; 6 st. 16,1 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:
1 – 40 km/h při 5 100 ot./min
2 – 85 km/h při 5 100 ot./min
3 – 130 km/h při 5 000 ot./min
4 – 180 km/h při 4 900 ot./min
5 – 200 km/h při 4 400 ot./min
6 – 200 km/h při 3 750 ot./min
Nejvyšší dosažená rychlost: 200 km/h
Převody:
40: 2 - 2400; 3 - 1500; 4 - 1000; 5 - 800; 6 - 750
60: 2 - 3500; 3 - 2250; 4 - 1600; 5 - 1250; 6 - 1100
80: 2 - 4900; 3 - 3000; 4 - 2100; 5 - 1700; 6 - 1500
100: 3 - 3750; 4 - 2750; 5 - 2200; 6 - 1800
120: 3 - 4500; 4 - 3250; 5 - 2600; 6 - 2200
140: 4 - 3750; 5 - 3000; 6 - 2500
160: 4 - 4300; 5 - 3500; 6 - 2800