Test Citroën C5 2,0i vs HDI: s turbem nebo bez?

Citroën C5 je aktuálně žádaným vozem. Uvažujete o sedanu? Pak si u nás můžete vybrat mezi oběma dvoulitrovými verzemi.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Umělecké dílo, Nordický vzor
  2. Benzinový dvoulitr míří vysoko, Excelentně šetrný, zn. 2,0 HDI, Naměřená dynamika obou verzí
  3. Francouzská jízda, Za volantem hra na pocity
  4. Čechům se vyplatí benzin, Ceny, Technické údaje obou verzí
  5. Kompletní fotogalerie

Citroën C5 jsme vám již podrobně představili ve verzi Tourer s obvyklou naftou a neobvyklým, zato sametově fungujícím automatem. Co kdybychom vám dali vybrat ve verzi sedan mezi benzinovým dvoulitrem nebo dvoulitrovou naftou?

citroen_c5sedantest2/P2240740.JPG citroen_c5sedantest2/P2240737.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240804.JPG

Umělecké dílo

Nový Citroën C5 je skutečně krásným dílem a ve verzi sedan deklasuje svého předchůdce o 1 000 procent. Měl jsem předchozí generaci cé-pětky vysloveně rád, ale design nové generace je jako nebe a dudy. Zrcadlí to nejlepší z francouzského designu od uvedení modelu C4 před pár lety. Je tím skutečným středem mezi modely C4 a C6 z hlediska vyváženosti použitých stylistických kliček.

Příď cé-pětky je mohutná, žraločím úsměvem v předním nárazníku připomíná tak trochu Peugeot 407, ale i nový Ford Mondeo. Nezvyklý tvar předních světlometů zase inspiruje k roztažení přední masky do boku. Gril přední masky si u nových Citroënů od roku 2004 hraje s vlastním znakem v podobě dvojitého šípu. Podobně implementovat logo se například Mercedesu nepovedlo do dnešních dnů. Zkrátka francouzský design zaznamenává po chudých devadesátých letech renesanci.

citroen_c5sedantest2/P2240808.JPG citroen_c5sedantest2/P2240807.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240766.JPG

Při pohledu zepředu také zaujmou vnější zpětná zrcátka. Ta byla ještě v sedmdesátých letech vždy na stopce, jakoby hřib vyrůstající z podhoubí. V osmdesátých letech se rozšířil model zrcátek přilepených ke sloupku předních dveří v dolní úrovni prosklení. Nová C5 opět přichází se zrcátky na stopce a tak opticky zdůrazňuje dravost, kterou výše uvedené řešení moc nepřipomínalo i přes tuningovou oblibu tzv. DTM zrcátek.

Člověka při pohledu na design nové C5 zaujmou také zrcadlově obráceně tvarované přední mlhovky. Ty svým bohatým tvarováním opět rozšiřují design vozu a činí z něj francouzské rokoko. Totiž hravé, lehké, ale notně nařasené.

Boční profil nám nejvíce připomíná poslední generaci Fordu Mondeo. Bohaté tvary se nesou ve stylu přizvednuté spodní linie bočního prosklení, masivních dveří a odlehčených A a C sloupků. Řešení prosklení C sloupků pak spolu s rovným víkem zavazadlového prostoru jednoznačně připomíná nešťastný Citroën XM z počátku devadesátých let. Auto milované i zatracované, jehož kvality nebyly Evropany dodnes doceněny.

citroen_c5sedantest2/P2240815.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240818.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240827.JPG

Řešení do boku protažených koncových svítilen mi zase silně připomíná Audi A4. Kam to vlastně spěje globální design? Dočkáme se ještě někdy v budoucnu vrcholné extravagance let padesátých? Vzhledem k hospodářské krizi asi dlouho ne. I tak splňuje Citroën C5 mou představu o uměleckém díle.

Kdo ještě pochybuje? Přinášíme další důkaz - je jím skvostná záď nového sedanu. Ten na rozdíl od konfekčnějšího kombi přináší krásné řešení v podobě konkávního zadního skla. Zatímco víko zavazadelníku a koncové svítilny upomínají spíše na Audi A4, konkávní sklo tu naposledy bylo u Citroënu CX v osmdesátých letech.

Citroën C5 je trefon do černého a trefou, která konkuzrenci zabolí. Jakou daň za to platí sám Citroën? Trochu vyšší pohotovostní hmotností, která pokořuje všechny současné evropské konkurenty. Za krásu se zkrátka platí.

Nordický vzor

Francouzi si vzali u nové cépětky vzor z interiérů německých a severských značek. Zatímco pokus o tradicionalismus nových tvarů ve smyslu interiérů u švédského Volva nevyšel, německá architektura a la Audi je na světě. Kde všude došlo k největším změnám?

citroen_c5sedantest2/P2240880.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240877.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240875.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240883.JPG

Po otevření interiéru chvíli přemýšlíme, jestli jsme se nespletli. Interiér se opravdu výrazně inspiroval u Audi. Ale špetka francouzského koření zůstala. S chutí usedáme do přepychových křesel vpředu. Nejsou to sice měkké gauče předchozí generace, které jsme tolik milovali a které by nám mohla závidět i liška bystrouška z televozní pohádka se s vým prachobyčejným houpacím křeslem, ale hodně se k nim blížily. To nová křesla mají sportovní vzhled a taky se v nich sportovně sedí. Nemůžeme si přitom vynachválit hlavové opěrky hodně připomínající proslulé opěrky u Saabu.

Sezení v nové C5 je skutečně luxusní. Výhled z vozu je směsicí velkého panorama a technicistních křivek nové palubní desky. Snaha o německou dokonalost se přenesla do architektury palubní desky. Křídla v podobě přístrojového štítu nesou sdružené analogové přístroje s digitálními vícebarevnými displeji.

citroen_c5sedantest2/P2240898.JPG citroen_c5sedantest2/P2240903.JPG citroen_c5sedantest2/P2240894.JPG

Středový panel v benzinové motorizaci představoval úplný základ s obyčejným krystalovým displejem, v naftové verzi nesl sdružený palubní počítač s kvalitní navigací. Pod nimi se nachází obvyklá směs tlačítek, která se snaží napodobit německou kulturu. Zatím se to Francouzům nepovedlo, ale dlužno přiznat, že je daleko dokonalejší než u první generace C5. Palubní deska jako celek působí svěžím a přísným dojmem a získala si nás svou celkovou přehledností.

Na zadních sedadlech se udála malá revoluce. Sedí se výrazně níže než u předchozí generace a také strop se pořádně snížil, za sportovní profil tak cépětka platí tímto způsobem. Na druhé straně po dostatečném uskrovnění cestujících vpředu si mohou i ti vzadu užívat dost místa v oblasti kolen a nártů. Je tdy prostor na zadních sedadlech dostatečný? Je i není. Pro dvoumetrové cvalíky se 120 kilogramy živé váhy žádná sláva. Pro štíhlou blondýnu s pasem jako Twiggy hotová ložnice. Horší je to s výškou, protože dvoumetrový dlouhán si musí zvyknout na přítomnost nízkého stropu, což by ho v předchozí C5 nepotkalo. Jinak je ale v C5 místa dost.

citroen_c5sedantest2/P2240910.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240911.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240912.JPG

Zavazadlový prostor nové cé-pětky jde opačným směrem než předchozí generace. Zatímco první generace C5 disponovala perfektním přístupem díky řešení karosérie typu hatchback a vytvářelajednolitý zavazadlový prostor bez výdutí, nová C5 ubrala řešením karosérie ala sedan na přístupnosti a zcela německy pojala i výdutě, kterými zakrytovala hluchá místa za zadními podběhy.

Zavazadelník má základní objem 439 litrů, což věru není hodně. Po sklopeních opěradel zadních sedadel se objem dá zvětšit o pár set kubíků (přesný objem jsme nezjistili). Trochu nás mrzelo řešení sklápění zadních sedadel, které není tak jednoduché jako například u Fordu Mondeo. Tam se jedním pohybem při sklápění opěradel sklopí i sedáky. Zde je třeba nejprve vyklopit sedáky a po odstranění hlavových opěrek teprve sklopit opěradla. Který systém vám přijde jednodušší? Samozřejmě, Citroën C5 je managerským kočárem, nikoliv stěhovákem, ale chytrým řešením by se vyhýbat neměl.

citroen_c5sedantest2/P2240869.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240857.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240861.JPG

Drobnou výtku lze také směřovat k užšímu profilu mezi zavazadlovým prostorem a kabinou po sklopení opěradel zadních sedadel. To je dáno profily karosérie a také zakrytovanými vzpěrami víka zavazadelníku. Pokud tedy nemíníte zdělat z C5 dodávku, budete spokojeni.

citroen_c5sedantest2/P2240848.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240850.JPGcitroen_c5sedantest2/P2240853.JPG 

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C5 2
Rok výroby: 2009
Stav: 154 125 km
Cena: 165 000 Kč
Citroën C5 2
Rok výroby: 2010
Stav: 169 854 km
Cena: 205 000 Kč
Citroën C5 2
Rok výroby: 2009
Stav: 149 887 km
Cena: 165 000 Kč