Kapitoly článku:
Za volantem
Palubní deska je směsicí sportovních akcentů, daných vespod plochým volantem či tubusy rámovanými přístroji, a retroprvků připomínajících doby, kdy palubní desky automobilů byly běžně leskle lakovány (k tomu se v moderních dějinách vrátil relativně nedávno vůz Fiat Coupe). Znalec soudobých automobilů koncernu PSA bude potěšen známými páčkami pod volantem včetně segmentů tempomatu a rádia, panelem rádia i displejem palubního počítače ve střední části středové konzoly, a to včetně logiky jejich ovládání.
Středu přístrojového štítu dominuje velká stupnice analogového ukazatele rychlosti, doplněná vlevo rovněž konvenční rafičkou osazeným otáčkoměrem a vpravo pak digitálním ukazatelem. Na něm se objevují údaje počítadel ujeté vzdálenosti, palivoměru, tempomatu i ukazatele doporučujícího řadit „v tu pravou chvíli“. Jeho pokyny jsou většinou poměrně racionální, ale v táhlém stoupání řidiče často nutí k neracionálnímu řazení nahoru a „přetahování“ motoru, což pohonné jednotce ani spotřebě nesvědčí.
Na silnici
Zkoušený vůz jsme měli k dispozici jen velmi krátkou dobu a za jeho volantem jsme strávili pouze necelých 250 km. Motor je účinně tlumen a výrazněji se projevuje pouze při otáčkách nad hranicí 4 000 ot./min., při pomalé jízdě za studena však nebyla kultivovanost jeho chodu na zrovna vysoké úrovni a volnoběžné otáčky v tomto režimu rovněž přesahovaly obvyklé hodnoty. Je však třeba připomenout, že tento vůz měl v době našeho testu najeto necelých 500 km a lze očekávat, že se kultivovanost jeho běhu časem zlepší stejně jako spotřeba.
Při jejím měření jsme vzhledem ke krátké době testu byli nuceni vycházet z hodnot udávaných palubním počítačem. Ve městě jsme se pohybovali okolo 7,6 l/100 km a mimo něj pak v okolí 6,0 l/100 km, což ale lze považovat za stále slušné hodnoty. Jinak v nás motor zanechal velmi dobrý pocit a svojí schopností zrychlovat z nízkých otáček a ochotou točit se nám připomínal „šestnáctistovky“ z počátku devadesátých let, kdy se ještě tolik „nehrálo“ na emise.
Podvozek již není tolik měkký a náklony karosérie v zatáčkách jsou minimální, přesto se však nejedná o žádný sportovní stroj, i když všestranný pokrok proti předhcozí generaci řady C3 je markantní. Ačkoli je i ve svižně projížděných zatáčkách chování vozu dlouhou dobu neutrální, jednoduchá koncepce zadní nápravy s vlečenými rameny hrozí na nerovnostech odskakováním, rovněž akustické tlumení rázů od vozovky neplnilo zcela naše očekávání.
Brzdy s kotouči vpředu a bubny vzadu a jejich účinek odpovídají poslání vozu, řazení poněkud vpředu uloženou pákou má krátké dráhy, ale k jeho přesnosti jsme měli drobné výhrady třeba při řazení pětky z vytočené čtyřky. Řízení je extrémně lehké, což ocení zvláště ti, kdož se často pohybují ve městě. Na druhou stranu mu však kupodivu nelze upřít potřebnou dávku přesnosti a do volantu skrze něj navíc nepronikají nerovnosti vozovky. Ani na opravdu špatných cestách posádku neobtěžují pazvuky z útrob dveří či palubní desky.
A vystupujeme
Zkoušený vůz v nás i přes velmi krátkou dobu, kterou jsme s ním mohli strávit, zanechal vesměs dobré dojmy a přesvědčení, že i v tuhé konkurenci si najde své zákazníky, kteří ocení především jeho vpravdě exkluzivní vzhled, zajímavě pojatý interiér, bohatou výbavu a sympatický motor s příjemným tahem ve všech režimech.
Stručné technické údaje | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4 |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 397 cm3, zážehový, VTi |
Nejvyšší výkon | 72 kW (95 k) při 6 000 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 136 N.m při 4 000 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,6 s |
Nejvyšší rychlost | 184 km/h |
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů | Man., 5 st. |
Pohotovostní hmotnost | 1 075 kg |
Nejvyšší přípustná hmotnost | 1 576 kg |
Min. objem zavazadlového prostoru | 300 l |
Průměrná spotřeba (město/mimo město/kombinace) | 7,6/4,8/5,8 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 466 mm |
Délka/šířka/výška | 3 941/1 994/1 538 mm |
Vůz k testu zapůjčilo brněnské dealerství Carling.