Kapitoly článku:
- Důležitá novinka, Evropa bez benzínového turbomotoru, Nový podvozek
- Hubená škála motorů za dobré peníze, S Octavií z očí do očí, Velkorysá výbava
- Na první pohled, Prostorný a důvěryhodný, Slušný zavazadelník
- Za volantem, Nesmyslná kontrolka, Na silnici, A vystupujeme
- Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Hubená škála motorů za dobré peniźe
Vozy asijských výrobců často trpí omezenou nabídkou výbav a motorů. Zvláště ve druhém případě to bohužel zatím platí i pro Chevrolet Cruze, neboť je k dispozici pouze s trojicí čtyřválcových pohonných jednotek. Oba zážehové motory přitom nesou na svých ventilových vících nepříliš populární heslo Ecotec a vyznačují se pouze proměnným časováním ventilů, další progresivní finesy bychom zde hledali marně.
Jako zajímavá volba se přitom jeví vznětový dvoulitr, který je z celé palety nejsilnější, ale zároveň za něj není třeba připlácet nijak horentní sumy. Základní provedení Base můžete mít v kombinaci s jednotkou 1,6 l za 319 900 Kč a s „nafťákem“ za 361 900 Kč (ovšem již s klimatizací), ve všech případech přitom budeme hovořit o cenách včetně DPH a po zohlednění plošné zaváděcí slevy ve výši 20 000 Kč na všechny verze. Přikročíte-li k pořízení skrze leasing, můžete mít Cruze od 279 112 Kč.
Střední provedení LS startuje s šestnáctistovkou na 345 900 Kč, za motor 1,8 l se připlácí 20 000 Kč a za „nafťák“ dalších 50 000 Kč, ovšem posledně zmíněný motor je ve stupni LS dodáván již včetně sady LS Plus, o níž bude řeč v následujícím odstavci. Nejvyšší výbava LT je k dispozici za 409 900 Kč s motorem 1,8 l, vznětová jednotka je pak o 50 000 Kč dražší. Je tedy zřejmé, že pokud bude Cruze na našem trhu trpět nějakým hendikepem, bude to právě omezená škála veskrze konvenčních motorů.
S Octavií z očí do očí
Atraktivita Chevroletu Cruze zkrátka plyne především z kombinace bohaté výbavy a příznivé ceny. Základní provedení Base totiž disponuje třeba ABS s EBD a ESP, šesticí airbagů včetně těch hlavových, centrálním zamykáním s ovládáním na dálku, elektrickým ovládáním předních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, výškovou regulací volantu i obou předních sedadel či rádiem na CD a MP3, doplněným ve středové konzoli vstupem pro externí zařízení typu iPod.
Pro porovnání, faceliftovaná Škoda Octavia se nyní prodává za 349 000 Kč za nejlevnější verzi Classic s motorem 1,4 MPI/59 kW, která však v porovnání s nejlevnějším Cruzem postrádá třeba rádio, dálkové ovládání centrálního zamykání nebo výškovou regulaci sedadla spolujezdce. Krátké srovnání s bestsellerem Octavií doplníme konstatováním, že Cruze je ve všech základních rozměrech o něco větší. Délka/šířka/výška u něj činí 4 597/1 788/1 477 mm, Octavia se pak vyznačuje hodnotami 4 572/1 769/1 462 mm. Výrazný je však rozdíl v rozvoru náprav, který je klíčový jak pro velikost interiéru, tak pro jízdní vlastnosti a stabilitu. Zatímco Chevrolet Cruze disponuje rozvorem 2 685 mm, Octavia se musí spokojit 2 578 mm, a věřte, že deset centimetrů již opradu poznáte. Ve prospěch Octavie však jistě hovoří nejen již zmíněná širší škála pohonných jednotek, ale též variabilnější zavazadlový prostor s větším základním objemem (560 l vs. 450 l).
Velkorysá výbava
Jak jsme u asijských vozů zvyklí, příplatková výbava ani u Cruze v podstatě neexistuje a omezuje se prakticky jen na metalízu, klimatizaci k provedení Base (+ 15 000 Kč), šestistupňovou automatickou převodovku k benzínovým motorům (+ 30 000 Kč) či elektricky ovládáné střešní okno (+ 15 000 Kč) a kožené čalounění (+ 35 000 Kč) pro provedení LT. V případě modelu Cruze však tento stav příliš nevadí, neboť vše zde máte vlastně již ve standardu.
Od výbavy LS se cenový rozdíl mezi srovnatelně vybavenou Octavií dále prohlubuje. Verze LS, která bude dle našeho názoru nejprodávanější, totiž kromě jiného disponuje klimatizací s manuální regulací, elektrickým ovládáním všech oken, palubním počítačem, středovou loketní opěrou vpředu či dvouose stavitelným volantem. Většina zákazníků určitě sáhne k výhodné sadě LS Plus (s naftovým motorem standardně), která výbavu za pouhých 18 000 Kč obohatí o kožené potahy volantu a řadicí páky, šestnáctipalcové lité ráfky, mlhovky, ovládání rádia na volantu nebo parkovací asistent vzadu. „Top-end“ verze LT pak přidává ještě dešťový senzor pro stěrače, automatickou klimatizaci, vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním, tempomat, rádio s měničem na 6 CD nebo litá kola o průměru 17 palců.
Testovaný vůz: | Chevrolet Cruze 1,6 l LS |
Cena zkoušeného vozu: | 375 400 Kč* |
Cena základního provedení: | 319 900 Kč* |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 6x |
El. řízení podvozku: | ABS, EBD, ESP |
Centrální zamykání: | Ano, na dálkové ovládání |
El. ovládání oken: | Ano, 4x |
El. ovládání zrcátek: | Ano, včetně el. vyhřívání |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano |
Stavitelný volant: | Ano, výškově a podélně |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná |
Tempomat: | Ne |
Klimatizace: | Ano, man. |
Autorádio: | Ano, na CD a MP3 |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ano |
Palubní počítač: | Ano |
*zvýhodněná zaváděcí cena při platbě v hotovosti