Kapitoly článku:
Za volantem
Volant s plochým středem je dosti velký, nicméně červeně stehované kožené čalounění přidalo na tloušťce jeho věnce. Houkačka se aktivuje archaickým způsobem pouze dvojicí vyznačených tlačítek na příčných ramenech, v páčkách pod volantem se na obvyklých místech ovládají blinkry a vnější osvětlení (s automatickou aktivací potkávacích světel po nastartování) a stěrače s ostřikovači. Přístrojový štít nese čtveřici obvyklých, přehledných, zeleně podsvícených analogových ukazatelů a sadu kontrolek ve spodní části stupnic tachometru a táčkoměru.
Na středu palubní desky se v jistém osamocení nachází digitální hodiny. Středové konzoli dominuje vestavěná audiosoustava s rozměrným, zeleně podsvíceným displejem a opravdu mimořádně přehledným a snadným ovládáním rádia, CD, MP3 i vstupů externích zařízení. Pod ní pak najdeme opět velmi přehlednou regulaci topné a ventilační soustavy s manuálně připínatelnou klimatizací a recirkulací. Ještě níže se nachází popelník se zapalovačem cigaret a menší otevřená odkládací schránka. Těch je uvnitř Avea jen velmi málo, kromě kapes v předních dveřích a schránky před spolujezdcem zde najdeme jediný držák nápojů, a to až na konci středové konzole.
Na silnici
Ani paket Sportline sedanu Aveo nezajistí nijak sportovní jízdní výkony, ale ruku na srdce, od vozu tohoto druhu je snad ani neočekáváme. Motor naskakuje snadno a jeho chod je klidný a do hranice 3 000 ot./min. i dobře tlumený. Ve vyšších otáčkách je třeba připravit se na vyšší hladinu hluku. Během našeho testu jsme byli nuceni jezdit převážně se zapnutou klimatizací, jež opravdu citelně ovlivňuje výkonovou charakteristiku pohonné jednotky, jakmile ji však odpojíte, motor vás příjemně překvapí svým výkonem a přiměřeným tahem již v pásmu středních otáček. Pérování je laděno dosti měkce, přesto se rázy od vozovky do prostoru pro cestující přenášejí poměrně citelně.
Jakmile se s vozem rozjedete, je vám jasné, že byl konstruován na klidnou jízdu, podélnou stabilitu zkoušeného exempláře jsme hodnotili dobře, horší to s ním ale bylo v zatáčkách a na nerovnostech, kde zvláště zadní kola poněkud odskakovala. Třeba je též počítat s náklony poměrně vysoké karoserie v zatáčkách a její citlivostí na poryvy bočního větru. Brzdy jsou přiměřeně ostré, ale záhy vadnou, řazení převodovky s vhodným odstupňováním je i přes použití dosti dlouhé páky překvapivě přesné, taktéž řízení půsbí přesným dojmem, částí zřejmě i díky nevýraznému projevu jeho posilovače.
A vystupujeme
Za volantem Chevroletu Aveo jsme ve zkráceném testovacím režimu strávili 620 km. Jeho určení dané cenou, jízdními výkony a celkovými proporcemi karoserie jsme zhodnotili jako adekvátní a edici Sportline považujeme po všech stránkách za skutečně zdařilou. Jde o prostorný, rodinný cestovní vůz nabízený v úhrnu své výbavy za skutečně atraktivní cenu. Co se spotřeby týče, v průměru jsme se pohybovali v okolí velmi slušné hodnoty 6,5 l/100 km, v úvahu je třeba vzít takřka permanentní zapojení energeticky náročné klimatizace a vesměs mimoměstský provoz. Na počátku testu měl stroj najeto teprve 3 000 km, takže je možné, že se jeho dynamické parametry ještě zlepší a spotřeba klesne.
Vůz k testu zapůjčilo brněnské dealerství Renocar
Kompletní technické údaje |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4, DOHC |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 399 cm3, zážehový |
Vrtání/zdvih | 77,9/73,4 mm |
Stupeň komprese | 10,5:1 |
Nejvyšší výkon | 74 kW (100 k)/6 400 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 131 N.m/4 200 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,9 s |
Nejvyšší rychlost | 175 km/h |
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů | Man., 5 st. |
Zákl. objem zavazadlového prostoru | 400 l |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Hmotnost pohotovostní/maximální | 1 155/1 573 kg |
Spotřeba paliva komb. | 5,9 l/100 km |
Spotřeba paliva město | 7,9 l/100 km |
Spotřeba paliva mimo město | 4,7 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 480 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1 450/1 410 mm |
Rozměr pneu | 185/60 R14 |
Délka/šířka/výška | 4 310/1 710/1 505 mm |
Naměřené hodnoty
Otáčky motoru na jednotlivé rychlostní stupně při silničních limitech |
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | - | - | - |
2 | 3 500 ot./min. | - | - |
3 | 2 200 ot./min. | 4 100 ot./min. | - |
4 | 1 750 ot./min. | 3 100 ot./min. | 4 500 ot./min. |
5 | 1 300 ot./min. | 2 450 ot./min. | 3 500 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 14,28 |
2 | 14,16 |
3 | 14,03 |
Průměr | 14,157 |
Pružnost | |
60 – 100 km/h | |
3. st. | 10,65 s |
4. st. | 15,15 s |
| |
80 – 120 km/h | |
4. st. | 13,05 s |
5. st. | 20,91 s |