Test Bureko H2X: Sen skutečností

V dalším z řady speciálních vánočních testů vám představujeme Hummer, k jehož výrobě se Hummer nikdy neodhodlal. Atraktivní design někdejšího konceptu HX ale nadchl muže, který je pro splnění svých snů ochoten udělat víc než většina nás ostatních…
Seznam kapitol
  1. Původ a technika; První dojmy za volantem
  2. Milovické rochnění; Generační obměna
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Známe to všichni: na autosalonu se představí koncept, který nás z toho či jiného důvodu vezme za srdce. „Kéž by to opravdu vyráběli,“ povzdechneme si v takové situaci, protože dobře víme, že něco tak fantastického/futuristického/nepraktického/excentrického/bláznivého nikdo nikdy do výroby nepustí. A tím to pro nás končí. Ne tak pro Františka Janeše. Když v roce 2008 poprvé viděl Hummer HX, koncept zkráceného a sníženého Hummeru, hned věděl, že ho chce. A rozhodl se, že když ho nehodlá vyrábět Hummer, vyrobí si ho sám.

Inspirace konceptem

Výsledkem čtyř let vývoje, testování a schvalování je Bureko H2X, unikátní přestavba Hummeru H2. Jedná se vlastně o výběhový model (viz závěr testu), ale to mu rozhodně neubírá na působivosti. Vypadá jako speciál, který zabloudil do provozu z nějakého dálkového pouštního maratonu. Nebo rovnou ze Šíleného Maxe. Už Hummer H2 se svými hranatými tvary působí jako komiksový hrdina, kterému kreslíř namaloval absurdně velká ramena, ale Bureko s o půl metru zkráceným rozvorem, nízkou střechou a do stran vystrčenými terénními pneumatikami je stejný komiksový hrdina, kterému se vymknuly z rukou injekce testosteronu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Expediční verzi modelu H2X poznáte podle speciálních off-road pneumatik nebo dvojice lopat na zkosené zádi; existuje i provedení pro silniční provoz

Podobně jako mnohé klasické off-roady má Bureko tu zvláštní přitažlivost aut, jejichž proporce nejsou diktovány stylingem, ale funkčností. Extrémně krátké převisy vypadají dobře, protože dávají autu velké nájezdové úhly. Krátký rozvor znamená především lepší manévrovatelnost mezi stromy nebo na velkých terénních zlomech.

Styl dotváří expediční výbava: elektrický naviják v nárazníku, světelná rampa, dvojice náhradních kol za krátkou dvoumístnou kabinou a pár poctivých lopat na zkosené zádi. (Existuje i silniční verze bez těchto vymožeností, ale zato s komfortními sedačkami, silničním pérováním i obutím a interiérem čalouněným dle přání zákazníka.)

Podsaditá kompozitová karoserie poměrně věrně kopíruje vzhled konceptu Hummer HX. Jeho výkresy sice František Janeš nezískal, ale pro inspiraci dobře posloužil věrně vyrobený angličák. Kompozit je křehký, ale natolik pevný, že běžné terénní nehody pro něj nepředstavují žádnou výzvu. „Když se třeba bokem opřete o strom nebo o svah, sedřete barvu, ale karoserii se nestane vůbec nic,“ vysvětluje Michal H., testovací jezdec a vývojový technik Bureka.

Testy | Off-roady | Land Rover

Test Land Rover Defender Rough: Jeho revírem je Pařížská? 

Když vezmete za masivní plastovou kliku, musíte pořádně zvednout koleno, abyste dostali chodidlo na vysoký práh. Po vklouznutí za volant se ocitnete v nízko položené anatomické sedačce Sparco se čtyřbodovým bezpečnostním pásem. Palubní deska je upravená z Hummeru, ze kterého pochází i velký čtyřramenný volant a volič automatické převodovky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V interiéru najdete spoustu dílů z Hummeru, ale i robustní ochranný rám, anatomické sedačky nebo vysílačku

Překvapením je pozice za volantem. Nesedíte s nohama pod sebou jako ve většině SUV, ale jako v závodním autě – relativně nízko nad podlahou, s nohama před tělem a relativně vertikálně orientovaným volantem blízko hrudníku. Paráda!

Rozmazlování nečekejte

Když se napíše, že je odněkud vidět jako z tanku, většinou je to jen málo nápaditá metafora líného autora, ale za volantem Bureka H2X se skutečně cítíte jako operátor vojenské techniky. Dramaticky snížené, kolmé a ploché čelní okno připomíná průzor; nad vámi se proplétá konstrukce masivního ochranného rámu a na střeše i sloupcích vidíte povrchově neupravené kompozitové díly; a pokud jde o pohled dozadu, musíte se spolehnout na obraz z dodatečně namontované couvací kamery. Původní vnitřní zrcátko tu zůstalo jen proto, že obsahuje kompas.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Základem terénních schopností H2X je už samotný tvar: krátký rozvor v kombinaci s extrémními nájezdovými úhly

Vojenská auta připomíná i vysílačka trůnící na palubní desce a tlačítko kompresoru pro dofukování kol z kabiny, což je specialita Hummeru. Tohle auto prostě dává všemi možnými způsoby najevo, že to rozhodně není žádná hračka pro zpovykané slečinky. A to jste ještě nenastartovali…

Radosti
Suverenita v těžkém terénu
Perfektní pozice za volantem
Vzhled dakarského speciálu
Dvě lopaty ve výbavě
Poctivý americký sound
Je to unikát
Starosti
Nulový výhled dozadu
Spartánská kabina
Už se nevyrábí
Majitelé, kteří s ním jezdí jenom po silnici
8  /10
114 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie114 fotografií
Bureko H2X test AutoRevue.cz 108.jpg Bureko H2X test AutoRevue.cz 104.jpg Bureko H2X test AutoRevue.cz 095.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Původ a technika; První dojmy za volantem
  2. Milovické rochnění; Generační obměna
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
Land Rover Freelander 1.95
Rok výroby: 2003
Stav: 172 633 km
Cena: 93 000 Kč
Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2002
Stav: 221 106 km
Cena: 63 000 Kč
Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2003
Stav: 177 959 km
Cena: 95 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků