82
Fotogalerie

Test BMW X6 xDrive50i: Úspěšný kritice navzdory

Kapitoly článku:


Jak bude asi jezdit X6 M?

Nejprve pár čísel. Testujeme BMW X6 xDrive50i, takže je pod kapotou dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec o objemu 4,4 l disponující výkonem 330 kW (450 k) dostupným v rozmezí 5500-6000 ot./min a točivým momentem 650 Nm (2000-4500 ot./min). I s řidičem takové auto váží 2245 kg, přesto ale zvládne stovku za 4,8 s a rozjede se na 250 km/h. Kdyby ho neutnul omezovač, určitě bude pokračovat ještě dále a nebude mu to činit žádný problém.

Po tomto testu mi není zcela jasná jedna věc. Na co je tu X6 M? Tahle standardní 50i totiž jezdí neuvěřitelně a hodně rychle. Když si uvědomíte za volantem této v podstatě civilní verze, že M má 575 koní (!), začnou vám vstávat vlasy hrůzou. Už toto s jistou nadsázkou dokáže přepisovat fyzikální zákony, jak potom musí jezdit X6 M? A k čemu vlastně bude to emko někdo potřebovat?

_DSC0916.JPG_DSC0918.JPG
Přeplňovaný osmiválec má výkonu na rozdávání. Že se musí starat o 2,2 tuny? To mu je úplně jedno. 

Garantuji vám, že během pár kilometrů rychle zapomenete na to, jak velké a těžké auto řídíte. Osmiválec si s hmotností 2,2 tuny jen tak pohrává. Když mu přitopíte pod kotlem, nemá nejmenší problém katapultovat vás do sedačky, kde vás bude držet do té doby, dokud nezaúřaduje omezovač.

Na dálnici se rychlost tak trochu ztratí, ostatně ve 200 km/h se auto tváří, jako kdyby jelo osmdesátkou, ale speciálně na okreskách ona zmiňovaná (a falešná) lehkost krásně vynikne. Motor jednou pořádně zabere a vy kousek za právě projetou zatáčkou jedete 160 km/h. Pružné zrychlení je masivní a naprosto samozřejmé.

Nejlepší na tom všem ale je, že to není pouze o rychosti na rovinkách. BMW X6 prokázalo jedovaté a pořádně výkonné brzdy, prokázalo také skvělý podvozek, který dokáže udržet tento tank v zatáčce hodně, ale opravdu hodně dlouho. Přirozeně totálně přestřelený nájezd do zatáčky se rovná nedotáčivému smyku, ale s trochou rozumu k takové věci nikdy nedojde. Pohon všech kol posílá více na zadním diferenciál. Když si v oblouku pomůžete plynem, je auto spíše přetáčivé.

_DSC0920.JPG_DSC0926.JPG
Myslete si, co chcete, fakt, že BMW X6 je jedním z nejlépe jezdících takto velkých aut na trhu, to nezmění. M paket přináší kromě jiného sportovně naladěný podvozek, nastavitelnou tuhost tlumičů a vzduchové odpružení na zadní nápravě. 

Celé to je skoro až absurdní. To, jak takto těžké auto zatáčí, jak dlouho se dokáže držet zvolené stopy, jak rychle umí letět po okreskách. Opět musím zopakovat, že pokud má být X6 M ještě lepší (i podvozkově), pak si to nedokážu úplně představit.

I X6 je vysoké auto, kde se sedí vysoko. Pokud mám co nejvěrněji přiblížit rychlou jízdu po okreskách, představte si, že hrajete něco jako Need for Speed, kde to pražíte na maximum městskými ulicemi, k notebooku máte samozřejmě připojený volant a hrajete si v kuchyni u stolu na vysoké dřevěné židli. Tak přesně nějak takto na mě BMW X6 působí při ostré jízdě.

Na svět se díváte s nadhledem, krajina ubíhá kolem strašidelně rychle a řízení je umělé. Při tom veškerém obdivování schopností podvozku jsem nakonec úplně nepochopil, proč vlastně u takto jízdně schopného auta BMW nasadilo tak dámské řízení. Ano, dámské, to je to správné slovo. Je jedno, který z jízdních režimů si nastavíte, řízení je pořád velmi lehké a má poměrně velký převod, takže budete muset až příliš často přehmatávat.

_DSC0944.JPG_DSC0940.JPG
BMW X6 má výborný podvozek, který mu dává jízdní vlastnosti podstatně lehčího auta. Celé to ale kazí necitlivé, umělé a přeposilované řízení. Hodil by se také ostřejší převod. Realita je taková „dámská“, což asi nebude náhoda. Naopak převodovka je výborná.

Nicméně toto berte jako fakt a jako povzdech člověka, který velmi pravděpodobně nepatří do skupiny zákazníků prahnoucích po X6. Je jasné, že dámské řízení je zde naprosto na místě, protože dámy vídáme za volantem tohoto modelu velmi často. A stejně jako v terénu s tímto autem nakonec přece nikdo nebude blbnout ani na okreskách. Kde se ale bude blbnout, to budou samozřejmě dálnice. A tam X6 válí.

Z dálnic až do města

Určitě vám nemusím vysvětlovat, jak moc dobře se osmiválcová X6 cítí v levém dálničním pruhu. Ve 150 km/h točí motor na osmičku něco málo přes 2000 ot./min a řidič jenom tak lehce hladí pedál plynu. Musí, protože pokud ho přišlápne více, převodovka podřadí a auto okamžitě vystartuje vpřed. Bez mrknutí oka máte na tachometru 200 km/h. Rychlá jízda v přímce je věc, na kterou je tohle auto vysloveným expertem.

Ale takto rychle se u nás samozřejmě jezdit nemůže. Při takové lehce nepředpisová jízdě umí být testovaná X6 maximálně komfortní. Byl jsem překvapen tím, jak dobře funguje sportovní podvozek na základních devatenáctipalcových kolech. Je totiž velice komfortní, k tomu přidejme perfektní odhlučnění motoru a příjemné vědomí, že můžete kdykoliv  ujet prakticky komukoliv. Takto vypadá cestování na úrovni.

_DSC0956.JPG_DSC0959.JPG
Devatenáctky možná vypadají jako malá kola, ale podvozek na nich funguje výborně. BMW X6 umí být velmi pohodlné auto. 

A spotřeba? Samozřejmě nikdo nemůže čekat, že budeme jezdit za 9,7 l/100 km, jak nám udávají tabulky. Jízda na tempomat rychlostí 150 km/h skončila podle palubního počítače s hodnotou 13,7 l/100 km, což považuji za výborné číslo. Běžně není zas tak velkým problémem jezdit mezi jedenácti a dvanácti litry.

Přirozeně dovádění na okreskách bez problémů pokoří třicet litrů a popojíždění v městských kolonách také nepotěší zastánce ekologie. V dopravních špičkách ukazoval palubní počítač 19,5 l/100 km. Ale jel jsem v režimu Eco a měl jsem zapnutý start/stop systém.

Když se tak zamyslím nad BMW X6 jako nad celkem, musím říci, že jde o velmi pohodlné auto. Osmiválec je příkladně kultivovaný, v interiéru vládne absolutní ticho (nebýt těch pazvuků) a podvozek je hodně komfortní. Možná je ale škoda, že je vše tak tiché. Zvenku má totiž 50i dost zajímavý zvuk, o kterém uvnitř téměř nevíte. A to ani v případech, že jedete v režimu Sport+ co to dá. Vzhledem k rychlosti, jakou umí tohle auto vyvinout, tu nakonec trochu schází emoce.

Ale jak jsem psal výše, nejsem si úplně jistý tím, že to někomu bude vadit. Protože tady prostě jde především o to, že člověk sedí v osmiválcové X6. A to stačí. 

_DSC0822.JPG_DSC0833.JPG

BMW X5

S prvním BMW X5 přepsalo BMW pravidla hry a nastavilo standard luxusních SUV. V roce 2018 přišla na trh už čtvrtá generace. Oproti předchozím verzím je větší a má asistent jízdy v koloně, startování mobilním telefonem aj.

Ceny, data, motory • Test BMW X5 (G05) • Plug-in hybrid • Test BMW X5 M50d 

Doporučujeme

Články odjinud