Test: BMW X6 M50d – špatný výborný

Písmenko M má v kontextu automobilky BMW zvláštní moc. Motorsport, emoce, zážitky z jízdy, zážitky z řízení. Může vůbec něco takového splnit SUV těžké více než dvě tuny s pohonem všech kol a dokonce naftovým motorem?
Seznam kapitol
  1. Hlavně nenápadně, Jaká hmotnost?
  2. Dvě sta za čtrnáct, Pohled fanouška BMW M
  3. Objektivně řečeno, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Automobilka BMW se už poněkolikáté vydala proti proudu, respektive proti všem svým tradicím. Určitě nemusím připomínat, kolik komentářů a rozhořčených reakcí vyvolal příchod tak obludných, těžkých a kdo ví jakých ještě modelů X5 a X6 doplněných o písmenko M. Mně se v této souvislosti vybavuje jeden velmi rozhořčený názor, který říkal něco v tom smyslu, jakože dobrý, nasedneme a půjdeme sportovat na dálnice.

Testy | BMW | BMW X5

Test: BMW X5 M - brutálně výkonný

Kdo četl test BMW X5 M z minulého roku, ten dobře ví, že tomu tak není. To, co dokázali u divize M s obrovským a těžkým SUV a především s jeho podvozkem, dodnes tak úplně nedokážu pochopit. Stačí najít dostatečně širokou zatočenou okresku a můžete se za volantem bavit. Jen je potřeba se smířit s tím, že motor vykáže spotřebu, ze které vám půjde hlava dokola.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Že jde o M, to v tomto případě na první pohled jen tak nepoznáte. X6 M50d je velmi nenápadné.

Jenže není potřeba být nešťastný, protože BMW přišlo s řešením. Představilo to samé, ale s naftovým motorem. Už nemluvíme o divizi M, ale o divizi M Performance a na místo přeplňovaného osmiválce se nastěhoval třikrát přeplňovaným dieselový šestiválec.

Musím říci, že obdivuji automobilku BMW za to, jak testuje trpělivost svých fanoušků a ještě více ji obdivuji za to, jak jí vše prodejně vychází. Jsem si jistý tím, že BMW X6 M50d bude prodejní hit, přestože velké většině fanoušků (a mně upřímně řečeno také) z tohoto auta vstávají vlasy hrůzou. Jenže znáte to, zákazníci prostě takový vůz chtějí, takže není důvod jim ho nenabídnout.

Hlavně nenápadně

Představovat BMW X6 jako takové je ono pomyslné nošení dříví do lesa, X6 M50d navíc nepřidává po stránce designu žádné zásadní novinky. Vlastně kdyby auto v garáži, kde jsem si jej vyzvedával, nezablikalo v reakci na dálkové odemykání, bez povšimnutí jej přejdu. Nejvýraznějším prvkem je kapota přifouknutá ve stylu hybridní verze, sem tam se na karoserii objevuje písmenko M, chybět nesmí pěkná kola no a tím to pomalu končí. Mimochodem kola jsou to dvacetipalcová, ale během testovacího týdne jsem se nemohl zbavit dojmu, že jsou v kontextu takhle velkého auta pořád ještě malá. BMW X6 M50d je nakonec velice nenápadné „emko“. Vsadím se, že běžný kolemjdoucí na první pohled absolutně vůbec netuší nebo nepozná, v čem je tohle auto tak výjimečné. 

Zajímavosti | Technika | Palivo | Premiéry | Byznys | BMW | BMW X5

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

Interiér je strohý a opět kromě několika málo detailů vypadá jako každá jiná X6. Řidič ale moc dobře ví, v čem sedí a vědomí síly, kterou má pod kapotou, mu dává takový ten pocit, že je něco navíc. Možná to je pouze můj názor a třeba opravdoví majitelé něco podobného nepociťují, nicméně znám ve svém okolí hned několik lidí, kteří šli do X6, kde je vše ještě umocněno „zbytečnou“ karoserií kombinující SUV a kupé, přesně z tohoto důvodu. To jsem ale trochu odbočil.

Můžete si říkat, že máte „emko“, že všem ujedete, že jste prostě králové silnic, ale budete si to říkat do jednoho takového nepříjemného momentu. Poskakuji si takhle pražskou kolonou a najednou vedle mě zastaví krásné modré X6 M. Uznávám, že to je docela vzácná chvíle, ale v ten moment jsem se cítil jako úplný chudák, který prostě nemá na opravdové M a tak si koupil náhražku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na karoserii kombinující SUV a kupé jsme si už zvykli. Že to byl ze strany BMW výborný nápad, to dokazují informace, podle kterých chystají také další automobilky podobný vůz.

Jaká hmotnost?

Dost teoretizování. BMW X6 M50d disponuje díky třikrát přeplňovanému naftovému motoru maximálním výkonem 381 koní dostupným při 4000 ot./min a především vrcholem točivého momentu 740 Nm, který dieselová jednotka produkuje od 2000 do 3000 ot./min. Z měření BMW M550d víme, že to s reálnými parametry nakonec není úplně takto růžové, nicméně pořád je řeč o hodně silném dieselu. A diesel to je tak silný, že dokáže rozpohybovat auto vážící 2,2 tuny z nuly na stovku za 5,3 s, což je mimochodem o nějakých 0,6 s horší čas, než co nabízí X6 M, takže rozdíl není zas tolik výrazný. Maximální rychlost má klasickou hodnotu 250 km/h.

Video | Technika | Sportovní auta | BMW

Na brzdě: BMW M550d

Jak X6 M50d jezdí? No, z předchozího vyplývá, že jezdí sakra rychle. Podobně schopné auto na silnici jen tak nepotkáte. Motor nabídne obrovský zátah prakticky kdykoliv, samozřejmě to nejlepší předvádí ve středních otáčkách. V praxi je úplně jedno, kolik zrovna jedete. Jakmile dáte plyn na podlahu, auto vás nacpe do sedačky, jakoby vůbec nevážilo přes dvě tuny. Vlastně jak nad tím tak přemýšlím, motor si s tou obrovskou porcí kilogramů pohrává. Předjíždění je dílem okamžiku, akcelerace ze 180 km/h na 220 km/h zrovna tak.

Takže ano, X6 M50d je velice rychlé v přímce, což se asi dalo očekávat. Výborně se ale chová i v zatáčkách. Já vím, zní to v kontextu naftového obra divně, jenže je to tak. I X6 M50d si ledasco vzalo z klasického benzinového „emka“, má aktivní zadní diferenciál, stabilizátory i tlumiče. Prostě velké množství techniky, která dokáže skoro zázraky. Výsledek nakonec sice není tak ohromující jako u X6 M, ale to v běžném provozu poznáte, až když pojedete jako smyslu zbavení. Dynamika za jedna, jízdní vlastnosti zrovna tak. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Hlavně nenápadně, Jaká hmotnost?
  2. Dvě sta za čtrnáct, Pohled fanouška BMW M
  3. Objektivně řečeno, Technické údaje
  4. Fotogalerie
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků