72
Fotogalerie

Test BMW X5 M: Ještě větší monstrum

Kapitoly článku:


Interiér skoro nesportovní

Jasnou dominantou interiéru jsou sportovní přední sedačky s integrovanou opěrkou hlavy, ale to je vlastně všechno, co vás zaujme. Na první pohled o interiéru platí naprosto to samé co o karoserii. Uvnitř nečekejte žádné zázraky. Když si dozdobíte svojí naftovou X5 interiérovým M paketem, budete na tom prakticky stejně. Nicméně jeden drobný detail, který o to víc potěší, ale přece jen nedostanete. Když se zadíváte na tachometr, uvidíte jako poslední číslo 330 km/h. To není u BMW X5 úplně obvyklé.

BMW razí taktiku jednotného vzhledu, takže v praxi už skoro při pohledu zepředu nepoznáte, jestli před vámi stojí X5, X3 nebo X1, a stejný přístup je aplikování také pro interiér. To, co bylo v nedávno testované X5 M, jsme viděli už mnohokrát dříve. Zde akorát výjimečnost auta podtrhovalo hnědé čalounění a ony zmíněné sportovní sedačky.

x5m-60.jpgx5m-59.jpgx5m-67.jpg
Uspořádání palubní desky známe. V době placatých volantů pro kdejaký rádoby sportovní vůz potěší normálně kulatý volant. Přední sedačky jsou perfektní, vzadu ale žádné boční vedení nečekejte

Ty mimochodem patří k tomu nejlepšímu, v čem jsem za poslední dobu seděl. Nejsou to skořepiny, které vás talčí a omezují, ale není to ani opačný extrém, který by vás přesadil na místo spolujezdce v první levotočivé zatáčce. Je to ideální kompromis. Sedačky mají výrazné, ale příjemné boční vedení, široké možnosti nastavení, perfektně podpírají tělo a po dlouhých cestách vás nic nebolí. Takovou sedačku bych si nechal líbit i doma v obýváku.

Ve druhé řadě už ale nenajdete skoro žádné boční vedení, takže se budete muset o to více držet. Prostředního cestujícího vzadu zajisté potěší naprosto rovná podlaha. Zavazadelník pak známe z testu klasické X5, na tom se přirozeně nic nemění.

BMW X5 M: Prostor pro cestující (cm)
Šířka v úrovni loktů vpředu 157
Šířka v úrovni loktů vzadu 153
Max. prostor pro hlavu vpředu 103
Prostor pro hlavu vzadu 99
Délka sedáku vzadu 49
Max. délka sedáku vpředu 55
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 19

Když to shrnu, až potud je X5 M vlastně jenom taková sportovněji se tvářící a luxusnější X5, nic víc. Pokud vám nebude líto zabrousit hlouběji do kapsy, něco podobného zajisté dostanete také u kterékoliv jiné motorizace stejného modelu. Emko ovšem logicky nabízí ještě mnoho dalších zajímavých věcí týkajících se jízdy.

x5m-23.jpgx5m-70.jpg
Verze M neubírá téměř nic na praktických schopnostech klasického BMW X5, takže i v Emku toho odvezete poměrně dost a klidně si můžete připlatit třeba za tažné zařízení (32 000 Kč)
BMW X5 M: Prostor pro zavazadla (cm)
Max. šířka 126
Šířka mezi podběhy 110
Výška po plato 46
Max. délka 100
Výška nakládací hrany 79
Délka k přednímu opěradlu 207
Max. výška otevření 5. dveří 188

Důkladně maskovaný výkon

Osmiválec uložený vpředu používá dvě turbodmychadla typu TwinScroll, variabilní časování ventilů a přímý vstřik paliva (pracuje s tlakem 200 barů). Řidič má pod svou pravou nohou o 4,5 % vyšší výkon a o deset procent větší točivý moment než tomu bylo u staré X5 M. Vyjádřeno za pomoci čísel, od 6000 do 6500 ot./min dosahuje motor maxima 423 kW (575 k) a v rozmezí 2200 až 5000 ot./min je k dispozici točivý moment 750 Nm.

I když se bavíme o autě s hmotností 2,3 tuny a s odporem vzduchu na úrovni trochu uhlazeného přepravního kontejneru, pořád je stovka otázkou pouze 4,2 s a maximální rychlost musí být daná omezovačem. Standardem je 250 km/h, za příplatek pojedete 280 km/h. Auto by ale klidně pokračovalo ještě dále.

Jenže kdo čeká velkolepé představení od prvního nastartování, jak to uměl třeba osmiválcový Jaguar XKR-S, ten bude zklamán. Na první nastartování motor sice zabručí do výfuku, ale velmi rychle se uklidní a to až tak, že o něm v interiéru nevíte. Po pár kilometrech klidné městské jízdy se na světlech pokorně a ekologicky zase vypne, aby nevypouštěl do vzduchu ošklivé emise. Ano, i tohle auto dnes má start/stop systém, který zde působí ze všeho nejvíc dost absurdně. Obzvlášť, když vám palubní počítač po první městské jízdě (start/stopu navzdory) začne ukazovat dvacetilitrové hodnoty.

x5m-15.jpgx5m-16.jpg
Přeplňovaný osmiválec neřeší, kolik X5 váží a jaký má odpor vzduchu. Bez ohledu na rychlost a aktuální otáčky vás nacpe do těch skvěle tvarovaných sedadel, kdykoliv si to budete přát

I stará X5 M dokázala velmi důstojně hrát roli zcela obyčejného SUV, se kterým vozí dobře zajištěné matky své ratolesti do školy, pak si odskočí na nákup a zase se vrátí zpět, aniž by si všimly, jak těžký kalibr vlastně mají pod kapotou. Stačí nemačkat ta tlačítka umístěná vedle voliče převodovky a X5 M nejen že bude hrát roli nevinného beránka, ono nakonec bude i úsporné. Relativně... Nesmíte se s ním moc často rozjíždět.

Město je pro spotřebu katastrofa, která klidně dvojnásobně překročí udávaných 11,1 l/100 km platných pro euro-kombinovaný provoz. Na dálnici to je ale něco jiného. Po nějakých 70 kilometrech ujetých klidnou jízdou rychlostí 130-140 km/h ukazoval palubní počítač 13,4 l/100 km, což není tak hrozné. Hrozné je spíš ovládnout svrbění na pravém chodidle, protože vy víte, že když na to šlápnete, tak tam během pár sekund nebude 140 ale o sto kilometrů v hodině více.

Pro úplnost dodám ještě otáčky. Ve 140 km/h točí motor na osmičku zhruba 2000 ot./min a v interiéru panuje příkladné ticho. S jistou dávkou sebetrýznění jsem se pokusil ještě zjistit, za kolik je X5 M schopné jezdit nejméně. Ustálená jízda 80-90 km/h vykázala chvílemi i čísla kolem 9,8 l/100 km, jenže jakmile přijde první sebemenší stoupání, jste zpět na deseti.

Přibližně 10,5 litru je takové reálné minimum, za které se snad dá i mimo město cestovat. Ale k tomu potřebujete jízdní styl, který je pro auto typu X5 M velice zbytečný.

x5m-37.jpgx5m-38.jpg

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud