54
Fotogalerie

Test: BMW X5 M - brutálně výkonný

Kapitoly článku:


Překvapení č. 1: jízdní vlastnosti

Jedním obrovským překvapením jsou pro mě osobně jízdní vlastnosti, kterými bylo BMW X5 M obdařeno. Vzpomínám, že jsem v době představování „emkových“ SUV četl kdesi článek, který končil něčím jako „výborně, nasedneme do auta a pojedeme si zasportovat na dálnice“. Předsudky, samé předsudky! Technici divize M udělali opravdové zázraky. Tohle auto jezdí výborně nejen rovně, ale problémy mu nedělají ani zatáčky.

Stručně řečeno, BMW X5 M jezdí, jako kdyby vážilo minimálně o jednu tunu méně. S velikým očekáváním jsem ho poslal do devadesátistupňové zatáčky a byl zvědavý na to, co se stane. Ještě v živé paměti mám situaci, kdy jsem při testu X6 xDrive50i málem skončil v poli kvůli tomu, že jsem to s nájezdem do zatáčky přehnal. Auto se v první chvíli tvářilo jako by nic, ovšem pak se přihlásila o slovo fyzika a strašlivá síla mě táhla po tečně ven. X5 M (a předpokládám, že pro X6 M bude platit to samé) má podvozek naladěn mnohem lépe, skoro až famózně. V zatáčkách se prakticky nenaklání a zvolené stopy se drží jako čeští politici svého korýtka. Zkrátka se nepustí a nepustí...

bmw_x5M_upr_52.JPG bmw_x5M_upr_53.JPG bmw_x5M_upr_55.JPG

Pohon všech kol xDrive preferuje zadní nápravu a také on je jedním z důvodů, proč se automobil chová hodně dlouho neutrálně a proč se nedostavuje vzhledem k hmotnosti oprávněně očekávaná nedotáčivost. Nejlepší na tom všem ale je, že se s BMW X5 M dá také jezdit v docela normálním denním provozu. Podvozek je tužší, ale není tvrdý a překvapivě účinně pohlcuje veškeré rázy od velkých kol s nízkými pneumatikami.

Řízení samozřejmě není nejcitlivější, ale marně pátrám v paměti, že bych v kategorii velkých SUV řídil něco lepšího. Své k celému představení řekne také šestistupňová automatická převodovka, která si se silným motorem výborně rozumí. Kromě klasického režimu D a S lze řadit pomocí pádel pod volantem. Při manuálním režimu převodovka řidiči jeho řazení vůbec „nekomentuje“ a pokud chcete vytočit motor do omezovače, tak ho prostě vytočí na maximální otáčky a nepřeřadí. Naopak jakmile řidič dá pokyn, jedná okamžitě a velmi rychle.

Poslední zmínka na téma jízdních vlastností se musí týkat brzd. Vzhledem k extrémní hmotnosti a extrémním výkonům musí být také brzdy extrémně dobré a možná ještě o fous lepší. Vpředu jsou čtyřpístkové brzdy a kotouče o průměru 395 mm, na zadní nápravě najdeme taktéž čtyři pístky a kotouče menší o deset milimetrů.

Dvacetipalcové disky obouvají válce o rozměrech 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu. V praxi není nutné mít obavy. Auto je schopno zastavit na pár metrech. Skutečně se má o co opřít a jediné oprávněné obavy mohou být pouze ty o zadní nárazník v případech, že za vámi pojede nějaké normální auto.

bmw_x5M_upr_14.JPG

Závěr? Hledáme smysl

Takže si to shrňme. BMW X5 M je pekelně rychlý automobil, který své posádce zařídí takové emoce, jako málokterá konkurence, který zvládne dálniční přejezdy rychlostí blesku, který ani v zatáčkách na své „emkové“ sourozence mnoho neztrácí, ale který s prominutím „žere stromy kolem cesty“ a který bude stát u benzínky každou chvilku. Předsudky o tom, že by tohle auto nedostálo pověsti divize M, nejsou na místě. Když uvážím, že jde o velké SUV, nemám daleko k tomu, abych výsledek označil za zázrak.

Jaký má ale tento vůz smysl? Zjednodušeně řečeno také X5 M jezdí téměř stejně dobře jako M3 nebo M5, pouze je dražší a spotřebuje podstatně více paliva. Která vnitřní síla by mohla přesvědčit zákazníka toužícího po něčem rychlém se značkou BMW M, aby si koupil právě SUV a ne menší vůz, to opravdu nevím. Jisté je pouze to, že jízdně lepší sériově vyráběné SUV na trhu nenajdete.

bmw_x5M_upr_18.JPG bmw_x5M_upr_19.JPG bmw_x5M_upr_20.JPG 

Základní technické údaje

 
Motorzážehový přeplňovaný osmiválec
Počet válců/počet ventilů
8 / 32
Zdvihový objem motoru
4395 cm3
Nejvyšší výkon
408 kW (555 koní)/ 6000 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
680 Nm/ 1500 - 5650 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,7 s
Nejvyšší rychlost
275 km/h
Převodovka
6st. automatická
Objem zavazadl. prostoru
620 l
Objem palivové nádrže
85 l
Hmotnost pohotovostní/celková
2 455 / 3 055 kg
Spotř. paliva město/mimo město/komb.
19,3 / 10,8 / 13,9 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu22,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 933 mm
Délka/šířka/výška
4 851 / 1994 / 1764 mm
Základní cena2 680 000 Kč
Cena testovaného vozu3 224 075 Kč

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud