54
Fotogalerie

Test: BMW X5 M - brutálně výkonný

Kapitoly článku:


Brutální výkon = brutální spotřeba

Ale dosti již "nepodstatných" řečí, jak asi tušíte, to nejdůležitější je ukryto pod přední kapotou – je jím vidlicový přeplňovaný osmiválec 4,4 o výkonu 555 koní a 680 Nm. V porovnání se standardním osmiválcem, který najdeme například v X6 xDrive50i, je tato pohonná jednotka výkonnější o podstatných 148 koní. Úprav na motoru je tolik, že ho automobilka raději označuje jako nový.

Dvě turbodmychadla pracují s plnícím tlakem 1,5 baru, piezoelektrické vstřikovače dávkují palivo do válců pod tlakem 200 barů, nechybí ani Double-Vanos, turbodmychadla chlazená za pomoci elektrických čerpadel (aby bylo možné chlazení i po vypnutí motoru), elektronicky ovládané klapky ve výfukovém systému a tak dále.

Co mi udělalo největší radost, byla absence systému start/stop. Přestože i na tento motor automobilka aplikovala balíček úprav pro nižší spotřebu EfficientDynamics, se pohonná jednotka na rozdíl od jiných sportovních aut po zastavení nevypne. Děkuji mnohokrát za ty dary.

bmw_x5M_upr_44.JPG  bmw_x5M_upr_43.JPG

BMW X5 M má výkonu na rozdávání. Maximum 555 koní je dostupné při 6000 ot./min a točivý moment 680 Nm proudí na všechna kola prostřednictvím systému xDrive v rozmezí od 1500 ot./min do 5650 ot./min.

V praxi to znamená skoro až brutální dynamiku a je úplně jedno, jak rychle zrovna jedete. Motor táhne konstantně až do omezovače, jakmile ovšem překročí hranici tří tisíc, nastane opravdové peklo. Akcelerace například ze 150 km/h na 200 km/h je dílem několika málo vteřin. Policejní Passat je v tomto případě odsouzen do role bezmocného přihlížejícího. Maximálně dosahuje testované BMW rychlosti 275 km/h a zrychlení z nuly na stovku proběhne v čase 4,7 s. Znovu připomínám, že jde o auto s pohotovostní hmotností 2455 kg.

Schopnostem osmiválce samozřejmě odpovídá také spotřeba, která je (jak bych to jen řekl slušně?) nadprůměrná. Během testu se na palubním počítači objevovaly nejčastěji čísla kolem 18 l/100 km, to jsem se ale dosti krotil. Městská jízda zvedla spotřebu na 21 l/100 km a o kolik si motor řekne v případě, že ho budete hnát k maximálním výkonům, to raději vědět nechtějte. Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že zákazník, který si takovéto auto pořídí, spotřebu s jistotou řešit nebude. Maximálně ho bude otravovat, že i s nádrží o objemu 85 litrů, musí zastavovat u čerpací stanice každých cca 350 kilometrů.

Óda na radost

Jestliže máte alespoň trochu rádi sportovní auta, pak pro vás je tenhle motor a nakonec také celé X5 M jedna velká radost, respektive továrna na emoce, adrenalin a tak dále. A pokud preferujete raději svezení s Fabií HTP, pak vám bude tohle auto nahánět hrůzu a strach.

Stačí stisknout tlačítko a nastartovat. Okamžitě je jasno o tom, co máte pod kapotou, nehledě na to, že se jedná zatím pouze o pomyslné rozehrávání obrovského orchestru a že klapky ve výfuku jsou nastaveny tak, aby vám z neustálého dunění nepraskla hlava.

bmw_x5M_upr_45.JPG bmw_x5M_upr_46.JPG bmw_x5M_upr_47.JPG

Jenže pak to přijde. První sešlápnutí pedálu až na podlahu a začnou se dít neskutečné věci. Zaprvé automobil vyrazí kupředu s takovým elánem, jako kdyby šlo o nějakou ultra lehkou motokáru, a zadruhé vám k tomu začne hrát orchestr pořádné forte. Hluboký dunivý zvuk postupně nabírá na hlasitosti, každé přeřazení způsobí zahřmění z výfuku. Občas si říkám, že nesedět za volantem ale venku na ulici, kudy takovýto kolos projede, také nemusí být úplně špatné. Jenže pozor, tohle je pořád ještě ta civilnější stránka věci.

Na volantu je malinké tlačítko s písmenkem "M", které ale dělá velké věci. Kromě toho, že ztuhne podvozek i řízení se také otevřou klapky ve výfuku a teprve teď pocítí všichni účastníci, co X5 M skutečně dokáže. Veškerý zvukový projev je umocněn na druhou. Emoce by se daly krájet, adrenalin stáčet do půllitrových kelímků místo piva.

A velkou radost nakonec přináší také řízení. Ne, opravdu jsem se nezbláznil, tohle auto skutečně umí. V přímce je neskutečně rychlé a díky obřím rozměrům vám bude připadat ještě mnohem rychlejší. O schopnostech ostatně také něco napovídá tachometr číslovaný do 300 km/h. Rychlosti přes 200 km/h jsou sranda, na předjížděcí manévry vám postačí časová jednotka „jeden ihned“. Jak se ale tohle auto tváří na zatočené okresky?

bmw_x5M_upr_08.JPG bmw_x5M_upr_09.JPG

BMW X5

S prvním BMW X5 přepsalo BMW pravidla hry a nastavilo standard luxusních SUV. V roce 2018 přišla na trh už čtvrtá generace. Oproti předchozím verzím je větší a má asistent jízdy v koloně, startování mobilním telefonem aj.

Ceny, data, motory • Test BMW X5 (G05) • Plug-in hybrid • Test BMW X5 M50d 

Doporučujeme

Články odjinud