Test: BMW X5 M - brutálně výkonný

Také se vám dělalo po představení obřího SUV s písmenkem „M“ mdlo? Předsudky hoďte stranou, zveme vás na projížďku.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design: přesně podle tradic, Interiér? Šlo by to i lépe
  2. Brutální výkon=brutální spotřeba, Óda na radost
  3. Překvapení č. 1: jízdní vlastnosti, Závěr? Hledáme smysl, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Klasičtí příznivci sportovních automobilů v několika posledních letech prožili řadu historických okamžiků. Tedy přesněji řečeno ránu za ránou. O Porsche a jeho SUV už byla řeč, o naftové Panameře si můžete přečíst nedávno zveřejněný test. Ale není to pouze Porsche. Také BMW jde (podle některých názorů bohužel) s dobou. Když může mít Porsche Cayenne Turbo, proč by BMW nemohlo mít také velké a pořádně silné SUV?

A bylo vymalováno. Divize „M“ dostala za úkol něco, co ještě nikdy nedělala. Předělat obrovské, těžké, velké a původně naprosto nesportovní SUV tak, aby nedělalo ostudu modelům typu BMW M3 nebo BMW M5. Skoro nadlidský úkol.

A výsledek? Jedno z nejvýkonnějších aut, které jsem kdy řídil. Tabulkové údaje slibují velice zajímavé svezení. Přeplňovaný benzinový osmiválec vyprodukuje 555 koní a 680 Nm. To je samozřejmě síla, která si bezpečně dokáže poradit i s hmotností bezmála dva a půl tuny. Jenže koho by bavilo „sportovat“ na dálnici. Takových automobilů s brutálním výkonem je na trhu více. Mě více zajímalo, jestli má BMW X5 M co nabídnout také v revírech typických pro „emková“ BMW, tedy na klikatých silnicích.

Design: přesně podle tradic

BMW X5 M, stejně jako jeho podobně velkého brášku X6 M, si na silnici zaručeně nespletete. Oproti sériovému X5 vůz dostal rozšířené blatníky, kapotu lidově řečeno „s boulí“ a především jiný přední nárazník s obřími nasávacími otvory. Ten propůjčuje automobilu velice, ale opravdu velice zlý výraz. Na okolní řidiče funguje jako strašák. Jakmile vidí X5 M ve zpětném zrcátku, povětšinou se raději klidí stranou a já se tomu ani nedivím.

Také zadní nárazník je upraven podle vzoru „emkových“ BMW. Chybět samozřejmě nemůže ani čtveřice koncovek výfuku, stejně jako decentní spoiler umístěný nad zadním oknem. A kdyby si někdo přeci jen nebyl jist, cože to je vlastně za vůz, bezpečně ho o tom přesvědčí písmenko "M" na víku zavazadelníku a na předních blatnících. Sportovní vzhled velkého SUV nakonec podtrhují povedená dvacetipalcová „M-kola“ s nízkoprofilovými pneumatikami (jak jinak).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

První, co mě napadlo při pohledu na BMW X5 M, byl fakt, že tohle auto budí obrovský respekt a dělá to lépe než podobně výkonná konkurence od Mercedesu nebo od Porsche. Jediným konkurentem, který je na pohled ještě více agresivní, není nikdo jiný, než BMW X6 M. O tak trochu přemotorovaném SUV si můžete myslet, co chcete, ale jedno je jisté. Po stránce designu svým „emkovým“ a podstatně menším sourozencům rozhodně ostudu nedělá.

Interiér? Šlo by to i lépe

Jak mě vnější design auta nadchnul, tak jsem byl z interiéru trochu zklamán. Ano, je kvalitní i luxusní, ale vcelku obyčejný. O tom, že bych měl jedno z nejvýkonnějších „emkových“ BMW v historii, tu není jediná zmínka. Snad jen to obložení imitující karbon a tříramenný volant s ideálně tlustým věncem by se daly považovat za sportovní. Dokonce i pedály jsou prachobyčejné gumové.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Na řidiče a spolujezdce pak čekají na první pohled nesportovní sedadla, ale zdání klame. Díky tomu, že si lze nastavit všechno možné včetně bočního vedení, není problém mít v jednu chvíli plochá křesla a vzápětí sedačky, které vás obejmou tak těsně, jako dlouho zanedbávaná milenka. Tohle se povedlo, i když to není nic, co bychom v motoristickém světě ještě neviděli.

O místě a prostoru v kabině nemá cenu se vůbec rozepisovat. U auta, které má na délku 4851 mm, na šířku bez šesti milimetrů dva metry a na výšku 1764 mm by bylo dost smutné, kdyby se nenašlo dost prostoru pro všechny cestující a zavazadla. Vzhledem k tomu, co má BMW X5 M pod kapotou a jak má naladěný podvozek, by neškodilo výraznější boční vedení také pro ty vzadu. Jakmile se řidič rozvášní, budou jedinou jistou oporou pro cestující ve druhé řadě pouze boční dveře. Kdyby vás náhodou zajímal objem zavazadelníku, pak sem naložíte v základu 620 litrů. Tolik ještě žádné jiné BMW M převézt nedokázalo. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 147 579 km
Cena: 190 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 55 000 Kč
BMW X5 2.993
Rok výroby: 2005
Stav: 196 884 km
Cena: 220 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků