73
Fotogalerie

Test BMW X4 xDrive30d: Zatím nejhorší

Kapitoly článku:


V posledních letech pozorujeme – a opakovaně v testech rozebíráme – znepokojivý trend mnichovské značky v oblasti, která byla kdysi její královskou disciplínou. Zatímco ještě na přelomu tisíciletí uměla auta s modrobílou vrtulí na kapotě servírovat v té době doslova bezkonkurenční kombinaci graciézní poddajnosti a skvělé ovladatelnosti, s nástupem pneumatik run-flat přisla o to první. A za posledních pět let ztratila to druhé.

BMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 208.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 209.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 216.jpg
Přestože testovaný kus měl kola o střízlivém průměru 18 palců, podvozek je nedokázal udržet v kontaktu s asfaltem a karoserii v klidu

Dnešní bavoráky se vyznačují kombinací těžkopádnosti a jankovitosti. Samozřejmě to platí relativně, ve vztahu k aktuální situaci v segmentu a zejména k dřívějšímu standardu stejné značky. Komfort odpružení absentuje prakticky vždy a chování v zatáčkách dominuje spíš přilnavost než řiditelnost a skvělé vyvážení na hranici přilnavosti.

S českými silnicemi si katastrofálně nerozumí

Právě chování na silnici je důvodem, proč má dnešní test BMW X4 takový nadpis, jaký má. Malé nerovnosti, které ve většině aut pohltí bočnice pneumatik, se přinášejí k cestujícím v podobě ustavičného „podupávání“. A když přejedete větší nerovnost zakleknutí v zatáčce, projede celou karoserií taková rána, jakou byste od velkého auta prémiové značky opravdu nečekali. K tomu se navíc přidává neprémiové vrzání a skřípání vnitřních výplní při rychlém projíždění zatáček.

Kola mají na hrbolaté silnici problém udržet kontakt s povrchem, což se vedle ran od podvozku projevuje také problikáváním kontrolky ESP při přejezdu série nerovností.

Zdá se, že problém má přinejmenším dvě příčiny – kromě těžkých kol a relativně měkkého pérování, kterému v testovaném autě nepomáhaly adaptivní tlumiče, také omezenou tuhost karoserie s obrovským vykrojením pro páté dveře.

Některé modely BMW X4 včetně naposledy testované X4 xDrive35i se mohly pochlubit alespoň silnou přilnavostí v zatáčkách. Tento exemplář bez adaptivního podvozku ale překvapoval poměrně výraznými náklony a také docela silnou nedotáčivostí, kterou prudce a nepříliš elegantně utne intervence stabilizačního systému. V táhlejším oblouku, kde máte prostor podržet plyn, nakonec vrozenou nedotáčivost přetlačíte a elektronika „vyveze“ auto ze zatáčky na zadních kolech. „Je to ale takové trhavé, neharmonické, jako by přední a zadní pohon fungovaly nezávisle na sobě. Připomíná mi to 964 (starý model Porsche 911, pozn.) s pohonem všech kol,“ nahrál jsem si do diktafonu.

BMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 210.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 211.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 214.jpg
Rychlost v zatáčkách s kvalitním povrchem je daná výhradně přilnavostí velmi širokých pneumatik; po jejím vyčerpání rychle nastupuje nedotáčivost

Nepříliš přesvědčivou odezvu elektromechanického posilovače řízení a nejistý nástup brzd ani rozebírat nebudeme, ve srovnání s (ne)funkčností pérování jde o zanedbatelné nuance.

Naladěný pro Německo?

Konstruktéři a ladiči z Mnichova jakoby vůbec nepočítali s provozem na komunikacích, které u nás bohužel tvoří naprostou většinu silniční sítě. Jakmile totiž najdete kousek kvalitní silnice, auto skoro zázračně ztichne, zklidní se a začne se chovat způsobem, jaký od prémiového SUV v roce 2015 očekáváte. Také té přilnavosti v zatáčkách se najednou objeví víc a ESP přenechává více prostoru aktivní čtyřkolce.

To by snad bylo pochopitelné, kdyby X4 byla určena primárně pro německý trh. V Americe i Asii, kde má tento model těžiště odbytu, ale není o mizerné silnice nouze. Nechme opět promluvit můj diktafon: „Na asfaltu s dobrým povrchem je chování víc než přijatelné, ale pokud jsou na silnici boule, výmoly, rolety nebo jakékoliv nerovnosti, podvozek naprosto ztratí integritu.“

BMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 219.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 217.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 218.jpg
Netvrdíme, že jezdit s X4 je nějaké neštěstí; v rámci kategorie je ale její chování na silnici přinejlepším průměrné 

Opět musím připomenout, že všechno výše řečené je relativní. S drncáním na nerovnostech se dá docela dobře žít a pořád platí, že zatáčkami se můžete protáhnout úžasnou rychlostí. Chybí tomu ale grácie, harmonie a také pocit spojení řidiče s autem, který kdysi bavoráky definoval. A co hůř, zatímco ještě nedávno bylo samozřejmé, že BMW nabízelo náročnému řidiči víc než konkurence, v porovnání s dnešním Audi Q5 a Mercedesem GLK má mnichovské auto co dělat, aby drželo stejnou laťku. O Porsche Macan nemluvě.

Za jízdní vlastnosti jsme BMW X4 věru moc nepochválili, ale chování na silnici není pro zájemce o prémiové sportovně stylizované SUV jediným kritériem. Vlastně nejspíš ani tím hlavním. Rád připustím, že cílová skupina by shledala všechny moje výhrady čistě akademickými a mnohem víc se bude zajímat, jak auto vypadá, jak je prostorné a jakou má výbavu. V těchto ohledech nelze BMW X4 nic vytýkat, jak zjistíme v následující kapitole.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud