74
Fotogalerie

Test: BMW X3 xDrive35d - řádný řadový řádí

Kapitoly článku:


Příznivá, nikoliv zázračná

Když totiž doplníte k nadprůměrným jízdním parametrům zvukový projev motoru, dostanete přesně ten hlavní důvod, proč se nebojím označit také auto typu BMW X3 za sportovní. Samozřejmě se nebavíme o zvuku benzinového osmiválce, ze kterého budou mít vaše drahé polovičky už dopředu vyrážku, nicméně charisma mu určitě nechybí. Vsadím se, že dokáže chytnout za srdce i zaryté příznivce zážehových motorů a ti, kteří tvrdí, že tomu tak není, podle mého názoru buď neví, o čem je řeč, nebo se bojí přiznat pravdu.

bmw_x3_ext_07.jpgbmw_x3_ext_10.jpg 
Tohle na první pohled nenápadné SUV zvládne stovku za 5,8 s. Kdo by to byl do něj  řekl?

Sečteno a podtrženo, naftový šestiválec z dílny BMW je prostě špičkový produkt. Automobilka samozřejmě moc dobře ví, co má, takže jej s prominutím „cpe“ do všech možných modelů a hlavně si jej patřičně cení, což se dá pochopit. Osobně jsem velmi zvědav na přímé srovnání s novým motorem 3.0 BiTDI (313 k, 650 Nm), který se objeví jako první v Audi A6. BMW si ze svého konkurenta totiž dlouho mohlo dělat dobrý den právě kvůli absenci řádně výkonného dieselu. Takže těmto dnům je konec, tedy alespoň v souvislosti s pětkovou řadou.

Nesporná výhoda a také jeden z důvodů, proč si diesel od BMW získal takovou oblibu, je spotřeba paliva. Konkrétně ve spojení s X3 tabulky slibují 6,7 l/100 km ve městě, 5,8 l/100 km mimo a 6,1 l/100 km v kombinovaném provozu. Jen připomenu, že tohle auto zvládne akceleraci z nuly na stovku za 5,8 s a maximálně jede 240 km/h. To se už bavíme skoro o zázraku techniky.

bmw_x3_ext_15.jpgDSC_0475.jpg 
Jezdí jako nějaký hot-hatch, váží bezmála dvě tuny, v základu přepraví 560 litrů a to vše se spotřebou pod hranicí deseti litrů. Tomu se říká recept na úspěch. 

Jenže jak známo, zázraky se v technice nedějí. Ano, spotřeba je hodně příznivá, ale není zázračná. Ve městě se tak budete pohybovat kolem desítky, mimo město se dá jezdit za sedm. Já jsem skončil na průměru 9,8 l/100 km. To nevypadá tak výborně, jako tabulkové údaje, ale pořád jde o přímo vynikající výsledek. Nakonec BMW X3 není žádná muší váha. Pohotovostní hmotnost totiž činí bezmála dvě tuny.

Jak jen to u BMW dělají?

V textu už padla zmínka o tom, že je testované BMW X3 sportovní auto. Uznávám, že v kontextu hmotnosti to je trochu odvážné tvrzení, ale než mě v diskuzi definitivně ukamenujete, přidám ještě další důkaz, kterým jsou jízdní vlastnosti. Vrcholná X3, stejně jako většina ostatních modelů této značky, si počíná v tomto ohledu nadprůměrně dobře. Pro běžného uživatele možná může být podvozek příliš tuhý, stejně jako řízení (BMW sice nabízí možnost nastavení tlumičů, což částečně komfort vylepší, ale celkově, i přes veškeré elektronické pomůcky, je tohle SUV zkrátka tužší).

bmw_x3_int_06.jpgbmw_x3_int_17.jpg 
Sportovní volant, který se výborně drží nebo sedačky s výrazným bočním vedením. Tohle se ve spojení s motorem o výkonu 313 koní bude určitě hodit.

Jenže přesně kvůli oné tuhosti se mi X3 tolik líbí. Jde svou cestou, má svou tvář. Kdo si pro tohle auto přijde do showroomu, přesně ví, proč zde je. BMW X3 chce jednoznačně nabídnout také něco pro řidiče. A to se mu daří více než dobře. Tužší nastavení všeho možného totiž jde ruku v ruce s nadprůměrnou jistotou při rychlé jízdě. Bavit se můžeme jak o rychlostech kolem 220 km/h na dálnici, tak o okreskové jízdě. Auto velmi dobře maskuje svou hmotnost a dlouhou se chová neutrálně, na čemž má také velký podíl pohon všech kol xDrive.

Že se s úspěchem na dálnici pověsím na Porsche Panamera, to jsem vzhledem k parametrům motoru čekal (a mimochodem se také dost možná v tomto konkrétním případě jednalo o Panameru Diesel), ale že na okreskách auto dokáže potrápit mnohem menší a lehčí hot-hatche, to pro mě bylo překvapení. V zatáčkách jede jako po kolejích, na výjezdu (když už to opravdu přeženete) nemá problém „hodit zadek bokem“ a přitom všem řidič velmi dobře ví, co se s autem právě děje. Ale ono se vlastně není čemu divit. Nakonec obludné (nebo dokonalé?) BMW X5 M je ještě těžší a jezdí ještě o kousek lépe. Technici od BMW dobře ví, jak fyziku alespoň částečně obelhat.

Takže si to shrňme. V případě BMW X3 xDrive35d máme motor s výkonem přes 300 koní a s velmi podmanivým zvukem, přesné a citlivé řízení, jistý podvozek, který v praxi znamená velmi jisté vlastnosti. Není právě tohle charakteristika sportovního auta? Co na tom, že je zrovna v tomto případě zabalené do karoserie SUV. Taková už je prostě doba. Sice se podobné „krabice“ tváří velmi nenápadně, ale obecně mnohem sportovnější Clio RS by na okreskách mělo hodně co dělat, aby jim ujelo. Tak to prostě je.

Standardem pro vrcholný šestiválcový diesel je kromě známého pohonu všech kol (permanentně poháněná zadní náprava a přes spojku připojovaná ta přední) také osmistupňová automatická převodovka ZF. Osvědčenou dnes už klasiku považuji za jeden z nejlepších automatů vůbec, přičemž nejvíce oceňuji fakt, že řadí chytře a dostat ji do úzkých vyžaduje od řidiče vyložené naschvály. U třísetkoňové X3 řidič ocení také možnost řadit páčkami pod volantem (což třeba v Range Roveru Sport považuji za zbytečné). Na okreskách přijdou velmi vhod. 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud