Test: BMW X3 xDrive35d - řádný řadový řádí

Automobilka BMW rozšířila nabídku pro SUV X3 modelového roku 2012 o dvě položky. Nově si můžete pořídit dvoulitrový benzinový čtyřválec nebo silnější verzi výborného naftového šestiválce 35d, kterou jsme si s chutí zapůjčili na týden do redakce.
Seznam kapitol
  1. Řadový třílitr stále na špici, Nafta vs. sport
  2. Příznivá, nikoliv zázračná, Jak jen to u BMW dělají?
  3. Jaká vlastně je?, Za všechno se musí platit, Technické údaje
  4. Fotogalerie

Také BMW X3 je výsledkem velkého humbuku kolem kategorie SUV. Po modelu X5, který přišel do Evropy z Ameriky a který zde byl přijat více než příznivě, tak zcela logicky následovala jeho menší varianta X3 a později ještě menší X1. Dnes už na trhu figuruje druhá generace, přičemž ta první patří mezi žádané ojetiny. Nutno podotknout, že oprávněně.

Právě proto, že ani druhá generace BMW X3 již není žádnou velkou novinkou, pravděpodobně jste už o ní něco četli a nejspíš jste ji také viděli, přeskočím nějaké sáhodlouhé úvody a přejdu rovnou k věci. Pouze na okraj doplním poznámku, že oproti první generaci narostlo prostřední německé SUV až tak moc, že vedle první generace X5 vůbec nevypadá jako jeho menší sourozenec.

Ale zpátky k tématu. Tento model dostal vrcholnou motorizaci v podobě naftového šestiválce, který je doslova opředen pověstmi o skvělém chování, výborném zátahu, nízké spotřebě a příjemném zvukovém projevu. Jak funguje ve spojení s BMW X3?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
BMW X3 druhé generace působí hodně sebevědomým dojmem.

Řadový třílitr stále na špici

Ať už se podíváte na kterýkoliv jiný server nebo kterýkoliv jiný magazín zaměřený na auta, nějaké výrazné výtky na téma šestiválce od BMW byste hledali marně. Také já osobně už jsem několikrát onen bájný naftový motor vyzkoušel, například ve spojení s vrcholnou sedmičkou nebo pětkou GT, a nikdy, jakkoliv jsem byl napevno rozhodnutý, že nějakou tu slabinu přece na rozdíl od ostatních najdu, jsem nic nenašel. Tohle přece není možné. Nebo ano?

Když jsem si šel pro X3, situace se znovu opakovala. Člověk si tak nějak velmi dobře pamatuje testy aut, která byla příšerná (viz. například Kangoo BeBop nebo Renault Koleos), ale na to dobré, pokud samozřejmě nemluvíme o ikonách typu M3, nebo WRX STI, se přeci jen zapomene rychleji. Takže: všechno dobré bylo zapomenuto a X3 ve verzi xDrive35d je postavena znovu před stejný úkol jako dříve její sourozenci – dokázat, že naftový šestiválec od BMW pořád patří na absolutní vrchol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Řadový naftový šestiválec mnozí považují za absolutní vrchol nabídky vznětových motorů. Opravdu je tak dobrý?

Jenže všechna tato radikální rozhodnutí a sliby sobě samému o maximální přísnosti vzala okamžitě za své v momentě, kdy jsem ještě v garáži pod budovou BMW poprvé zmáčknul startovací tlačítko a ten prokletý šestiválec nastartoval. Pravdou totiž je, že takový projev nenabídne žádný jiný vidlicový agregát, byť i ty jsou samozřejmě v mnoha případech výborné. Tento řadový ovšem běží příkladně klidně, bez vibrací a zvukově se projevuje jen minimálně. Ale to neříkám nic nového. Tohle je obecně známá věc a mé poslední setkání s tímto motorem pouze potvrdilo stará známá fakta.

Nafta vs. sport

Již brzy se dočkáme sportovních modelů s naftovými motory. Jsem si jistý, že spoustu lidí tímto krokem automobilka BMW naštve, jenže přesně stejná situace se odehrála s příchodem třeba dvojice X5 M, X6 M, respektive X6 jako takové. Nadšení fanoušci jsou pro automobilku určitě příjemnou záležitostí, ale z toho vývoj nových aut nezaplatí. Navíc, i když se nám to nemusí příliš zamlouvat, u BMW moc dobře ví, co dělají. Věděli to u zmíněných velkých SUV, věděli to také u pro mě osobně tak trochu přešlechtěného modelu 5 GT, který v sobě kombinuje nespočet kategorií a výsledkem je „divné kombi“, a ví to určitě i v případě blížících se naftových modelů z divize M.

Zajímavosti | Technika | Palivo | Byznys | Premiéry | BMW | BMW X5

BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

Jakkoliv se s tím také nemohu úplně ztotožnit, musím uznat, že kombinaci dieselu a automobilů se sportovními ambicemi v případě BMW naprosto chápu. Nejen, že parametry pohonných jednotek jsou více než dostatečné a množství newtonmetrů bez přehánění brutální, ona už i ta testovaná X3 xDrive35d v sobě má jistého sportovního ducha a člověk nakonec zjišťuje, že jde o výborný kompromis mezi nízkou spotřebou na dlouhých cestách a zábavou za volantem na okreskách. Ne, opravdu jsem nespadl z višně. BMW X3 skutečně všechno tohle nabízí a začíná to především u motoru.

Ten se projevuje dosti nedieselově. Základní parametry 313 koní a 630 Nm dávají jasně najevo, že se určitě o nedostatek výkonu obávat nemusíme. Důležitější jsou ale otáčky. Točivý moment vrcholí v rozmezí od 1500 do 2500 ot./min, výkonové maximum je dostupné ve 4400 ot./min. Turbo-efekt je pro tento motor zcela neznámým pojmem, protože nastupuje prakticky od volnoběhu a ani nad hranicí čtyř tisíc neztrácí dech. No a hlavně, ten zvuk…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Řadový třílitr stále na špici, Nafta vs. sport
  2. Příznivá, nikoliv zázračná, Jak jen to u BMW dělají?
  3. Jaká vlastně je?, Za všechno se musí platit, Technické údaje
  4. Fotogalerie
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků