Kapitoly článku:
Zrozen pro jízdu bokem
Stejně tak není žádný problém donutit zadní nápravu k tomu, aby se vydala vlastní cestou. Stačí jen ve správnou chvíli přitopit pod kotlem. Kromě faktu, že je BMW M4 těžké auto, je také poměrně velké (4671 mm na délku, 1870 mm na šířku) a i díky tomu nejde o žádného divocha, který jede dlouho neutrálně a najednou pokračuje bokem, přičemž než se řidič vzpamantuje, už mu auto předvádí matějskou pouť. Ne, BMW M4 je vlastně docela hodný a poslušný vůz.
Stačí pár pokusů a hned víte, že přetáčivý smyk přichází docela plynule. Abyste ho nechytili, musíte s reakcí na volantu zaspat, nebo třeba potkat v zatáčce nějaký nečekaný prach. BMW M4 bylo jednoduše zrozeno i pro tento druh zábavy. Jen se vyplatí si dávat pozor. Stačí se trochu rozparádit a zadní pneumatiky mohou doznat nevratného poškození, které spraví až pneumatiky nové, přičemž za jednu zaplatíte zhruba deset tisíc korun. Ale s tím se musí tak nějak počítat.
Není reklama, aby v ní M4 nejelo bokem. Původně jsme chtěli vyzkoušet jízdu na letadlové lodi, ale to se jaksi nezdařilo. I na letišti ale okamžitě poznáte, že tento styl jízdy je pro ostrou „trojku/čtyřku“ naprostou přirozeností.
Jak jsme tak jezdili na letišti a chovali se jako malé děti, které dostaly k Vánocům nové autíčko, nešlo přehlédnout jistou drobnost u motoru. Reakce na plyn jsou totiž bezprostřední. Musíte se už docela snažit a hlavně se musíte záměrně soustředit na tuto konkrétní věc, abyste poznali, že zde přeci jen existuje jistá drobná prodleva. Plakat nad hrobem staršího osmiválce jenom proto, že nový šestiválec není dostatečně bezprostřední, je zbytečné, ne-li vyloženě scestné.
Čas našeho focení a hraní se nachýlil. Za sebou jsme nechali několik táhlých černých stop a vyrazili zpět do Prahy. Tentokrát se naše pozornost zaměřila na spotřebu při dálničních 130 km/h. Ta se vyšplhala zhruba na čtrnáct litrů.
Poté, co jsem z auta vyklopil Jirku, následovalo ještě večerní zařizování věcí v centru Prahy. Také po městě jezdí M4 Cabrio přibližně za čtrnáct litrů a ani zde nemůže chybět start/stop. Jsem sám, komu přijde situace, kdy auto typu M4 zastaví za patřičné pozornosti kolemjdoucích na světlech a chcípne, mírně řečeno nepatřičná?
Evropské limity si to ale žádají a musí jim být vyhověno. V praxi samozřejmě neušetříte tímto vůbec nic. Za prvé kvůli tomu, že je reálná úspora paliva minimální, za druhé protože vám to nedá a alespoň na chvíli při rozjezdu dáte pedál plynu blíže k podlaze. A v tu chvíli je veškerá úspora ze systému start/stop několikanásobně v háji.
Během dvaceti sekund máte střechu uklizenou. Jak už je v dnešní době zcela běžné, zastavovat kvůli manipulaci nemusíte.
Padla tma a já se po celodenním cestování s BMW M4 vracím domů. Při parkování si ještě trochu proberu dojmy a zavzpomínám třeba na to, jak se driftující Jirka nestačil divit, když se mu během jízdy bokem začala vytahovat okénka, protože auto očekávalo něco jako trojitý backflip. Bezpečnost především.
Když jsem odcházel od auta, z výfuku i brzd to cinkalo, jako takový ten plechový stromeček s vrtulí na špičce a čtyřmi svíčkami dole. Oficiálně se ta věc jmenuje „andělské zvonění“. Myslím ale, že to opravdové andělské cinkání se odehrávalo na ulici v okolí chladnoucího BMW M4.