100
Fotogalerie

Test BMW M4 Cabrio: Je vám zima?

Kapitoly článku:


Směr letiště

Naberu kolegu Jirku a vyrazíme směr letiště. Rychle se shodneme na tom, že při pátečním provozu bude vůbec ze všeho nejlepší nedělat hned na začátku skopičiny a raději vyzkoušet, jaké je takto silné kabrio při běžném denně-pracovním cestování. Odpověď mohou nabídnout vcelku jednoduchou. M4 je normálně pohodlné auto.

Tak jako u jiných emkových BMW z poslední doby můžete i v M4 nastavovat různé části auta nezávisle na sobě. K dispozici je nastavení převodovky, motoru, podvozku a řízení, přičemž jednotlivé kombinace lze uložit a vyvolat jednoduchým stisknutím tlačítka na volantu, které bylo zrozeno speciálně pro tyto účely.

bmw_m4_006.JPGbmw_m4_016.JPG
Možnosti nastavování jsou velmi široké, naštěstí lze jednotlivé kombinace uložit a jednoduše je vyvolat. Ale to už známe z jiných „emkových“ BMW poslední doby. 

V komfortním nastavení rychle získáte dojem, že sedíte v ryze cestovním autě. Karoserie se bez jakéhokoliv přehánění houpe a naklání, převodovka řadí tak plynule, že i pražská část Vltavy je proti tomu divoká řeka, kam byste se nevydali ani v pěti lidech na raftu. Jediné, co vám občas připomene potenciál auta, je ručička tachometru, která se až nebývale snadno žene mimo zákon.

M4 Cabrio není ultimativní stroj určený jenom a pouze pro zatáčky a drcení rovinek na prášek. Dokud nebudete chtít, nechá většinu svého koňského stáda bezpečně ukrytou za pořádně velkou ohradou a to málo, co vám dá k dispozici, vás bude poslouchat, že by vám i cirkusáci takovou drezuru záviděli. 

Testovaný exemplář dostal sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovku, která zařídí, že na sedmičku točí motor při 130 km/h zhruba 2400 ot./min. V autě vládne solidní ticho. Ostatně BMW se chlubí tím, že střecha dostala ve srovnání s předchůdcem více izolace a díky tomu došlo k poklesu vnitřního hluku o 2 dB. Něco na tom pravdy určitě bude.

bmw_m4_099.JPGbmw_m4_097.JPG
Věřili byste tomu, že M4 Cabrio může sloužit bez nejmenších problémů jako pohodlný stroj pro denní cestování? A věřili byste, že spotřeba může jít i pod deset litrů? Pokud zvládnete to neustálé cukání pravé nohy udržet pod kontrolou...

Kocháme se a plynule plyneme plynulým provozem zhruba sto kilometrů, větší část po okreskách v rychlostech kolem 100 km/h. Když přijíždíme na letiště, palubní počítač hlásí spotřebu 9,5 l/100 km. Že umí M4 jezdit za méně než deset litrů, to bych upřímně nečekal. Takže ono to je vlastně pohodlné a úsporné auto. Co víc byste si mohli přát.

V přímce zatraceně rychlé

Jednu věc si budu vyčítat asi ještě hodně dlouho. Předchozí generaci M3 s atmosférickým osmiválcem jsem nikdy neřídil. Když tu kdysi bylo na „loučící testování“ takové to krásné červené kupé s karbonovou střechou, těsně mě minulo. To byla asi poslední možnost se s touto ikonou svézt. Proto nemohu napsat na téma porovnání starého motoru a nového přeplňovaného šestiválce ani čárku. Klidně se ale vsadím, že i zarytí fanoušci staršího osmiválce budou po svezení s novou generací nadmíru spokojeni. Auto totiž jede jak... (volím slovo „z praku“, ale dosadit si tam můžete i ostřejší výraz a přirovnání pořád nebude přehnané). 

bmw_m4_088.JPGbmw_m4_092.JPG
Tolik povyku způsobil odchod atmosférického osmiválce. Nový šestiválec je ale natolik dobrý, že si na starý motor ani nevzpomenete. Nakonec maximum výkonu dostupné od 5500 do 7300 ot./min ledasco naznačuje. 

Benzinový přeplňovaný šestiválec s objemem 2979 cm3 dostal dvě turbodmychadla, přímý vstřik paliva a variabilní časování ventilů. Výsledné parametry jsou řekněme vskutku příjemné: 317 kW (431 k) a 550 Nm. To přeloženo znamená, že (jak to u downsizingu bývá) se motor mezigeneračně zmenšil a zároveň nabral na výkonu.

Tabulkové údaje navíc slibují zajímavé průběhy. Od 1850 do 5500 ot./min je k dispozici maximum točivého momentu, od 5500 do 7300 ot./min dosahuje motor nejvyššího výkonu. Omezovač zasáhne na hodnotě 7600 ot./min. BMW M4 zajisté nebude pomalé. Zajímá vás realita?

bmw_m4_001.JPGbmw_m4_100.JPG
3, 2, 1, a start. Lék na všechny starosti a špatné nálady....

Přesně proto jsme na letišti. S patřičným nastavením všech systémů držím brzdu a zároveň pokládám pedál plynu na podlahu. Na displeji se objevuje cosi o funkci Launch Control (níže na videu se můžete podívat, kolik má tento systém práce při rozjezdu).

Jakmile brzdu pustím, motor se dá do práce a já jsem v tu ránu nacpaný do sedačky takovým způsobem... To auto mě snad chce procedit skrz a přesadit do druhé řady. BMW M4 má zatraceně silný tah na bránu.

Je de facto úplně jedno, jaké aktuálně máte otáčky, protože motor s autem cvičí vždycky a vždycky to je zajímavé. Představení postupně nabírá grády, to nejlepší začíná za pěti tisíci, když už si budou méně otrlí spolujezdci zakrývat oči. Motor ještě přitvrdí a postupně přichází „grande finale“.

Během okamžiku míjíte stokilometrovou rychlost. Párkrát se nadechnete a motor už vytáčí do nejvyšších čísel čtvrtý rychlostní stupeň. V tu chvíli letíme po ploše přes 200 km/h, jenže divadlo zdaleka nekončí. Stačí držet a nepovolovat, brzy je ručička tachometru přes 250 km/h a stále pokračuje dál s veškerým elánem. Zrychlení v přímce a nekonečná chuť motoru upalovat vpřed vás ohromí.

Ohromí vás tím spíše, když někdy později nahlédnete do technických údajů. BMW M4 Cabrio je všechno, jenom ne lehké auto. Provozní hmotnost 1,9 tuny, tomu už se říká slušná povánoční nadváha. Motor s tím ale evidentně nemá nejmenší problém. 

bmw_m4_039.JPGbmw_m4_040.JPGbmw_m4_041.JPGbmw_m4_042.JPGbmw_m4_043.JPGbmw_m4_045.JPGbmw_m4_019.JPGbmw_m4_020.JPGbmw_m4_021.JPGbmw_m4_022.JPGbmw_m4_023.JPGbmw_m4_027.JPG

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud