66
Fotogalerie

Test BMW M235i: Vzpomínka na E46

Kapitoly článku:


Skoro se chce napsat, že BMW M235i vrací driftování zpět lidu. V autech třídy M3/M4 se vzhledem k jejich výkonu, velikosti a přilnavosti stává z řízené přetáčivosti elitářská kratochvíle, vyhrazená řidičům s velkými zkušenostmi, ale tenhle relativně malý a slabý bavorák (říkám relativně, tak se k čertu hned nedurděte) zůstává dost přátelský a čitelný, když po otočení volantem do směru zatáčky odlepíte plynem zadní gumy od asfaltu.

BMW M235i 13.jpgBMW M235i 14.jpgBMW M235i 19.jpgBMW M235i 4.jpgBMW M235i 8.jpgBMW M235i 7.jpg
Mezi normálním průjezdem a dlouhým driftem s kouřícími pneumatiky není nic víc než jedno prudší prošlápnutí plynového pedálu; naše M235i měla příplatkový samosvorný diferenciál M Performance

Bokem to miluje

Mezi zadními koly testovaného auta byl příplatkový samosvorný diferenciál z programu M Performance, díky kterému si můžete užívat dlouhé, rozmáchlé a chuligánsky neučesané smyky na požádání. Dokonce i zapnutý systém DSC nechá záď vystoupit kousek do strany, než zasáhne, byť na cílené driftování si ho samozřejmě vypnete.

Důležitější ovšem je, že M235i není jednorozměrná hračka na letiště. Od většiny současné produkce BMW se nejvíc liší právě tím, jak harmonicky a s jakým pochopením pro záměry řidiče funguje při rychlé jízdě na silnici. Podvozku je – stejně jako v E46 M3 – vlastní jistá míra stabilizující nedotáčivosti, kterou ale můžete snadno přetlačit zezadu plynovým pedálem – stejně jako v E46 M3. 

Elektromechanické řízení sice nepřekypuje zpětnou vazbou, ale je přesné a správně vyvážené, takže vám pomáhá intuitivně reagovat na ztrátu trakce zadních kol. Pérování  vcelku zdatně brání karoserii v nežádoucích vertikálních pohybech – pocit, že si neví rady s hmotností kol, se sice občas dostaví, ale s mnohem menší intenzitou než u mnoha jiných dnešních BMW.

Na rozdíl třeba od Porsche Cayman není M235i autem, se kterým byste se chtěli hnát po klikaté okresce s hrbolatým povrchem tempem soutěžáckého speciálu (zážitku z jízdy zde dominuje motor a přetáčivost, ne souznění podvozku s řidičem při jízdě na hraně), ale v kontextu dnešní produkce BMW je naladění pérování z těch povedenějších. A brzdy mají nejen dost síly k potřebnému odmáznutí rychlosti před zatáčkou, ale i přiměřeně tuhý pedál s konzistentní odezvou.

Umí se i zklidnit

Do každodenního provozu se přitom tohle ostré kupátko hodí stejně dobře jako kterékoli jiné BMW. S voličem jízdních režimů nastaveným na Comfort, převodovkou v automatickém módu a zapnutou stabilizací umí nenuceně kličkovat městem i tiše svištět levým pruhem dálnice. Komfort odpružení je zcela přijatelný a cestovní spotřeba se může držet hluboko v jednociferných číslech, pokud budete projevovat trochu zdrženlivosti. Zkrátka i při běžném používání připomíná M235i svůj předobraz z nultých let.

BMW M235i 29.jpgBMW M235i 34.jpgBMW M235i 36.jpgBMW M235i 40.jpg
BMW M235i 41.jpgBMW M235i 44.jpgBMW M235i 43.jpg
Osmistupňová převodovka vám nebrání užít si „čistou“ jízdu i nějaké to řádění; v komfortním režimu je M235i klidný a příjemný cestovatel, Sport+ z něj udělá ostrou bestii

Před několika odstavci jsme mluvili o dostupnosti. Měli jsme na mysli dostupnost využití potenciálu motoru a limitů přilnavosti, ale BMW M235i je dostupné i ve finančním smyslu – samozřejmě na poměry své výkonnostní kategorie. Pravda, testované auto bylo nakonfigurované na 1 636 579 Kč, ale v tom je započítaná řada položek, bez kterých by se snad dalo žít. Například zrcátka s automatickým zatmíváním za 14 534 Kč, elektrické seřizování sedadel s pamětí polohy u řidiče za 25 116 Kč, vyhřívání sedadel za 8736 Kč, informace o hustotě provozu za 3978 Kč, ukazatel aktuální povolené rychlosti za 8450 Kč, BMW Connected Drive se službami ConnectedDrive Services (5018+9256 Kč)…

Trochu drahá legrace

Nejvíc však cenu navýšily čtyři položky: osmistupňový automat za 59 488 Kč, navigace za 56 836 Kč a oba prvky z programu M Performance. Za sportovní výfuk chtějí v BMW 31 055 Kč, samosvorný diferenciál pak stojí poněkud strašidelných 97 052 Kč. Rád bych se svezl autem bez něj, abych věděl, nakolik se tahle nemalá investice vyplatí.

BMW M235i 33.jpgBMW M235i 27.jpgBMW M235i 26.jpg
Konstruktéři BMW mysleli i na praktičnost – pomocí táhel v kufru můžete sklopit opěradla zadních sedadel, když chcete převézt něco většího

Sériová výbava obsahuje aspoň to nejnutnější: sportovní sedadla, multifunkční sportovní M volant, aerodynamický M paket, sportovní brzdy, 18 kola a bi-xenonové přední světlomety. Účet za standardní verzi? Zněl by na 1 167 400 Kč. To fakt není moc. S rozpočtem řekněme milion tři sta tisíc si tak už můžete poskládat důstojně vybavené auto, které nabízí prakticky totožné jízdní výkony, charakter i zážitek z jízdy jako M3 z první poloviny minulé dekády. Dalibor může být klidný. Až jeho E46 jednou doslouží, bude ji mít za co vyměnit. 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud