Test BMW M235i: Vzpomínka na E46

Staré časy se už nikdy nevrátí, ale pokud je vám smutno po E46 M3, můžete M235i považovat za jejího důstojného nástupce. Žádný jiný model ze současné produkce BMW neservíruje kombinaci dynamiky, velikosti a pocitu z jízdy, která by se víc podobala vlastnostem zbožňované ostré trojky z přelomu tisíciletí.
Seznam kapitol
  1. Technika a motor
  2. Na letiště, na okresku… i normálně do práce
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Když chtějí purističtí fanoušci modrobílé vrtule vysvětlit, proč se podle nich současná produkce BMW ubírá špatným směrem, vždycky to skončí u E46 M3.

Ikona, kterou dodnes oplakávají

M3 z přelomu milénia nebyla nejrychlejší, nejokázalejší a dokonce ani nejpřetáčivější ze všech ostrých bavoráků, dokázala ale naservírovat unikátně vyvážený mix řidičských vlastností: byla dost velká na to, abyste do ní nějak poskládali partnerku a dítě, ale pořád dost malá a kompaktní pro rychlou jízdu na úzkých okreskách; dost rychlá a silná, abyste se mohli užívat opojení z akcelerace a rovnání zatáček plynem, ale ne tolik, abyste museli odměřovat zdvih pravého pedálu na lékárnických vahách jako v nějakém supersportu; dost tuhá, aby zvládla se ctí horské serpentýny i závodní dráhu, ale stále dost poddajná pro bezproblémové a příjemné každodenní ježdění.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Stejnou techniku jsme už viděli v hatchbacku M135i, ale v karoserii kupé přece jen dostává silnější emocionální náboj

Jen se zeptejte našeho externisty Dalibora, který si E46 M3 před pár lety pořídil a nedá na ni dopustit, zatímco pro aktuální modely BMW nemá přívětivého slova. Škoda, že se nemohl svézt tímhle červeným kupátkem, které se na několik krátkých hodin zastavilo u nás v redakci. BMW M235i totiž jezdí, zní a svým způsobem trochu i vypadá jako ikonická E46.

Dokonce i skoro stejně váží. Ačkoliv při pohledu na subtilní proporce modelu s kódovým označením F22M byste mohli doufat v nižší číslo, BMW uvádí 1455 kg – jen o čtyřicet méně než E46 M3. V testované konfiguraci s osmistupňovým automatem Steptronic je to 1470 kg. Kromě samotné architektury karoserie za to může i motor: mnohem komplikovanější než atmosférický řadový šestiválec z dob minulých.

Motor v centru dění

Jednotka s označením N55HP je osazená twin-scroll turbodmychadlem a má variabilní časování i zdvih ventilů. Přípravu směsi samozřejmě zajišťuje přímé vstřikování. Třílitr díky tomu dosahuje výkonu 240 kW (326 k), což už není moc vzdálené hodnotě E46 M3 (343 k).

Přeplňování ovšem motoru pomohlo k točivému momentu 450 Nm, navíc s hezky plnotučnou křivkou průběhu: maximum je k dispozici od 1300 do 4000 ot./min., tedy prakticky pořád. Jak se to projevuje při jízdě?

Testy | BMW | Sportovní auta

Test BMW M135i xDrive – Zapomeňte na velká M

Pekelně. Tohle auto je zatraceně rychlé i na poměry dospělých sporťáků. Když při prvním předjíždění pořádně šlápnete na plyn, bude se vám udávané zrychlení z nuly na sto za 4,8 s zdát podhodnocené. Takhle prudce vyrážejí kupředu „čtyřvteřinová“ auta. BMW uvádí pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na 4. rychlostní stupeň (u manuálu) za 4,2 sekundy. Pro zajímavost, to je o celou sekundu lepší údaj než v případě 335i.

Není ale tahle monstrózní předjížděcí síla na úkor použitelnosti a dávkovatelnosti výkonu? Rozhodně ne, aspoň v kontextu moderní doby. V BMW zjevně věnovali ladění reakcí této konkrétní verze motoru velkou péči, takže jde za plynem bez prodlevy, která by stála za řeč, netrhá zadní gumy od (suché) silnice prudkým přívalem točivého momentu a k červenému poli se žene s větší žádostivostí než leckterý atmosférický motor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekNikoliv M, ale M Performance – i nápis na krytu motoru naznačuje, že tohle kupátko není plnohodnotné „emko“. Za jeho volantem vás to ale trápit nebude

Opravdu si nevymýšlím ani ze mě nemluví nostalgie, když napíšu, že charakteristika, zvuk i průběh výkonu tohohle šestiválce až nápadně připomíná legendární motor v Daliborově M3 – samozřejmě do té míry, do jaké může foukaný šestiválec připomínat „atmosféru“. 

Výfuk za příplatek

Trochu mě překvapilo zjištění, že výfuk testovaného auta byl příplatkový, z programu M Performance. Zněl hezky, ale ani o chlup agresivněji, brutálněji nebo hlasitěji, než by se mi u takového auta zdálo přiměřené. Má-li sériový výfuk akustiku ještě utlumenější, asi bych z ní byl zklamaný.

Puristé se samozřejmě křižují, když vidí, že testovaná M235i má automatickou převodovku, ale to jediné, co jí můžete opravdu vytýkat, je samotný fakt její přítomnosti. Dobrá, chvíli ji trvá, než se probere, když po delší jízdě bez prudší akcelerace najednou razantně šlápnete na plyn, ale na povely pádly na volantu reaguje bez prodlevy, která by stála za řeč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na silnici působí M235i pekelně rychlým dojmem – zejména díky tomu, že její skvělý šestiválec zatahuje plnou silnou prakticky od volnoběhu

Pozor, pokud chcete mít nad řazením opravdu plnou kontrolu, nestačí ťuknout do pádla a nechat se uchlácholit rozsvícením písmene M v přístrojovém štítu. Manuální režim bude opravdu manuální jen tehdy, pokud přesunete volič doleva – tak jako v jiných BMW. Jinak vám bude převodovka sama řadit nahoru u červeného pole a podřazovat při přidání plynu. Což je to poslední, o co byste stáli, když pravým pedálem odsouváte zadní michelinky ven ze stopy.

A to je činnost, které se budete věnovat často a rádi, jak rozebereme v následující kapitole:

Radosti
Fantastický motor
Kompaktní a přehledná karoserie
Snadno dosažitelná přetáčivost
Možnost objednat samosvor
Už jsme říkali, že má fakt skvělý motor?
Starosti
Řízení i pérování jsou v pořádku, ale nic víc
Hmotnost (vzhledem k rozměrům)
Ten samosvor stojí sto tisíc
9  /10
94 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie94 fotografií
BMW M235i 63.jpg BMW M235i 57.jpg BMW M235i 64.jpg
Následující kapitola
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků