54
Fotogalerie

Test BMW M135i xDrive – Zapomeňte na velká M

Kapitoly článku:


Do sedmi tisíc

Přeplňovaný šestiválec je takovou tou třešničkou na dortu, i když v tomto případě jde spíše o jedno obrovské jablko. Jeho reakce jsou opět bleskové a především má řidič k dispozici velmi široké pásmo otáček. Auto řádně zatahuje kolem dvou tisíc, kolem pěti tisíc přitlačí na pilu a pokračovat můžete až na sedmitisícovou hranici, i když nad 6000 ot./min už motor trochu poleví. Když budete chtít jet stylem „co to jde“, pojedete mezi pěti a sedmi tisíci, kde tohle veškeré představení doprovází také jinak možná příliš tlumený zvuk se sportovním charakterem.

bmw_m135i_20.JPGbmw_m135i_21.JPG 
Zvenku zní M135i pěkně, uvnitř je ale zvuk hodně tlumený, což je trochu škoda.

Samotná jízda dokáže být velmi, ale opravdu velmi působivá. Pedál na podlahu rovná se posádka nacpaná v sedačce a M135i ji tam drží až do zmíněných sedmi tisíc, následuje bleskové přeřazení a znovu. Touha motoru táhnout dál a dál je výborná. Na okreskách to ovšem znamená, že za zatáčkou jednou přeřadíte a jedete 160 km/h. Auto ale pořád nemá dost a pořád vás pobízí k tomu, abyste ještě chvíli pedál na podlaze podrželi.

Snad jedinou výtku bych měl k brzdám, které by mohly být vzhledem ke schopnostem motoru určitě ostřejší. Mám ale takové tušení, že už se předchozí redakce (a ta naše také) postarala o důkladné zajetí auta, takže zřejmě chyba nakonec nebude až tak na straně BMW. Každopádně před zatáčkou přibrzdit a zamířit na vrchol. BMW sedí jako přilepené. Jak už jsem napsal, nerozhodí ho ani nerovnost, ani přidání plynu. Prostě tam, kam chcete, tam také jede. Tohle je přesně ten moment, kdy přijdou velmi vhod sportovně tvarovaná sedadla. Daleko před výjezdem můžete díky čtyřkolce přidávat, abyste na rovince už zase byli v pořádně ostrém tempu. Sečteno a podtrženo, M135i xDrive je okresková raketa.

A druhá tvář?

Ostrá jízda na úrovni opravdových a podstatně dražších M je jenom jednou stránkou této pětidveřové věci. Tou druhou je používání při denních cestách za vyděláváním financí, aby bylo za co nakupovat benzin a pneumatiky. V tomto režimu mi testované BMW připravilo hned dvě překvapení. V režimu Comfort se karoserie normálně regulérně a bez přehánění houpe, jako kdyby šlo o obyčejný hatchback, který si většinou kupují dámy pro cesty za nákupy. V režimu Eco Pro pak začne také motor maskovat své schopnosti. Přeloženo to znamená, dokud nedáte plyn na podlahu, tak auto jede, jako kdyby mělo pod kapotou obyčejný čtyřválec.

Automat nepustí otáčky ani na dva tisíce a nechává motor válet se kdesi těsně nad 1000 ot./min. K tomu si samozřejmě můžete nastavovat různá eko-hlášení a sledovat, o kolik kilometrů jste si svou eko-jízdou prodloužili dojezd. Musím se přiznat, že mě tito eko-pomocníci nikdy moc nebrali, ale i bez jejich pomoci se dá bez nejmenších problémů jezdit se spotřebou do deseti litrů, což není vůbec špatný výsledek, když připomeneme stovku za 4,7 s. Ostrá jízda pak samozřejmě vyžene spotřebu k dvacítce. Jen pro představu, nádrž má objem 52 litrů.

Celkově je M135i xDrive autem dvou tváří. Na jedné straně okresková raketa (bez přehánění), na straně druhé pohodlný denní dopravní prostředek. Jediné, co by mohlo vadit, je horší aerodynamické odhlučnění, kdy už při 100 km/h slyšíte svist kolem zrcátek.

Výhodný?

BMW M135i xDrive je absolutní vrchol řady jedna. Za zadokolku s manuálem zaplatíte 1 105 000 Kč, příplatek za čtyřkolku, ve kterém je ale zahrnut ještě automat, činí dalších 105 000 Kč. Celkově se tedy bavíme o první ceně 1 210 000 Kč. Za takto malé auto je to lidově řečeno solidní pálka, ale to je jenom takový první pohled. Moc podobně rychlých konkurentů na trhu a v této cenové relaci nenajdete.

M135i má ještě jeden docela zajímavý rozměr. Jízdně to je tak schopné auto, že si před ním nemůžete být jisti ani v opravdových „emkách“. Jenže které si za takové peníze koupíte? Odstupující M3 Coupe s cenovkou 1,8 milionu je údajně vyprodané (navíc poslední exemplář již byl vyroben), M5 je cenově úplně jinde, o X5 M nebo X6 M se nemá cenu vůbec bavit. M135i je z tohoto pohledu výborná nabídka. Možná nebudete mít tak obrovskou image, jako s X5 M, ale rozhodně budete mít jízdní vlastnosti, které jsou minimálně na úrovni všech dražších M, jestli nejsou ještě lepší. A to je to hlavní, co se počítá.

Technické údaje: BMW M135i xDrive

Rok
2013
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 979 cm3
Vrtání • zdvih
89,6 mm • 84,0 mm
Stupeň komprese
10,2:1
Nejvyšší výkon
235 kW (320 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
450 Nm při 1 300 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,7 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
360 l • 1 200 l
Objem palivové nádrže
52 l
Hmotnost: provozní • celková
1 520 kg • 2 050 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,8 • 6,1 • 7,8 l/100 km
Rozvor náprav
2 690 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 512 mm • 1 530 mm
Rozměr pneumatik
225/40 R18 vpředu, 245/35 R18 vzadu
Rozměry: délka × šířka × výška
4 340 × 1 765 × 1 411 mm

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud