Test BMW i3 REX: Dynamika a zkouška benzinových dovedností

Změřili jsme dynamiku BMW i3 s benzinovým dvouválcem. Výsledek překvapí, protože tohle auto potrápí při sprintu třeba i Octavii RS. Záleží ovšem na tom, jak máte nabité akumulátory. A vůbec, jak to celé v praxi funguje? A zvládne jezdit i3 jenom na benzin?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Zrychlujeme do plných
  2. Bez elektrické energie, Jak může, zapojí elektromotor, Čistě na benzin

BMW i3 určitě dobře znáte. Třeba i proto, že jsme německý elektromobil zkoušeli před delší dobou v rámci našeho elektrického srovnávacího testu. Vůz, který na chvíli zaparkoval v naší redakci, je ještě stále v provedení před modernizací se slabší baterií (60 Ah), takže mu nevěnujeme klasický redakční test. Nicméně u jednoho detailu se zatavit musíme.

Tentokrát se nám totiž dostala do rukou varianta vybavená dvouválcovým generátorem elektrické energie a jak jsme se doslechli, vlastně panuje docela hodně nejasností ohledně toho, co tento systém umí, neumí a jak vůbec funguje. Tak se na to podívejme. 

Elektromobily | Volkswagen | BMW | Srovnávací testy | Nissan | Volkswagen Golf

Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf  

BMW i3 REX, jak je toto auto označené, je v zásadě obyčejné BMW i3, akorát má vzadu vedle elektromotoru umístěný dvouválcový spalovací motor (mimochodem ověnčený několika oceněními) o objemu 647 cm3, jehož původ hledejme u skútru C 650. Maximální výkon dosahuje na 25 kW (34 k), výkon elektromotoru jako takového je pak 125 kW (170 k). 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na pohled to je BMW i3 jako každé jiné, tento exemplář ale vzadu ukrývá ještě dvouválcový motor, který v podstatě řeší téměř všechny problémy spojené s používáním klasického elektromobilu 

Určitě už víte, že tento motůrek vůbec nezasahuje do hnacího řetězce, pouze vyrábí elektřinu tehdy, když je to potřeba, nebo když si to vy budete přát a aktivujete generátor předem (třeba na dálnici). 

Když jsme auto přebírali, ukazovalo elektrický dojezd 150 km plus dalších 120 benzinových kilometrů. To už je docela solidní akční rádius. Samozřejmě nelze brát tato čísla absolutně, protože dost závisí na vašem jízdní stylu, ale to dnes necháme stranou. Jen připomeneme, že dříve v testu BMW i3 reálně ujelo pouze na akumulátory 152,2 km. Dnes nás ale především zajímá, co se stane, když se baterie vybijí. 

Elektromobily | Hatchbacky | BMW | Premiéry

BMW i3 dostalo nové baterie. Zvládne ujet až 300 km na jedno nabití

Zrychlujeme do plných 

To znamená, že potřebujeme akumulátory vybít a toho docílíme nejrychleji prudkou akcelerací, což je ideální záležitost pro změření dynamiky. BMW i3 vždy platilo za velmi svižný elektromobil, jak na tom tedy je? 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW i3 nikdy nebylo takový ten elektromobil, co radši nejede, jenom aby se mu náhodou příliš nevybyly akumulátory. Výkon elektromotoru 125 kW znamená velmi solidní dynamické vlastnosti

Oficiálně by měl vůz zvládnout stovku za 7,9 s, podle našeho měření se v průměru dvou nejlepších pokusů v každém směru dostal na 7,86 s. Nutno podotknout, že akcelerace je pocitově opravdu velmi zajímavá, což dokazuje také porovnání v následujícím grafu. Ten nám dám dobrou představu o tom, jak si BMW i3 po stránce dynamiky zhruba vede. Do grafu jsme dali testované BMW, Volvo XC90 D5 AWD (165 kW/225 k), Subaru BRZ (147 kW/200 k) a Škodu Octavia RS TDI s pohonem všech kol. 

Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadá akcelerace BMW i3 (červená), Škody Octavia RS TDI 4x4 (modrá), Volva XC90 D5 AWD (zelená) a Subaru BRZ (světle modrá). Volvo je nejpomalejší, ostatním se i3 do 100 km/h vyrovná

Jak je vidět, akcelerace BMW i3 je zhruba do 80 km/h zcela lineární, následně se vyrovná naftové Octavii RS i Subaru BRZ, ale se vzrůstající rychlostí začne ztrácet. V grafu vidíme akceleraci do 140 km/h, protože oficiální maximálka je 150 km/h a podle GPS se na tuto rychlost i3 ani nedostane. Nejvíce se při testu elektrické, tedy vlastně dnes hybridní, BMW dostalo na 147 km/h. 

Testy | Video | Technika | Volkswagen

Fototest Volkswagen XL1: Taky trochu podvod. Ale odpustíte mu to

Níže v tabulce pak najdete konkrétní čísla, která rozhodně nejsou nezajímavá. Zkoušeli jsme akceleraci ve všech režimech jízdy (Comfort, Eco Pro a Eco Pro+), nicméně výsledky byly zhruba stejné. Sympatické na i3 je i to, že tohle vybíjení proložené rychlou jízdou po dálnici trvalo poměrně dlouho. 

Co se ale stane, když dojde elektrická energie? Zastaví se BMW

BMW i3 vs. Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 vs. Subaru BRZ vs. Volvo XC90 D5 AWD
  BMW i3 Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 DSG Subaru BRZ Volvo XC90 D5 AWD
0-50 km/h (s) 3,3 2,41 2,64 3,02,83
0-100 km/h (s) 7,86 7,62 7,60 8,82
30-50 km/h (s) 1,36 1,21 1,17 1,47
50-70 km/h (s) 1,39 1,73 1,69 1,89
80-120 km/h (s) 5,97 5,88 5,16 6,38
Následující kapitola
BMW Řada 3 1.895
Rok výroby: 2000
Stav: 182 762 km
Cena: 75 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2006
Stav: 232 633 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2004
Stav: 179 897 km
Cena: 95 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek