Test BMW 535d Gran Turismo xDrive: reparát pomohl…?

Závěr hned na úvod: nepomohl. Na druhou stranu rozhodně nelze říci, že by tento vůz neměl čím oslovit…
Seznam kapitol
  1. Novoty?, Reformátor nastupuje, Zkoušený vůz
  2. Impozantní rozměry, Omezený výhled, VIP salónek
  3. Prostor pro zavazadla, Za kormidlem
  4. Startujeme, Hned pět jízdních režimů…, Rychlý tank
  5. Rozporuplný závěr, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

Novoty?

Snahy reformovat vnímání velkého luxusního vozu z konvenční podoby tříprostorového, čtyřdveřového sedanu nejsou rozhodně ničím novým a sporadicky se vinou vývojem automobilu (minimálně) v průběhu celé druhé poloviny dvacátého století. Ať už si o současné, svým způsobem zvrhlé době crossoverů myslíme cokoli, tendence adaptovat luxusní automobil do podoby praktičtějšího celku nacházíme průběžně, jen pro příklad vzpomeňme třeba Renault 30 TS (1975) nebo Opel Signum (2003).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 535d Gran Turismo xDrive po faceliftu

Většina z těchto vozů za očekáváními svých tvůrců zaostala, nicméně překotné snahy velkovýrobců o zaplňování i těch nejmenších skulin na trhu, a to často i za cenu opouštění všech ideálů, otevřely stavidla i těm nejneuvěřitelnějším projektům. A právě z tohoto podhoubí vznikl také automobil, který jsme si tentokrát důkladně proklepli v redakčním testu.

BMW

BMW 5 GT oficiálně: mutant útočí

Na jaře roku 2009, kdy se ještě vesele prodávalo BMW 5 E60/61, bylo představeno zjevení jménem BMW 5 GT (F07), tedy Gran Turismo. Stalo se nejvýraznější kuriozitou v nabídce mnichovské automobilky, kterou zůstává i nyní, pět let po své premiéře. Je to naprostý atyp. Včleněn byl sice do řady 5, nicméně s výběhovou řadou E60/61 toho neměl společného vůbec nic a nová generace F10 tehdy teprve hoblovala své testovací kilometry.

Reformátor nastupuje

V BMW 5 GT vzniknul podivný koktejl různorodých vlastností, jenž měl skloubit přednosti kombíků 5 Touring s vyšším posezem SAV (tehdy BMW X5) a komfortem sedmičky (F01) z poloviny roku 2008. Při svém úvodu do sfér sériové produkce mělo BMW 5 GT shodnou nabídku pohonných jednotek jako BMW řady 7, přičemž i jeho podvozek byl prakticky kompletně převzat ze „sedmičky“. Regulérní nová řada 5 (F10) přišla až na konci roku 2009.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Řadový šestiválec 3,0 l, podivná karoserie a pohon všech kol xDrive

Svoji přímou návaznost na techniku reprezentačního sedanu BMW řady 7 naznačila také přítomnost nové, osmistupňové samočinné převodovky ZF, představené v 760i a instalované jako standardní výbava k verzím BMW 5 GT 535i, 550i a 530d bez manuálně řazené alternativy. Je třeba dodat, že vozy BMW 5 Gran Turismo byly v době své premiéry k dispozici výhradně s pohonem kol zadní nápravy (pohon xDrive se do 5 GT dostal až později). Většina karosářských dílů včetně dveří je vyrobena z hliníku, 5 GT je ale i přesto velmi těžkým vozem.

Design | Sportovní auta | Kombi | BMW | Kupé | Premiéry

Facelift řady 5: decentní změny a Competition Package

„Pětka“ GT budila zájem už kombinací své rozložité karoserie a výklopné zadní stěny Dual Tailgate, jejíž systém připomínal pověstný TwinDoor dvojkové Škody Superb. Záď tedy bylo možno otevírat dvoustupňově, buď menší, plechový díl samostatně, nebo celou záď včetně okna jako celek. S ohledem na systémové odlišnosti obou soustav a velmi podobnou dobu vzniku je však třeba jednoznačně rozptýlit spekulace o tom, že by u BMW od automobilky Škoda v tomto ohledu jakkoli opisovali.

V průběhu let se nabídka verzí modelové řady BMW 5 Gran Turismo rozšiřovala. První větší modernizace ale řadu BMW 5 GT zasáhla až na jaře roku 2013, kdy byla kompletní řada BMW 5 podrobena faceliftu.

Zkoušený vůz

K testu jsme převzali nejnovější provedení BMW řady F07 s cílem zjistit, do jaké míry se jí facelift z loňského jara dotknul. Zvolili jsme jedno z nejdražších provedení BMW 535d Gran Turismo xDrive, jež je s aktuální cenovkou začínající na 1 737 500 Kč po zážehových verzích 550i Gran Turismo a 550i Gran Turismo xDrive nejdražším a nejvýkonnějším provedením celé řady.

A jak už tomu u podobných zkušebních vozů bývá, šlo o automobil doplněný celou řadou prvků příplatkové výbavy, jež v celkovém úhrnu cenu vozu na snímcích zvýšila až na 2 329 507 Kč. Za tímto navýšením stojí zejména hnědé lakování Marrakesh z programu BMW Individual (+ 73 707 Kč), nastavitelná tuhost tlumičů (+ 33 375 Kč), dovírání bočních dveří Soft Close (+ 16 425 Kč), elektricky všestranně stavitelná komfortní přední sedadla (+ 58 025 Kč), adaptivní světlomety složené výhradně z LED (+ 51 100 Kč), navigační soustava Professional (+ 66 500 Kč), Surround View se soustavou postranních kamer (+ 19 000 Kč), paket Luxury Line (+ 102 700 Kč), digitální přístrojový štít (+ 15 400 Kč) nebo sada Advantage (+29 950 Kč).

BMW GT 535d xDrive
Rok výroby2014
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)2320 507 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)1247 500 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy6x
El. řízení podvozkuABS, DTC, BA, HDC, Auto Hold
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x, aut.
El. ovládání zrcátekAno vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněníkůže
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno, el., s pamětí
Stavitelná bederní opěraAno, el.
Stavitelný volantAno, výškově i podélně, el.
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., čtyřzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothAno
NavigaceAno
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno
Xenonové světlometyNe, adaptivní LED
Denní svíceníAno
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaAno
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, vpředu i vzadu, 5x kamera
Start/stop systémAno
MetalízaAno
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Novoty?, Reformátor nastupuje, Zkoušený vůz
  2. Impozantní rozměry, Omezený výhled, VIP salónek
  3. Prostor pro zavazadla, Za kormidlem
  4. Startujeme, Hned pět jízdních režimů…, Rychlý tank
  5. Rozporuplný závěr, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie
BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 142 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 147 579 km
Cena: 165 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 45 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků