Kapitoly článku:
Praktická sedmička
S prostorem je na tom GT přímo extrémně dobře. Vpředu si udělají samozřejmě pohodlí všichni, vzadu pak zde sedící cestující naplno pocítí geny z řady 7. Místa tu je maximálně hodně ve všech směrech, především před koleny. I vysoké modelky si určitě bez problémů dají nohu přes nohu. Zadní sedačky jsou dokonce i nadmíru variabilní, což by mohla být další odpověď na to, proč koupit GT. Nejen, že jde o efektně tvarovanou sedmičku, ona je ta předělaná sedmička také dost praktická.
Interiér je přesně ve stylu BMW strohý. Zadní sedačky nabízejí nečekanou variabilitu.
Zadní sedadla samozřejmě lze sklápět a dokonce i posouvat, což je také důvod, proč najdete ve druhé řadě tolik místa pro nohy. Dvojité víko zavazadelníku už asi v dnešní době nikoho nepřekvapí. Po vzoru Škody Superb lze otevřít buď pouze zadní čelo nebo celou zadní část ve stylu liftbacků. No nevím, ale ve Škodovce mi přijde stejné řešení takové elegantnější a použitelnější. U GT získáte po otevření zadního víka dost omezený prostor, kam lze odložit leda kufřík nebo aktovku. Ale proč byste to dělali, když vám tak malý předmět bude lítat po obrovském kufru. Zřejmě si jej raději odložíte na sedadlo.
Jak jsem napsal, GT je praktická sedmička. V tomto bodě osobně vidím asi největší argument, proč si Gran Turismo kupovat. Realita mi ale přijde trochu složitější. Minulý rok jsem s autem jel na lyže. Není problém, sklopením zadních sedadel získáte obrovskou plochu a objem 1700 l, jak jsem tak ale soukal špinavé lyže na prémiové čalounění, nebylo to úplně to pravé. BMW má řešení, k dispozici je originální vak a to za "pouhé" 4000 Kč. Vozit zde ale jiné předměty, nedovedu si to představit…
Dvojité otevírání zavazadelníku už nikoho nepřekvapí. Vyklápění celé stěny obstarají elektromotorky. Kvůli nízkým stropům (např. v garáži) lze nastavit výšku, do jaké se stěna otevře.
O turbo méně
Dost bylo polemiky na téma, proč GT a proč ne něco jiného. Do testu jsem dostal provedení 530d xDrive GT. BMW postupně po představení této řady začalo s rozšiřováním nabídky a logickým krokem vzhledem k nějaké té příslušnosti s auty kategorie SUV, tedy lépe řečeno crossover, byl pohon všech kol xDrive. První jej dostaly vrcholné verze, což je v případě dieselu 535d s technologií TwinPower Turbo. Časem se ovšem nabídka rozrostla o další položky a rozšiřovalo se směrem dolu. Pořídit si proto můžete také slabší 530d xDrive GT s jedním turbem.
Protože jsem s 535d xDrive GT jezdil téměř na den přesně před rokem, okamžitě mě napadla otázka, jak velký bude mezi oběma verzemi rozdíl. Podle tabulkových údajů totiž není vůbec zanedbatelný. 530d vyprodukuje 245 k, 535d rovných 300 k a kromě toho také o 60 Nm více (600 Nm oproti 540 Nm). Slabší verze zvládne stovku za 6,9 s, silnější diesel za 6,1 s.
Řadový šestiválec 30d je u GT ve spojení s pohonem všech kol levnější o 155 000 Kč. Opravdu stojí dražší TwinPower Turbo za takovou sumu?
Maximální rychlost 30d činí 235 km/h, u silnější 35d to je 250 km/h. No a samozřejmě rozdíly budou také u spotřeby, kde se karta obrací a kde by měla být třicítka úspornější o dvě deci nafty. A abych nezapomněl na nejpodstatnější rozdíl. Za technologii TwinPower Turbo a lepší parametry si musíte připlatit 155 000 Kč. Taková je tedy teorie.
Na silnici k nerozeznání
K testu 530d jsem přistupoval docela s despektem. Přeci jen rozdíly ve výkonu motoru nejsou úplně zanedbatelné, praxe ovšem ukázala, že jsem se dost pletl. Po naskočení motoru se ozve ten charakteristický řadově-šestiválcový zvuk, o kterém jsem se už rozepisoval u vrcholné naftové X3. Zde tedy jde o to samé a už pouze tento fakt vám vylepší náladu. Stačila první pořádná akcelerace a bylo jasno v tom, že případné rozdíly těžko poznáte.
Stovka za 6,9 s není úplně špatný výsledek, pořád jde o velice rychlé auto. Uznávám, že jsem s 535d jezdil už před rokem, ale co se týká jízdy v normálních rychlostech, žádný podstatný rozdíl nevidím. Stále budete jedni z nejrychlejších, pořád vám na předjíždění bude stačit chvilka.
Situace se ovšem mění s přibývající rychlostí. Tabulky totiž mají u maximální rychlosti 535d malinkou poznámku, 250 km/h je elektronicky omezeno. Tohle GT by zvládlo více. V rychlostech kolem 200 km/h se už absence lepšího systému přeplňování začne projevovat naplno.
Ono ale ani 535d není zas tak hvězdné, jak by se podle papírových předpokladů mohlo zdát. Moc dobře si pamatuji na to, jak jsem minulý rok s výkonnějším dieselem uháněl 220 km/h a jak už se mu dále nechtělo. Slabší verze je samozřejmě v tomto ohledu horší, ale 220 km/h zvládne také a kdo potřebuje razantní zrychlení z 200 na 220 km/h?