Test: BMW 530d xDrive GT – o turbo méně

BMW řady pět s přídomkem Gran Turismo je pro mnohé příznivce automobilky jak se tak říká „divným pavoukem“. Mix všech možných kategorií si můžete pořídit s pohonem xDrive a naftovým motorem ve verzi 35d a nebo také ve slabší variantě 30d s jedním turbem. Vyplatí se šetřit?
Seznam kapitol
  1. Přidej trochu…, První třídou
  2. Praktická sedmička, O turbo méně, Na silnici k nerozeznání
  3. Na dálnici, ale v režimu Sport, Na co TwinPower Turbo
  4. Fotogalerie

BMW pětkové řady GT je dalším případem, kdy se německá automobilka vydala hledat nové zákazníky, respektive kdy se vydala hledat mezery na trhu. S touto činností má nakonec bohaté, a nutno podotknout, že velmi úspěšné zkušenosti. BMW X6 budiž toho jasným důkazem, BMW X1 budiž důkazem s pořadovým číslem 2 a nakonec třeba i příchod naftového M550d je opět o tom stejném. Marketing BMW zjistí, že si trh žádá to či ono auto, tak to prostě udělá. Že letí silné naftové motory v kombinaci s pohonem všech kol, o tom nemůže být pochyb, tak proč by mělo být něco špatného na silném dieselovém „emku“.

Musím otevřeně přiznat, že jsem si na řadu 5 GT dlouhou dobu nemohl zvyknout. Minulý rok jsem s „gétéčkem“ podnikl zhruba dva tisíce kilometrů dlouhou cestu a ani ta na mém mínění nic zásadního nezměnila. Samozřejmě nejde o vůbec špatný vůz. Dokonce bych řekl, že to je zatraceně dobré auto, ale nějak mi schází důvod, proč bych si měl kupovat zrovna takovouto karoserii. Ale já jsem obyčejný novinář a u BMW ví určitě lépe, proč mají GT v nabídce. Jak jednou trefně poznamenal jeden můj kolega: „Kdyby u BMW zjistili, že lidé chtějí auto, které bude mít vzadu dvě nápravy, tak ho prostě udělají a lidé ho budou kupovat“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
BMW 5 GT v sobě kombinuje všechno možné a výsledek je po stránce designu poněkud zvláštní.

Přidej trochu…

BMW není na trhu žádným nováčkem, takže každý určitě dobře ví, o čem je řeč. Tohle auto sice výrobce označuje jako řadu 5, ale technika vychází ze sedmičky, což prozrazuje například rozvor náprav o sedmdesát milimetrů přesahující hranici tří metrů (pětka má 2968 mm) a nakonec také celková délka. Gran Turismo měří bez dvou milimetrů rovných pět metrů, takže jde o zatraceně velký kus auta.

Musím říci, že bych rád viděl výraz designéra, který měl na starost vzhled GT, když dostal na stůl požadavky. Takže tady budeme mít pětimetrové auto postavené na základech sedmičky ale s vizáží bližší pětce a přidáme k tomu trochu z kupé. OK, velká kupé už tu byla, jsou a téměř jistě stále budou. Jenže u BMW měli další požadavky. Kromě kupé přidáme ještě trochu vlastností z SUV a možná by nebyly vůbec na škodu také schopnosti kombi. Výsledek je zvláštní, divný a nebo také originální. Když si uvědomíme, co všechno v sobě GT chce spojit, pak se ani není čemu divit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Přední část je klasické BMW, masivní zadek vadí asi nejvíce.

Osobně mohu prohlásit na téma designu Gran Turisma asi toto. Na trhu máme velké množství velmi různě tvarovaných aut. Většina vás chytne hned, jiné později, další skupina vás neohromí, ale časem si zvyknete a pak tu máme auta, která se vám dostanou do ruky několikrát, a pořád vám na nich nebude něco sedět. Hádejte, do jaké skupiny mi zapadlo GT.

První třídou

Nadpis „První třídou“ není zrovna dvakrát originální. Vlastně je to jedno velké klišé, ale v tomto případě nemohu jinak. Na téma interiéru mě nenapadá nic, co by jej vystihovalo lépe. Základy ze sedmičky jsou nejvíce vidět právě uvnitř auta, no a jak známo, sedmičková řada coby vlajková loď nabízí od BMW to absolutně nejlepší. GT si tohle „nejlepší“ přebírá a snaží se to zabalit do karoserie á-la kupé. Že by právě tohle byl důvod hovořící pro koupi tohoto modelu? Možná ano.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Proč sáhnout po Gran Turismu? Třeba protože to je sedmička zabalená do zajímavé karoserie. Efektně působí také bezrámové dveře.

Interiér je zkrátka prvotřídní, i když byste z fotek jeho kvalitu a luxusní cenu asi nepoznali. BMW nedává tyto věci okázale najevo, což je dobře. Okázalých konkurentů tu máme více než dost. BMW je zkrátka strohé, ale nic vás nebude za jízdy rušit ani vám nijak překážet. Krom toho ergonomie včele s absolutně klasickým přístrojovým štítem mnoho chyb nemá.

Testovaný automobil byl vybaven příplatkovým M Paketem. Ten poznáte zvenku podle několika detailů (devatenáctipalcová kola, černá koncovka výfuku…) a v interiéru jej prozradí sportovní tříramenný volant, výborné sedačky nebo třeba čalounění kombinující černou látku s Alcantarou. V podstatě jde o pár drobností, které ovšem stoprocentně fungují. Balíček efektních prvků si ale u BMW cení na pořádné peníze. V případě testované motorizace 530d GT za něj vysázíte bezmála 150 000 Kč. 

Následující kapitola
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 209 856 km
Cena: 189 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 2004
Stav: 236 647 km
Cena: 128 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 227 020 km
Cena: 125 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků